۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۵۸
کد خبر: 85478162
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رونمایی از سند شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) با حضور مشاور رئیس جمهور

شیراز - ایرنا – سند راهبردی شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) در روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی (ع) در آستان مقدس رونمایی شد تا نقشه راهی برای رسیدن شیراز به این جایگاه در افق ۱۴۲۰ باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این سند راهبردی که تدوین آن آبان ماه ۱۴۰۱ در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید با بیش از سه هزار ساعت مطالعه و مصاحبه با اندیشمندان نگارش و تدوین شده تا نخستین گام در رسیدن شیراز به جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) باشد.

به گفته حجت‌الاسلام محمدرضا طاهری، رئیس مرکز مطالعات راهبردی رهیافت ولایت تدوین که مسئولیت گردآوری مطالعات و تهیه سند راهبردی شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) را عهده‌دار بوده، سه هزار و ۳۰۰ ساعت کار مطالعاتی برای نگارش پیش نویس اولیه سند و ۷۰۰ ساعت برای نقد و بررسی آن صرف شده است.

او گفت: برای اینکه این سند راهبردی از جهت‌های مختلف اتقان و علمیت، بلندگری و نگاه کلان را برای اجرا داشته باشد، ابتدا از میراث ارزشمند علمای فارس و آثار علمایی چون رهبر معظم انقلاب، امام خمینی (ره)، آیت‌الله مکارم شیرازی، حسینی الهاشمی و محی‌الدین حائری مورد بهره گرفته و گزاره‌های راهبردی برای تدوین سند استخراج شد.

طاهری افزود: در ادامه با فهرستی ۶۱ نفره از مدیران استانی، فعالان فرهنگی و اجتماعی و دیگر اندیشمندان طی سه ماه مصاحبه‌های عمیق و گفتار پژوهی شد و در پایان یکهزار و ۶۰۰صفحه مصاحبه پیاده شده، تجمیع و تدوین شد.

او اضافه کرد: سپس ابعاد مختلف سند راهبردری شیراز، سومین حرم اهل بیت طی ۱۸ نشست بررسی و متن نیز چکش‌کاری شد تا امروز به عنوان نقشه راهی به افق ۱۴۲۰ رونمایی شود.

سند راهبردی شیراز، حرکت تمدنی بزرگ را مد نظر دارد

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت در آیین رونمایی از سند شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)، گفت: از ویژگی های مهم این سند راهبردی آن است که حرکت تمدنی بزرگ را مد نظر قرار داه است.

حجت الاسلام ابوالقاسم دولابی اظهار کرد: تدوین سند راهبردی شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)، اقدامی مهم در جهت تقویت جریان استکبار ستیز ایران اسلامی است و هر چه به حرم مطهر اهل بیت (ع) توجه شود، عمق علاقه و توجه مردم نیز افزایش می‌یابد.

او ضمن تبریک به مسئولان فارس که توسعه استان را با محوریت محبت اهل بیت (ع) دنبال کرده‌اند گفت: امید است هر چه سریعتر شاهد به ثمر نشستن اهداف این‌سند باشیم.

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت ادامه داد: در حالی از این سند راهبردی رونمایی می‌کنیم که صدای شکستن استخوان های نظام فاسد جهانی و لیبرالیسم به گوش می‌رسد.

دولابی افزود: در شرایطی که نظام فاسد جهانی چشم بر بدترین جنایات علیه مردم مظلوم غزه بسته، تنها کورسوی امید نور ولایت اهل بیت (ع) است و جریان برخاسته از این مکتب است.

او ادامه داد: نظام اسلامی ایران برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) و یاریگر مظلومان و "اشداء علی الکفار" است و حرم‌های اهل بیت (ع) در مشهد، قم و شیراز مقدس از مهمترین خاستگاه‌های این مکتب است.

مشاور رئیس جمهور اظهار کرد: امروز جریان متکی به ولایت اهل بیت (ع) در برابر نظام فاسد و جنایات صهیونیست‌ها ایستاده است.

رونمایی از سند شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) با حضور مشاور رئیس جمهور

سند راهبردی، سند توسعه حرم نیست، سودجویی ممنوع

تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی (ع) درآیین رونمایی گفت: رهبر معظم انقلاب در هنگام معرفی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در صدد بیان هویت اصیل این شهر بودند.

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری اظهار کرد: چنانکه مورخان ۷۰۰ سال گذشته نیز در سفر به شیراز، این واقعیت را به جهان منعکس کرده‌اند، این شهر همواره دارالمومنین، شهر حرم و یک پایگاه الهام بخش برای جهان اسلام بوده است، هرچند اکنون بسیاری از دشمنان می کوشند این هویت را تغییر دهند.

او درباره سند شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) گفت: تدوین و رونمایی از این سند، گام اولیه برای برداشتن قدمهایی بزرگ و آغاز راه و ابتدای یک حرکت عظیم است تا به این جایگاه بلند دست پیدا کنیم.

تولیت آستان مقدس احمدبن موسی (ع) تاکید کرد: هنگامی که سخن از این سند به میان می آید کسی فکر نکند هدف توسعه حرم است و سودجویان به دنبال استفاده نباشند و انسانهای مغرض در این زمینه جوسازی نکند.

تولیت آستان مقدس احمدبن موسی (ع) تاکید کرد: هنگامی که سخن از این سند به میان می آید کسی فکر نکند هدف توسعه حرم است و سودجویان به دنبال استفاده نباشند و انسانهای مغرض در این زمینه جوسازی نکند.

کلانتری بیان کرد: این سندی راهبردی مربوط به کل استان فارس، استان‌های همجوار و حتی ایران اسلامی است و بر این اساس باید ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و معماری به گونه‌ای ایجاد شود، تا به فرهنگ و تمدن نوین اسلامی منتهی شود و تدوین سند، این مسیر را هموار می‌کند.

او با بیان اینکه افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان به نام شاهچراغ (ع)، از ۲۴ اسفندماه تا ۲۸ فروردین امسال شمار زائران حرم را بیش از۳۰۰ هزار نفر افزایش داد، گفت: اگر محورهایی اینچنین در میان شیراز و دیگر استانهای همجوار مانند یزد و کرمان، هرمزگان و خوزستان نیز گشوده شود، فضای زیارتی فرهنگی و زیارتی شیراز را متحول خواهد کرد.

سند شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) را به مردم معرفی می‌کنم

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه این آیین از همه دست‌اندرکاران تدوین سند راهبردی شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) و مدیران و مسئولان فارس که در این کار "سترگ" مشارکت کردند، قدردانی کرد و گفت: درباره این سند، اکنون اول صحبت کردن و مطالبه کردن است.

لطف‌الله دژکام گفت: از نماز جمعه آینده، برای مردم در این باره صحبت میکنم و ابعاد آن را به آنها معرفی خواهم کرد.

او ادامه داد: بنا به فرموده قرآن کریم، هر کس شعائر الهی را تعظیم، نشانه تقوای قلب او است و رونمایی از این سند نیز به برکت وجود احمد بن موسی (ع)، تعظیم این شعار است.

رونمایی از سند شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) با حضور مشاور رئیس جمهور

جان مایه سند راهبردی شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)

دبیر شورای راهبردی سند شیراز، سومین حرم اهل بیت نیز در پایان این مراسم رونمایی با ارائه گزارشی از روند تدوین و نگارش سند شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)، گفت: جان مایه این سند وحدت مردم و مسئولان برای ارتقای جایگاه شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) است.

حسینی اظهار کرد: این سند آغاز کار است و انتظار داریم اساتید حوزه و دانشگاه این ویرایش نخست را بررسی و نظرات خود را مطرح کنند.

او این خبر را هم داد که قرار است شهرداری شیراز به عنوان نماد دینی شهر، اقدام به برپایی مسابقه‌ای برای طراحی پرچم سومین حرم اهل بیت (ع) کند که به زودی فراخوان می‌شود.

شهردار شیراز نیز گفت: رونمایی از این سند نقطه عطفی برای شیراز، فارس و ایران اسلامی است.

محمد حسن اسدی با اشاره به جامع نگری این سند راهبردی، گفت: سند شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) می‌تواند در ابعاد مختلف همچون اقتصادی و توریسم دینی منشا تحول باشد.

سند راهبردی شیراز، سومین حرم اهل بیت، ۱۴ ویژگی شیراز را در افق ۱۴۲۰ ترسیم کرده و بر این اساس ۱۴ ساحت معرفت دینی مردم شیراز، رفتار و تقیدات دینی، ساحت فرهنگ عمومی، ساحت تعلیم و تربیت، ساحت تعاملات قتصادی، ساحت حضور در عرصه‌های سیاسی، نظام مدیریت شهری و دستگاه‌های اداری، معماری، شهرسازی، مبلمان شهری و حمل و نقل عمومی، ساحت حفظ محیط زیست، طبیعت، آب و هوای سالم، سلامت شخصی، بهداشت عمومی و نظام پزشکی، ساحت ورزش، تفریحات و گردشگری، ساحت تبلیغات شهری، رسانه‌های عمومی و فضای مجازی، ساحت هنر و ادبیات و قضایی، امنیتی و پدافند غیر عامل مورد توجه قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha