به گزارش ایرنا، در مدارس طبیعت، آموزش مستقیم جایگاهی ندارد و علایق، احساسات و خلاقیت كودك در مهمترین فعالیت او كه بازی است، به رسمیت شناخته می شود.
بخش عمده ای از كودكان و نوجوانان، امروزه فرصت تجربه طبیعت را ندارند و شناخت آنها از طبیعت محدود به رسانهها و دنیای مجازی شده است.
هنگامی كه تجربهای وجود نداشته باشد در پی آن عشقی هم به وجود نخواهد آمد و هنگامی كه عشقی وجود نداشته باشد، آگاهی نیز به تنهایی راهی پیش نخواهد برد. در نتیجه،
در جریان تجربه مستمر و ملموس طبیعت، ارزشهای طبیعت در كودكان نهادینه میشود و در آینده موجب عشق و احترام آنها به محیط زیست خواهد شد.
در این صورت میتوان انتظار نسلی را داشت كه دغدغههای محیط زیستی بیشتری داشته باشند و نسبت به مسائل مربوط به آن واكنش نشان دهند.
یكی از روشهایی كه میتواند به ایجاد تجربه مستمر كودكان با طبیعت كمك كند، مدارس طبیعت هستند كه در جهان گسترش یافته است طوریكه در این مدارس فرصت تجربه، كشف، تخیل و خیال بافی، همكاری و تعامل میشود تا كودكان آزادانه و خودانگیخته حضور در طبیعت را تجربه كنند.
در ایران نیز مدتی است كه مدارس طبیعت در شهرهای مختلف شروع به فعالیت كردهاند و با استقبال خوبی هم روبه رو شدهاند اما با وجود همه ظرفیت های موجود در بوشهر ولی این استان از جمله استان هایی است كه در آرزوی داشتن مدرسه ای از جنس طبیعت است.
روند رو به رشد و توسعه مدارس طبیعت علاوه بر آنكه مرهون تلاشهای خستگیناپذیر استاد عبدالحسین وهابزاده، ایدهپرداز مدارس طبیعت در ایران و ایستادگی در این مسیر سنگلاخی و ناهموار بوده، مدیون پیگیری و عشقورزی همه كسانی است كه در مسیری گام برداشته و پیش می روند تا نسلی را پرورش دهند كه اسلحه را زمین گذاشته و پاسبان واقعی طبیعت باشند.
هم اكنون 77 مدرسه طبیعت در 27 استان كشور فعالیت دارند كه آنچه از توسعه و فعالیت این مدارس در سطح كشور محرز است، این است كه «آشتی كودك با طبیعت» با سرعت روزافزونی در كشور قوت گرفته است.
** ضرورت حمایت اصولی از تاسیس مدارس طبیعت
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگلها، مراتع و تحقیقات بیابان كشور درباره مدارس طبیعت و وضعیت این مدارس در ایران گفت: پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست متولی مدارس طبیعت بود اما اكنون تاسیس آنها به مدیران بومی در استانها واگذار شده و در استان هایی كه مدیران بومی آن استان از این مدارس حمایت كردهاند روند رو به رشد و افزایش این مدارس را شاهد هستیم.
محمد درویش ادامه داد: مازندران از جمله استان هایی است كه شمار قابل توجهی از این مدرسه ها را راه اندازی كرده، اما در استانی مانند بوشهر تاكنون مدرسه طبیعتی تاسیس نشده است.
این دوستدار طبیعت گفت: مخالفان مدارس طبیعت تصور می كنند كه این مدارس به طبیعت آسیب می زنند و متقاضیان زمین برای تاسیس این مدارس گاهی اقدام برای تغییر كاربری زمین می كنند.
درویش ادامه داد: كسانی كه با چنین بهانههایی از تاسیس مدرسه های طبیعت جلوگیری می كنند درك درستی از این مدرسه ها ندارند و لازم است آگاهی خود را ارتقا دهند.
وی یادآور شد: در مدرسه های طبیعت هیچ درختی قطع نمی شود و هیچ تغییر كاربری زمینی صورت نمی گیرد بلكه كودكان از زندگی آپارتمانی در این مدارس در دامان طبیعت قرار می گیرند.
درویش اضافه كرد:مجوز تاسیس مدرسه های طبیعت یك ساله است و پس از نظارتهایی كه بر روند فعالیت آنها صورت می گیرد مجوزها تمدید یا باطل می شود.
درویش در اثبات حقانیت مدارس طبیعت گفت: كودكانی كه وقت بیشتری را در طبیعت سپری می كنند، تمایل به رژیم غذایی متنوع تر و مواد خوراكی بهتر، ضریب هوشی و خلاقیت بالاتری نسبت به كودكانی كه در آپارتمان ها و دور از طبیعت هستند، دارند.
درویش یادآور شد: مدارس طبیعت در تعریف اولیه برای كودكان 3 تا 12 سال است اما خانوادهها می توانند كودكان خود را از 3 تا 7سالگی به مدارس طبیعت بیاورند و پس از آن باید هفته ای نیم روز را در مدارس طبیعت بگذرانند.
وی بیان كرد: برخی خانوادهها با درك و آگاهی بالا ترجیح می دهند فرزند خود را تا 12 سالگی به مدرسه طبیعت بسپارند و پس از آن به مدرسه عادی ببرند.
** مدیریت احساسات اتفاقی مهم است كه در بستر غنی مدارس طبیعت روی می دهد
یك دوستدار طبیعت و تسهیلگر مدرسه كابك در مشهد گفت: كسانی كه مشكل تامین زمین مناسب برای تاسیس مدرسه طبیعت می توانند مدارس طبیعت سیار داشته باشند.
احسان قاضیعسكرافزود: مدارس سیار به صورت هفته ای كودكان را به طبیعت می برند و فضای مناسب مدرسه طبیعت را با ابزارهای لازم فراهم می كنند.
وی در باره اینكه برخی خانوادهها گمان میكنند، اگر قرار است فرزندشان در مدرسه طبیعت فقط بازی كند، میتوانند او را به پارك محله هم ببرند، توضیح داد: نباید بازی را در حد یك سرگرمی صرف برای كودكان تقلیل بدهیم، زیرا مهمترین فعالیت كودك بازی است و باید به نوعی از این فعالیت مهم اعاده حیثیت كنیم.
وی افزود: بازی شغل كودك است و باید جدیتر به آن نگاه كرد زیرا مدارس طبیعت، بستری غنی است كه در پاركهای محله فراهم نیست، انتخابهای آزادانه كودك، بدون نظارت، نگرانی و سختگیریهای والدین از نكات برجستهای است كه به بستر غنی مدارس طبیعت و تفاوت آن با فضاهای دیگر كمك میكند.
این تسهیلگر مدرسه طبیعت گفت: بیشتر كودكانی كه به مدرسه طبیعت میآیند، در ماهها و گاهی تا یك سال نخست پروانهها، حشرات و جانورانی را كه مشاهده میكنند، میكشند و این از سر كنجكاوی و ذهن جستوجوگر آنهاست اما پس از شناخت پیدا كردن از این موجودات، نه تنها به آنها آسیبی نمیزنند بلكه به تازهواردها نیز تاكید میكنند كه این موجودات را از بین نبرند و آنها را دوست داشته باشند، از این رو مدیریت احساسات اتفاقی مهم است كه در بستر غنی مدارس طبیعت روی میدهد.
** نخستین مدرسه طبیعت با كمك نیروگاه اتمی در بوشهر راه اندازی می شود
مسوول دفتر مشاركتهای مردمی اداره كل حفاظت محیط زیست استان گفت: اداره كل محیط زیست استان از راهاندازی مدارس طبیعت در سطح استان اسقبال میكند.
اسماعیل حسام مقدم افزود: جلسات هماندیشی متعددی با محوریت مدارس طبیعت با حضور انجمنها و متقاضیان تاسیس مدارس طبیعت در این اداره كل برگزار شد و با پیگیریها و حمایتهای محیط زیست استان، راهنماییهای استاد وهابزاده و تلاش متقاضیان، نیروگاه اتمی در اجرای مسئولیتهای اجتماعی خود، به یكی از متقاضیان كمك كرده تا نخستین مدرسه طبیعت را مهرماه امسال با حضور استاد وهابزاده در بوشهر افتتاح كند.
حساممقدم افزود: هم اكنون در استان بوشهر 12 متقاضی تاسیس مدرسه طبیعت هستند كه به نهادهایی همچون منابع طبیعی، بنیاد مسكن، شهرداریها و شوراها معرفی شده اند.
وی اضافه كرد: مشكل اصلی در مسیر راهاندازی این مدارس در استان بوشهر، كمبود زمین است كه در اختیار محیط زیست نیست.
حسام مقدم ادامه داد: اداره كل حفاظت محیط زیست همه حمایتهای خود را از متقاضیان مدارس طبیعت انجام داده و با متقاضیان شركت در دورههای تسهیلگری كه در مشهد برگزار میشود نیز همكاری می كند.
از آبان سال گذشته، سازمان حفاظت محیط زیست صدور مجوز مدارس طبیعت را متوقف كرد و در بخشنامهای به استانها ساز و كار حقوقی فعالیت آنها را به استانها واگذار كرد.
7212/6043
بوشهر- ایرنا- كارشناسان بر این باورند كه مدارس طبیعت در مسیری گام برداشته و پیش می روند تا با آشتی كودك با طبیعت، نسلی را پرورش دهند كه اسلحه را زمین گذاشته و پاسبان واقعی طبیعت باشند.