۱۷ دی ۱۳۹۰، ۱۲:۱۸
کد خبر: 30752597
T T
۰ نفر

تهران - معاون اول رييس جمهوري درباره نوسانات نرخ ارز در روزهاي اخير اظهار داشت: گروهي اندك با معاملات صوري و هماهنگي با بيگانگان سعي در اخلال در بازار ارز داشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 'محمدرضا رحیمی' روز شنبه در نشست ملی صادرات كالاها و خدمات دانش بنیان در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما با تاكید بر این كه در حال حاضر بیش از نیاز، دلار و سایر ارزها را در اختیار داریم، گفت: گروهی اندك با معاملات صوری و با خرید و فروش دلار در بازار اخلال می كردند و بعضی از دستگاه ها و رسانه ها نیز به این موضوع دامن می زدند.

وی تصریح كرد: آنها هر اقدامی را انجام می دادند تا نقصانی در حركت ما ایجاد كنند، ولی نتوانستند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: در جابجایی ارز مشكل داریم اما ما راه حل هایی برای این موضوع داریم، از جمله اینكه در دولت ستاد تدابیر ویژه اقتصادی تشكیل شده و فعالیت آن همچنان ادامه دارد.

رحیمی با بیان این كه سالانه 90 میلیارد دلار صادرات نفتی و 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم تصریح كرد: هر سال بین 30 تا 35 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی داریم و هیچ مشكلی در تامین ارز كشور وجود ندارد.

وی با بیان این كه 'بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران بانك ذخیره ارز و طلا است' گفت: برای بیش از 15 سال آینده طلای مورد نیاز كشور را ذخیره كرده ایم و همچنین ارز فراوانی را نیز در اختیار داریم.

معاون اول رییس جمهوری تاكید كرد: اگر همه هزینه های ارزی خود را انجام دهیم در سال بیش از 30 میلیارد دلار اضافه ارزی خواهیم داشت و از این حیث مشكلی نخواهیم داشت.

رحیمی با بیان این كه برخی از كشورهای همسایه ایران روزانه تا هفت میلیون بشكه نفت صادر می كنند، گفت: ما در روز 2 میلیون بشكه نفت صادر می كنیم ولی از حیث علمی و فناوری نسبت به آنها دویست سال جلوتر هستیم.

وی در این رابطه افزود: در هر سال كمتر از 70 میلیارد دلار واردات كالا داریم و بخشی نیز به صورت متفرق از طریق قاچاق و ... وارد كشور می شود كه رقم آن بین 10 تا 12 میلیارد دلار است.



** وظیفه دولت مساعد كردن زمینه ها برای تولید علم و دانش است

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود وظیفه دولت و بخش اجرایی را مساعد كردن زمینه ها برای تولید علم و دانش عنوان كرد و گفت: اگر در كشور بتوانیم در جمیع جهات هماهنگی های لازم را به وجود بیاوریم راه های طی نشده را در زمان های بسیار كوتاه تری طی خواهیم كرد.

رحیمی درباره بازدید خود از نمایشگاه جانبی صادرات كالاها و خدمات دانش بنیان، اظهار داشت: در بازدید امروز بنده با افتخار به این جمع بندی و نتیجه رسیدم كه فاصله بسیار زیاد ما در سال های ابتدای انقلاب اسلامی با كشورهای قدرتمند بسیار كمتر شده است.

وی افزود: دشمنان ملت ایران چون از این موضوع آگاه شده‌اند كه ملت ایران، ملتی بزرگ با دانشمندانی تواناست كه می‌توانند در مدت زمان كوتاهی كاستی‌ها و عقب ماندگی‌ها را جبران كنند، دائما به دنبال ایجاد موانع هستند تا حركت ملت ایران را متوقف كنند، اما به فضل الهی ملت ایران همه این موانع را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل كرده است.

معاون اول رییس جمهوری موانع ایجاد شده از سوی قدرت های بزرگ علیه كشورمان را فرصتی برای كشور خواند و گفت: پس از هشت سال دفاع مقدس كه بیش از هزار میلیارد دلار خسارت به كشور وارد شد و كار كشور معطوف به بازسازی شده بود تحریم ها و خصومت های خود را برای ناهموار كردن راه علیه كشورمان اجرا كردند اما این اقدام آنها راه های علم و فناوری را برای ما هموار كرد.

رحیمی با اشاره به سرمایه گذاری های عظیم انجام شده در پارس جنوبی گفت: پارس جنوبی دارای 30 فاز مختلف است كه هر فاز آن راه اندازی شود 4 میلیارد دلار به صادرات كشور اضافه خواهد شد و اگر تمامی فازهای آن اجرایی شود 120 میلیارد دلار به صادرات كشور افزوده می شود.

وی با اشاره به صادرات كالاها و خدمات دانش بنیان، اظهار داشت: در همین نمایشگاه صادرات كالاها و خدمات دانش بنیان شركت هایی وجود داشتند كه بین 60 هزار تا 2 میلیون دلار در سال صادرات دارند و اگر به همین سرعت پیش رویم صادرات غیرنفتی كشور با میزان واردات برابری خواهد كرد.



** شركت نمایندگان صادركنندگان، تولیدكنندگان و دانشمندان در كارگروه های دولت

معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه در دولت كارگروه های مختلفی برای هماهنگ كردن دستگاه های اجرایی وجود دارد از حضور نمایندگانی از دانشمندان، صادركنندگان و تولیدكنندگان در این كارگروه ها خبر داد.

وی با اشاره به سخنرانی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست ملی، گفت: به نظرم درخواست خانم سلطانخواه از بنده و وزیر امور خارجه ایجاد همگرایی بود، از این رو به اطلاع می رسانم كه دانشجویان، اساتید و صادركنندگان برای همگرایی در كارگروه های دولت نماینده خواهند داشت.

رحیمی افزود: ما فردا در دولت با مسوولیت یكی از معاونین رییس جمهوری تصویب می كنیم كه دانشگاه ها، تولیدكنندگان و صادركنندگان نمایندگانی در كارگروه های دولت داشته باشند تا بتوانیم حلقه های زنجیر را به یكدیگر پیوند دهیم.

وی گفت: پس از سی سال تجربه كار اجرایی همكاران ما در بخش اجرایی راه ها را برای شما هموار خواهند كرد، اما باید گفت كه در این راه ناهماهنگی هایی وجود دارد.

معاون اول رییس جمهوری تاكید كرد: باید با هم هماهنگ باشیم زیرا انرژی فراوانی در ناهماهنگی ها تلف می شود و گاهی اوقات هماهنگ كردن از اختراع و اكتشاف زحمتش بیشتر است.

رحیمی خاطرنشان كرد: اگر در یك نقطه كه آن نقطه مصالح كشور است توافق كنیم قطعا با هماهنگی ها، اتفاقات بزرگتری در كشور رخ خواهد داد.

وی با بیان این كه به هر میزان تولید علم بیشتری در كشور صورت بگیرد، ترقی ما نیز به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت، گفت: سال آینده نه به اندازه امسال بلكه به اندازه پنج سال باید تولید علم كنیم.

معاون اول رییس جمهوری تاكید كرد: ما اعتقاد داریم كه حضور دانشگاه ها و دانشمندان در همه عرصه های علمی به ویژه در نفت و گاز و قسمت های مشابه می تواند منشا تحولات بزرگی باشد.

وی با اشاره به حضور شركت های دانش بنیان در این نشست ملی، گفت: در این نمایشگاه كه بنده از آن بازدید كردم صدها نمونه كار تازه و نو وجود دارد كه باید به سمت تولید انبوه آنها پیش برویم و دولت در این مسیر در خدمت شما است تا برای جهش بزرگ آماده شویم.

سیام**9129**9132**2026
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد