۲۸ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۳۰
کد خبر: 30770812
T T
۰ نفر

تهران - نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: براساس قانون مدني ايرانيان نمي توانند تابعيت دوگانه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، 'حسن غفوری فرد' در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در هنگام بررسی طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۹۸۲ قانون مدنی درخصوص ممنوعیت تصدی پست به ایرانیانی كه دارای تابعیت دوگانه باشند در اخطاری به اصل 41 قانون اساسی تاكید كرد و اظهارداشت: در این طرح كه توسط برخی از نمایندگان تهیه شده این شائبه به وجود می آید كه افراد مختلف می توانند تابعیت دو گانه داشته باشند ولی نمی توانند مسوولیت یا پستی را كسب كنند.

وی افزود: این در حالی است كه بر طبق قانون مدنی تابعیت دو گانه خلاف است و هیچ فردی نمی تواند هم تابعیت ایرانی و هم تابعیت خارجی داشته باشد.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: اگر فردی دارای تابعیت دوگانه باشد جریمه و محكوم به زندان می شود، پس به هیچ عنوان مطرح كردن این طرح درست نیست.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز این اخطار را وارد ندانست و گفت: درست است كه در قانون گفته شده فردی نمی تواند تابعیت دوگانه داشته باشد ولی در این طرح تاكید شده آقایانی كه مسوولیت می دهند اگر فردی را دیدند كه تابعیت دوگانه دارد به او مسوولیت ندهند.

وی افزود: اگر چنین فردی پیدا شد باید آن مجازات ها در خصوص وی اعمال شود.

در ماده 982 قانون مدنی آمده است: اشخاصی كه تحصیل تابعیت ایرانی نموده یا بنمایند از تمامی حقوقی كه برای ایرانیان مقرر است بهره مند می شوند لیكن نمی توانند به مقامات ذیل نایل گردند:

1- ریاست جمهوری و معاونین او

2- عضویت در شورای نگهبان و ریاست قوه قضاییه

3- وزارت و كفالت وزارت و استانداری و فرمانداری

4- عضویت در مجلس شورای اسلامی

5- عضویت شوراهای استان و شهرستان و شهر

6- استخدام در وزارت امور خارجه و نیز احراز هرگونه پست و ماموریت سیاسی

7- قضاوت

8- عالی ترین رده فرماندهی در ارتش، سپاه و نیروی انتظامی

9- تصدی پست های مهم اطلاعاتی، امنیتی و اقتصادی

تبصره - تصدی سمت های فوق برای ایرانیانی كه تابعیت كشورهای خارجی را اخذ نموده باشند نیز ممنوع است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با كلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۹۸۲ قانون مدنی درخصوص ممنوعیت تصدی پست به ایرانیانی كه دارای تابعیت دوگانه باشند، مخالفت كردند.

سیام**9121**9132
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست