۴ بهمن ۱۳۹۰، ۱۳:۲۷
کد خبر: 30778949
T T
۰ نفر

تهران - تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ايران كشور قدرتمندي است كه تحريم نفتي نمي تواند در آن خللي ايجاد كند، اين اقدام اتحاديه اروپا را شتابزده، غيرمنطقي و بي اثر دانسته و اظهار داشتند: با توجه به بحران اقتصادي حاكم بر غرب، اين تصميم در واقع تحريم كنندگان را هدف قرار مي دهد.

** جهان محدود به اتحادیه اروپا نیست

------------------------------------------

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه جهان محدود به یكسری كشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست، تصریح كرد: این تصمیم نتیجه ای را برای آنها در بر نخواهد داشت. ایران كشورضعیفی نیست كه آنها بتوانند با چنین تحریم هایی خللی در آن ایجاد كنند.'

كاظم جلالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: این اقدام اتحادیه اروپا، اقدامی بسیار شتابزده و مغایر با شعارهایی مبنی بر حل و فصل مسایل از طریق مذاكره كه آنان مطرح می كنند، است.

جلالی اقدام اتحادیه اروپا را در راستای ایجاد جنگ و فضای روانی علیه كشور ارزیابی كرد و اظهارداشت: اروپاییها بدانند این اقدام نتیجه ای برای آنها در بر نخواهد داشت.

وی خاطرنشان كرد: كشورهای عضو اتحادیه اروپا بخوبی می دانند كه بسیاری از تحریم ها و مجازاتهایی كه آنها تصویب می كنند قابل اعمال نبوده و نخواهد بود چون دنیا محدود به آنها نبوده و نیست.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی بر این نكته نیز تاكید كرد كه 'آنها می دانند كه جمهوری اسلامی ایران از منظر داخلی و بین المللی، كشوری ضعیفی نیست كه آنها بتوانند با چنین تحریم هایی خللی در این كشور ایجاد كنند.'

جلالی یادآور شد جمهوری اسلامی ایران برخلاف بسیاری از كشورها از مولفه های متعدد قدرت برخوردار است كه می تواند از این مولفه ها بخوبی استفاده و بهره برداری كند.

وی گفت: اتحادیه اروپا با این اقدام خود همچنین فضای روانی جهان را به سمت رادیكالیزه شدن پیش می برد.

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تاكید كرد كه اتحادیه اروپا و غرب نمی توانند با این اقدامات و رفتارهای خود، خللی در اراده ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی وارد كنند.

جلالی اظهارداشت: ملت ایران اسلامی تصمیم گرفته است كه مقتدرانه از حقوق حقه خود دفاع كند و در این راه نیز مصمم است.



** ملت ایران مصمم به احقاق حق خود است/تحریم كنندگان خود ضرر می بینند

-------------------------------------------------------------------------------

نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و با خبرنگار ایرنا با بیان آنكه دولت های اروپایی به فكر فرافكنی مشكلات درونی خود به بیرون هستند گفت: این كشورها با اعمال تحریم ها علیه ایران، گور خود را خواهند كند.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی افزود: وقتی به تاریخ اعمال تحریم ها یعنی تیرماه سال آینده نگاه می كنیم به خوبی متوجه می شویم كه حتی كشورهای اروپایی نیز در اجرایی كردن این امر دچار تردیدی جدی هستند چرا كه با اجرا شدن تحریم ها علیه ایران در حقیقت خود تحریم كنندگان دچار بیشترین ضرر و زیان می شوند.

وی ادامه داد: اكثر تحلیلگران اقتصادی اروپا معتقدند كه با تحریم نفت ایران مشكلات اقتصادی اتحادیه اروپا به بالاترین حد خود افزایش پیدا خواهد كرد و دل بستن این قدرت ها به تامین نفت مورد نیاز خود از طرف كشورهای عربی به صورت مقطعی خواهد بود.

نایب رییس كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این اصل كه به هیچ وجه روی قول مساعد برخی حكام عرب نمی توان حسابی باز كرد گفت: كاخی كه این حاكمان در آن زیست می كنند كاخی شیشه ای است و با موج بیداری اسلامی و بهار عربی كه در این كشورها شكل گرفته است، چیزی نمانده است تا خود این حاكمان در زیر خواست و اراده حق طلبانه مردمشان دفن شوند.

وی ادامه داد: سرنوشت دیكتاتورهایی مانند 'قذافی'، 'حسنی مبارك' یا 'بن علی' كه همگی از همپیمانان و دوستان كشورهای غربی بودند بر همگان مشخص است و دولتمردان اروپایی با تاریخی به این شفافی باید آگاه باشند كه هیچ خواستی نمی تواند در برابر خواست حق طلبانه مردم جهان مقاومت كند.

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی، نفت را تحریم ناپذیر خواند و افزود: این ماده در نگاه كلان اقتصاد غیر قابل تحریم است و وقتی از كالایی به نام نفت حرف می زنیم با توجه به اینكه تمام جهان به این ماده نیاز دارند با قدرت بیشتری می توانیم ادعا كنیم كه تحریم این كالا به هیچ وجه نمی تواند سیاستی راهبردی برای كشورهای مستبد باشد.

وی ادامه داد: همه كشورهای اروپایی تنها 20 درصد نفت ایران را وارد می كنند و این در حالی است كه تنها یك كشور مانند چین با درخواست افزایش 30 درصدی نفت خود از ایران به سادگی نشان داده كه این كالای راهبردی با تحریم چند كشور اروپایی نمی تواند اقتصاد كشوری مانند ایران را تهدید كند.



** تحریم نفتی ایران یك تصمیم سیاسی است

عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم تحریم نفتی ایران از سوی كشورهای عضو اتحادیه اروپا را یك تصمیم كاملا سیاسی عنوان كرد كه عملی نخواهد شد.

'حسین نجابت' در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: امروز ایران به مرحله ای رسیده است كه به عنوان یك الگو برای كشورهای منطقه محسوب می شود بنابراین همه این ها نشان می دهد كه تحریم نفتی ایران یك تصمیم سیاسی است.

وی در ادامه اظهار داشت: ایران كشوری نیست كه اگر این تهدید ها به واقعیت هم بپیوندد عقب نشینی كند، چراكه جمهوری اسلامی ایران یك كشور جنگ دیده است كه تحریم ها را نیز تجربه كرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه این تحریم نفتی یك فرصت را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد می كند، یادآور شد: امروز این ایده در كشور وجود دارد كه فرآورده های نفتی به جای نفت خام صادر شود، بنابراین اگر این تهدید عملی شود پالایشگاه های نفتی و صنایع پتروشیمی توسعه پیدا خواهد كرد.

نجابت با تاكید بر اینكه هم اكنون اقتصاد اروپا شكننده است، خاطر نشان كرد: كشورهایی چون یونان، اسپانیا، پرتغال و حتی فرانسه در حال ركود شدید و معضلات جدی اقتصادی هستند، بنابراین این تحریم اعمال نخواهد شد و اگر هم اعمال شود خود آنها لطمات بیشتری می بینند.

وی در ادامه به صادرات كمتر از 20 درصدی نفت ایران به كشورهای اروپایی اشاره كرد و گفت: جایگزینی صادرات نفت ایران به كشورهای اروپایی بلافاصله پس از اعمال تحریم، صورت خواهد گرفت، ضمن اینكه از هم اكنون برخی از كشورها مذاكراتی برای افزایش خرید نفت خام از ایران را آغاز كرده اند.

ادامه دارد..

سیام**1478 ** 1788** ا.خ ** 1569**1599

سرخط اخبار سیاست خارجی