۱۴ خرداد ۱۳۹۱، ۲۰:۴۵
کد خبر: 80166231
T T
۰ نفر
پاسخ نمايندگي ايران در سازمان ملل به جوسازي رسانه هاي آمريكايي دربحث حق غني سازي

نيويورك - در پي ادعاي برخي رسانه هاي آمريكايي مبني بر عدم شناسايي حق غني سازي براي كشورها در معاهده عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي (ان پي تي)، نمايندگي جمهوري اسلامي ايران درسازمان ملل متحد، پاسخي محكم و حقوقي به اين ادعاهاي بي اساس داده است.

به گزارش ایرنا، دو روزنامه واشنگتن پست و نیویورك تایمز در سرمقاله های خود، ادعا كردند كه در معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای، چیزی تحت عنوان حق غنی سازی برای كشورهای عضو معاهده به رسمیت شناخته نشده است.

این دو روزنامه همچنین ادعا كردند كه مقام های آمریكایی فعلا آمادگی شناسایی چنین حقی برای ایران را ندارند.

در پاسخ به این ادعاهای بی پایه، دفتر مطبوعاتی نمایندگی كشورمان نزد سازمان ملل متحد، ضمن ارسال جوابیه ای كه در هر دو روزنامه به چاپ رسیده است، بر حقوق مسلم كشورمان در این زمینه و از جمله حق غنی سازی اورانیوم تاكید كرد.

در این جوابیه كه به قلم علیرضا میریوسفی مسوول مطبوعاتی نمایندگی كشورمان منتشر شده ، ضمن اشاره به متن صریح و بدون ابهام ان پی تی درباره حقوق هسته ای كشورها، از طرف های غربی خواسته شده است كه با رویكردی مثبت و سازنده نسبت به حقوق هسته ای ایران وارد دور جدید مذاكرات با نمایندگان كشورمان شوند.

متن كامل مطلب منتشره در واشنگتن پست(و نیویورك تایمز) به شرح زیر است:

حقوق ایران در بهره برداری از انرژی هسته ای

بازگشت به سرمقاله آن روزنامه، مورخ 25 مه با عنوان 'سازش ناپذیری ایران' ، تاكید می نماید كه معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای یا ان پی تی، بدون كوچكترین ابهامی، 'حق غیرقابل انكار و تبعیض ناپذیر تمامی كشورهای عضو این معاهده را برای توسعه تحقیقات، تولید و بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای' به رسمیت شناخته است.

این موضوع، تمامی جنبه های بهره برداری صلح آمیز از تكنولوژی هسته ای و از جمله حق مسلم تك تك كشورهای عضو برای ایجاد و توسعه چرخه كامل سوخت هسته ای بصورت مستقل و ملی را شامل می شود.

همچنین براساس اصل احترام به حاكمیت ملی كشورها، هر كشور عضو ان پی تی، حق انتخاب و طراحی مستقل سیاست های انرژی خود را در سطح ملی دارد كه بر اساس آن، تصمیم گیری برای در بهره گیری از چرخه سوخت هسته ای بر اساس نیازهای ملی، از اختیارات دولت های حاكم به حساب می آید.

به علاوه و همانطور كه جمهوری اسلامی ایران بطوركامل، خود را بر انجام وظایف قانونی مندرج در ان پی تی متعهد می داند در مقابل قاطعانه بر برخورداری از حقوق قانونی خود اصرار دارد. لذا در مذاكرات آینده، ایران بر صیانت از كلیه حقوق خود براساس مفاد مصرح در معاهده ان پی تی و از جمله داشتن چرخه كامل سوخت ملی اصرار خواهد داشت. از آنجایی كه سیاست فشار بر ایران توسط برخی دولت های غربی، طی سالیان گذشته همواره با شكست مواجه شده و نتیجه ای به همراه نداشته است، اتخاذ رویكردی سازنده و مثبت در قبال برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، انتظاری بجا خواهد بود.

اروپام 1908/ 3404

سرخط اخبار سیاست خارجی