۱۱ تیر ۱۳۹۱، ۸:۵۲
کد خبر: 80208059
T T
۰ نفر
آمادگي كامل براي مقابله با تحريم هاي نفتي را داريم

تهران - وزير نفت گفت: نفت ايران بازارهاي خود را دارد و براي مقابله با تحريم ها تمامي گزينه هاي احتمالي در دولت برنامه ريزي شده است و آمادگي كامل براي مقابله با آن ها در كشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ' رستم قاسمی ' شامگاه شنبه تاكید كرد كه تحریم نفت ایران سال هاست كه آغاز شده و اینكه امروز را سرآغاز آن بدانیم ، تعبیر درستی نیست.

وی با ابراز خرسندی از ادامه فروش نفت ایران در بازارهای جهانی گفت: نفت ایران همچنان در بازارهای بین المللی به فروش می رسد و تنها بخشی از فروش نفت به اروپا، پیش از آغاز تحریم ها از سوی ایران قطع شده بود.

قاسمی درباره مشتریان فعلی نفت ایران نیز اظهار داشت: امروز به آن دسته از مشتریان اروپایی كه از مدت ها پیش مراودات داشتیم و برخی از آنها در توسعه پروژه های نفتی مشاركت داشته اند، بسیاری از كشورهایی كه رشد اقتصادی بالایی دارند و درحال توسعه یا به دنبال ایجاد توسعه صنعتی هستند، نفت می فروشیم.

براساس گزارش منتشره در شبكه اطلاع رسانی نفت و انرژی، وزیر نفت تحریم ها را بر توسعه صنعت نفت كشور بی تاثیر دانست و افزود: جایگزینی پیمانكاران ایرانی با پیمانكاران خارجی، صدور فرآورده های نفتی به جای واردات آن و ساخت بسیاری از كالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت در كشور به جای هزینه كرد پول فروش نفت برای واردات آن ها از تاثیرات مثبت تحریم ها در جهت توسعه صنعت نفت كشور است.

وزیر نفت با یادآوری این نكته كه پیش از تحریم ها كل صادرات نفت ایران به اروپا 18 درصد بوده است، خاطرنشان كرد: پوشش این مقدار صادرات در مقابل آنچه امروز به سایر كشورهای جهان نفت می فروشیم، رقم زیادی نیست و جایگزین كردن آن هم دشوار به نظر نمی رسد چرا كه در حال حاضر كشورهایی هستند كه برای خرید نفت از ایران تقاضا داده اند.

قاسمی با تاكید بر اینكه به دلیل كیفیت بالای نفت ایران در بازار جهانی همواره برای خرید آن استقبال می شود، گفت: بسیاری از كشورهای متقاضی به دلیل برتری هایی كه همیشه هیدروكربور نسبت به انواع انرژی دارد و البته قیمت مناسب آن، پایه های توسعه خود را بر این مبنا قرار داده اند.

وزیر نفت افزود: پس از وضع تحریم ها، ما همچنان به مشتریان قدیمی كه با سابقه هستند و قراردادهای بلند مدت دارند نفت می فروشیم و برای جایگزینی اروپا هم مشتریان جدیدی داریم كه برخی از ان ها برای خرید نفت با ما وارد مذاكره شده اند.

وی خطاب به تحریم كنندگان نفت ایران گفت: ما بارها گفته ایم كه بازار نفت را سیاسی نكنید، چون بیشترین آسیب را شهروندان كشورهای واردكننده متحمل می شوند و بیشترین بها را می پردازند ضمن اینكه عدم حضور نفت ایران در بازارهای جهانی حتما تاثیرگذار و تنش زا است.

قاسمی درباره خروج تعدادی از كشورهای جهان از فهرست تحریم نفت ایران توسط آمریكا اظهارداشت: آمریكا این نكته را می داند كه اگر نفت ایران كاملا از بازار حذف شود ، قیمت نفت افزایش می یابد از این رو اقدام به خارج كردن نام چند كشور از فهرست تحریم های علیه ایران كرده است.

وی تاكید كرد كه به مشتریان قدیمی بدون توجه به اینكه آمریكا آنها را از فهرست حذف كرده است یا نه ، نفت خواهیم فروخت.

وزیر نفت درباره احتمال استفاده ایران از ابزارهای قانونی در زمینه مقابله با تحریم ها نیز گفت: تحریم ایران تحریم سازمان ملل نیست و تنها چند كشور به دلیل خواسته های غیر منطقی خود اقدام به وضع تحریم كرده اند از این رو ما از طریق سازمان های بین المللی ، این كار غیر منطقی و غیر حقوقی را دنبال می كنیم.

اقتصام**1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد