۱۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۰۵
کد خبر: 80208521
T T
۰ نفر
خريداران اروپايي نفت ايران به راحتي جايگزين مي شوند

تهران - مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفت: با سياست كاهش سهم اروپا از صادرات نفت ايران در ماه ‌هاي اخير، هم‌ اكنون حجم واردات نفت توسط كشورهاي اروپايي به ميزاني رسيده است كه براحتي مي‌توان جايگزين جديدي براي آن يافت.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، 'احمد قلعه بانی' افزود: از چند ماه پیش از آن‌كه اتحادیه اروپا طرح تحریم نفتی ایران را به تصویب برساند، وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران درصدد كاهش صادرات نفت به این كشورها بود.

به گفته ی معاون وزیر نفت، از حدود هشت ماه قبل به طور عملی كاهش صادرات نفت به كشورهای اروپایی آغاز شد، بطوری كه تاكنون حدود 20‌ تا 30‌درصد از مجموع صادرات نفت به اتحادیه اروپا قطع شده است.

وی با اشاره به این‌ كه اتحادیه اروپا در سال 2011 میلادی روزانه حدود 500 هزار بشكه نفت از ایران وارد می‌كرد، اظهار داشت: با اعلام سیاست كاهش سهم اروپا در صادرات نفت ایران، هم‌اكنون صادرات نفت به اتحادیه اروپا به 200 تا 300 هزار بشكه در روز رسیده است.

قلعه بانی كه با خبرنگار روزنامه ایران گفت و گو كرده، افزود: هم‌اكنون سهم اروپا از صادرات نفت ایران به 10‌ تا 15 درصد كاهش یافته است و طی این مدت هم خریداران دیگری جایگزین نفت صادراتی به اروپا شده‌اند.

مدیرعامل شركت ملی نفت ایران با بیان اینكه از صادرات 2 میلیون بشكه‌ای نفت ایران در هر روز، كسر 200 تا 300 هزار بشكه عدد قابل توجهی نیست، تاكید كرد كه بطور قطع تا ماه آینده برای كل نفتی كه به اروپا صادر می‌شود ، خریداران جدیدی جایگزین خواهند شد.

وی خاطر نشان كرد كه در مجموع جای هیچ‌ گونه نگرانی بابت اجرایی شدن تحریم‌ های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران وجود ندارد.

قلعه بانی همچنین در واكنش به معافیت چین و سنگاپور از تحریم‌های امریكا گفت: چین در ماه ‌های اخیر به ‌رغم فشارهای غرب ، نه تنها واردات نفت خود از ایران را كاهش نداد ، بلكه افزایش نیز داده است، ضمن اینكه كشور سنگاپور هم واردات نفت خام از ایران ندارد و تنها با واردات نفت كوره، بخشی از نیاز خود برای سوخت كشتی‌ها را تأمین می‌كند.

اقتصام**2021**1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد