۲ شهریور ۱۳۹۱، ۱۳:۳۷
کد خبر: 80288314
T T
۰ نفر
وزير ارشاد: فعاليتهاي فرهنگي و هنري در دولت دهم بسيار گسترده بوده است

تهران – وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نخستين روز هفته دولت گفت : اقدامات انجام شده در عرصه سينما ، تئاتر ، مطبوعات، انتشار كتاب و ديگر زمينه هاي فرهنگي و هنري در دولت دهم بسيار گسترده بوده است و قابل مقايسه با گذشته نيست .

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمحمد حسینی امروز - پنج شنبه - در گفت و گوی زنده تلویزیونی با گرامی داشت این ایام و تبریك آن به كاركنان دولت ابراز امیدواری كرد كه اهالی فرهنگ و هنر همواره با عملكرد خود باعث پویایی، نشاط و سرزندگی در جامعه شوند و با تلاش بیشتر و برداشتن گام های جدی شرایط بهتری را در كشور شاهد باشیم.

حسینی اظهار داشت: همواره تكریم ارباب رجوع، خدمت به مردم به ویژه مردم مناطق محروم در این وزارتخانه مدنظر بوده و تلاش شده است خدمات دولت خدمتگزار در عرصه فرهنگ و هنر در سراسر كشور به طور یكسان انجام شود.



** عرصه سینما شاهد رشد كمی و كیفی بوده است



نایب رییس شورای عالی سینما با اشاره به رشد كمی و كیفی سینما در عرصه داخلی و بین المللی گفت: سینما در دولت دهم شاهد رشد كمی و كیفی در ارایه محصولات و تولیدات سینمایی بوده است كه قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی یادآور شد: سال 1384 در ابتدای دولت نهم تنها در شبكه خانگی 40 میلیون نسخه فیلم تكثیر و توزیع شده بود كه این آمار در سال 1390 به 250 میلیون نسخه رسید كه این رقم رشد پنج برابری در این عرصه را نشان می دهد.

به گفته وی این در حالی است كه خوشبختانه ساخت فیلم های بلند، كوتاه، انیمیشن و سریال های شبكه خانگی با جدیت در عرصه سینما در حال انجام است.

حسینی به ساخت فیلم های سینمایی ارزشی، مقاومت، دفاع مقدس و كارهای مشترك با دیگر كشورهای جهان اشاره كرد و افزود: در این حوزه نیز فعالانه اقداماتی برای ساخت و تولید فیلم یكی پس از دیگری انجام می شود و در این زمینه نیز آمارها نشانگر تلاش مضاعف سینماگران برای ارایه آثار ارزشی و فاخر است.

نایب رییس شورای عالی سینما در ادامه به راه اندازی سازمان سینمایی اشاره و ارتقای جایگاه معاونت به سازمان امور سینمایی را بیانگر اهتمام ویژه دولت دهم به موضوع سینما دانست.

حسینی اظهار داشت: خوشبختانه امروز سینمای ما آن قدر توسعه پیدا كرده است كه تشكیلات فعلی پاسخگوی نیازهای اهالی سینما نیست و باید تشكیلاتی عریض تر با بودجه مستقل برای حمایت از این عرصه فعال شود.

وی یادآور شد: به عنوان مثال در بخش بین الملل باید فعالیت های گسترده ای را انجام دهیم و در ساخت فیلم های مشترك، برگزاری جشنواره های بین المللی و شركت در مجامع جهانی پررنگ تر و حضوری فعالانه ترداشته باشیم.

وزیر ارشاد در ادامه از برپایی جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل در آینده نزدیك خبر داد و گفت: در این جشنواره كه برای اولین بار برگزار می شود فیلمسازان 72 كشور شركت دارند و به رقابت می پردازند. این در حالی است كه از كشور آمریكا 250 اثر به این جشنواره ارسال شده است .



** نام ایران با فرهنگ و ایرانی گره خورده است



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید بر اینكه نام ایران همواره با فرهنگ و هنر گره خورده است ، افزود: دیپلماسی فرهنگی همیشه مطرح بوده ولی از ظرفیت های موجود به طور كامل بهره گرفته نشده است.

وی گفت: در سال های اخیر با برگزاری هفته های فرهنگی در سایر كشورها حركت هایی گسترده ای آغاز شده كه مورد استقبال چشمگیر مخاطبان در خارج از كشور قرار گرفته است.

حسینی خاطرنشان كرد : اگر بخواهیم چهره واقعی و فرهنگ غنی و اصیل ایرانی اسلامی را به جهانیان معرفی و تبیین كنیم، هفته های فرهنگی یكی از بهترین این راه ها است.

به گفته وی در این هفته های فرهنگی مردم دیگر كشورها با آثار، آداب و رسوم، دستاوردها، ظرفیت ها، توانمندی ها و هنرنمایی هنرمندان خلاق و با ذوق ایران آشنا می شوند كه این كار علاوه بر ایجاد بسترهای لازم عرضه و تقاضای آثار ارایه شده، باعث تبادل تجربیات میان اهالی فرهنگ و هنر خواهد شد.



** ساماندهی 500 گروه نمایشی تئاتر در سراسر كشور



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد كه در سال های اخیر در حوزه تئاتر كه هنر نمایشی زنده و پرطرفدارتری است ، گام های موثری برداشته شده است .

وی خاطرنشان كرد كه در این زمینه 500 گروه نمایشی تئاتر در سراسر كشور ساماندهی شده است كه هر یك دارای كارنامه مستقلی هستند و فعالانه كار خود را در زمینه هنر نمایشی پی گیری می كنند.

حسینی به موضوع راه اندازی 'تئاتر سیار' اشاره كرد و یادآور شد : یك گروه نمایشی 'تئاتر سیار' روز گذشته به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی اعزام شدند تا به این وسیله با اجرای تئاتر به نحو شایسته ای همدردی خود را با بازماندگان ابراز كنند.

به گفته وی در حال حاضر یك كامیون مجهز به 'تئاترسیار' در كشور وجود دارد كه وزارت ارشاد در تلاش است كه تا قبل از پایان دولت دهم پنج كامیون مجهز به تالار نمایشی سیار را تجهیز كند تا مورد استفاده مردم قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد كه درحال حاضر برخی افراد مغرض به تبلیغات سوء و منفی در خصوص اینكه در عرصه تئاتر كم كاری می شود ، می پردازند ولی آمارها نشان می دهد تعداد دفعات اجرای نمایشی در سال 1384 و آغاز دولت نهم 36 هزار و 583 اجرا بود كه در سال 90 به 61 هزار و 623 نمایش افزایش یافته، كه این آمار خود گواه رشد دو برابری در عرصه تئاتر در كشور است.

حسینی به اجرای تئاتر خیابانی، صحنه، شبكه خانگی، جشنواره های داخلی و بین المللی اشاره كرد و گفت: خوشبختانه امروز هنرمندان كشور در عرصه تئاتر برای همه مناسبت ها اعم از عزا و شادی برنامه خاص و ویژه ای دارند و فعالانه در این عرصه نقش آفرینی می كنند.



** هشت تالار بزرگ نمایشی تا قبل از پایان دولت دهم به بهره برداری می رسد



عضو كابینه دولت دهم به ساخت هشت تالار بزرگ نمایشی در قالب 'مهر ماندگار' اشاره كرد و گفت: این مجموعه های بزرگ تا قبل از پایان دولت دهم یكی پس از دیگری به بهره برداری خواهند رسید.

حسینی گفت: البته كمبود سالن نمایشی داریم ولی سعی شده از ظرفیت ها و سالن های موجود به صورت چند منظوره برای اجراهای مختلف استفاده شود.



** ایران در منطقه و جهان اسلام رتبه اول چاپ عنوان كتاب را به خود اختصاص داده است



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب تهران اشاره و آن را بزرگترین رویداد مهم فرهنگی در كشور عنوان كرد.

حسینی گفت : در مدت برپایی این نمایشگاه بیش از 5/5 میلیون نفر از آن بازدید كردند كه این رقم بازدید كننده در دنیا بی نظیر است . این آمار نشان از اهمیت و جایگاه نمایشگاه بین المللی كتاب تهران دارد.

وزیر ارشاد با یادآوری این كه در سال گذشته(1390)، 69 هزار عنوان كتاب در ایران به چاپ رسیده است ، خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان اسلام از نظر تعداد عناوین كتاب چاپ شده، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی این در حالی است كه بنا به اعلام آمارهای ارایه شده از سوی یونسكو و سازمان های بین المللی، جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی رتبه دهم را در زمینه عناوین كتابهای چاپ شده از آن خود كرده كه در تلاش هستیم این رتبه به ردیف های اول ارتقا پیدا كند.



** تكریم و بزرگداشت مفاخر، مشاهیر و بزرگان با جدیت در حال انجام است



وزیر ارشاد به توصیه ها و تاكیدات مقام معظم رهبری در خصوص تكریم و بزرگداشت مفاخر، مشاهیر، علما و بزرگان اشاره كرد و گفت: خوشبختانه در سال های گذشته این امر با جدیت در سراسر كشور آغاز شده و علاوه بر بزرگداشت ها، مصمم به احیای آثار آنها نیز هستیم.



** به موضوع شعر بیش از گذشته بها داده شده است



حسینی به برپایی نشست ها، همایش ها، دیدارها وجشنواره های مختلف در حوزه شعر و ادب فارسی اشاره كرد و گفت: هم اكنون به موضوع شعر و شاعری و ادب فارسی بیش از گذشته در كشور بها داده می شود.

حسینی به دیدارها و نشست های مختلف (حداقل دو جلسه در سال) مقام معظم رهبری با شعرا و فعالان عرصه شعر و شاعری در كشور اشاره كرد و آن را اهتمام ویزه ایشان به این عرصه دانست.

وی ابراز امیدواری كرد مجمومه اقدامات انجام شده در عرصه شعر باعث صیانت از زبان فارسی شود.



** در عرصه مطبوعات توسعه كمی و كیفی را شاهد هستیم



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مجوزهای ارایه شده برای چاپ و ارایه نشریات و مطبوعات در كشور گفت: تعداد مجوز های ارایه شده برای مطبوعات در دولت دهم نسبت به گذشته سابقه نداشته و این امر نشانگر اهتمام دولت دهم به عرصه مطبوعات در كشور است.

وی خاطرنشان كرد : خوشبختانه امروز تمامی استان ها و شهرستان های سراسر كشور دارای نشریه و روزنامه هستند و عرصه مطبوعات در دولت دهم شاهد توسعه كمی و كیفی بوده است.

وی همچنین در مورد مناطق زلزله زده یادآور شد: قرار است كه به منظور ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه و بررسی نیازهای فرهنگی منطقه و همچنین ساخت و بازسازی مراكز فرهنگی و هنری مانند كتابخانه ها و مساجد به زودی از این مناطق بازدید كنم .

فراهنگ** 9266 ** 1355**1581