۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۱۴
کد خبر: 80296336
T T
۰ نفر
برنامه‌اي براي بازديد مهمانان خارجي از تاسيسات هسته‌اي نداريم

تهران - سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: برنامه خاصي براي بازديد مهمانان خارجي شركت كننده در اجلاس كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد در تهران از تاسيسات هسته‌اي ايران نداريم.

پیش از این برخی رسانه‌های داخلی و خارجی خبر از بازدید 'بان كی مون' دبیركل سازمان ملل متحد از تاسیسات هسته‌ای نطنز داده بودند.

'رامین مهمانپرست' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: اگر فرصتی در طول برگزاری اجلاس فراهم شود و مهمانان خواستار بازدید از برخی شهرهای ایران باشند، برنامه سفر آنان را تنظیم می‌كنیم.

وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر برخی هیات‌های خارجی تمایل دارند به شهر مشهد سفر كنند و برخی دیگر ممكن است بخواهند از اصفهان بازدید كنند كه برنامه‌های سفر متناسب با شرایط و درخواست مهمانان، تنظیم می‌شود اما فعلا برنامه خاصی در این زمینه نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: برغم این‌كه ممكن است در جریان برگزاری اجلاس كشورهای جنبش غیرمتعهدها مشكلاتی جانبی برای مردم ایجاد شده باشد اما با تحمل آنها این اجلاس به بهترین شكل برگزار می‌شود و برگزاری آن بركات زیادی برای ملت ایران به دنبال خواهد داشت.

مهمانپرست ادامه داد: درعصر حاضر بحران‌های بزرگ بین‌المللی به وجود آمده و ناكارآمدی طرح‌های چند كشور كه ادعای مدیریت جهان را داشتند بر همگان مشخص شده است.

وی بااشاره به بحران‌های اجتماعی و اقتصادی غرب و مسایلی كه به دنبال بیداری اسلامی در كشورهای منطقه رخ داده است، گفت: جریان‌های صهیونیستی– آمریكایی سعی می‌كنند مشكلاتی را برای كشورهای مستقل ایجاد كنند و یا بین آنها اختلاف بیاندازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش تاثیرگذار خود در منطقه و سطح بین‌الملل ، با همفكری و همراهی با سایر كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها می‌تواند طرحی برای حل این بحران‌ها ارایه كند.



**برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در این سطح نشان داد ایران در انزوا نیست

مهمانپرست همچنین امروز در حاشیه نشست وزیران امور خارجه جنبش غیرمتعهدها در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران در این سطح عالی و با حضور چشمگیر اعضای جنبش غیرمتعهدها، نشان می دهد برخلاف تبلیغات دروغین غرب، جمهوری اسلامی ایران در انزوا نیست.

مهمانپرست افزود: پاسخ به انزوا بودن یا نبودن ایران در جهان، موضوعی بدون شرح است؛ هنگامی كه تمام مردم دنیا خلاف تبلیغات هدفدار كشورهای غربی مبنی بر این كه كشور بزرگی مانند ایران در انزوای سیاسی كامل قرار دارد را ملاحظه می كنند، به دروغین بودن این ادعا پی می برند.

وی خاطرنشان كرد: آیا می توان حضور حدود 140 هیات از كشورهای مختلف و نهادهای بین المللی، حضور حدود 50 تن از سران كشورها در یك دوره یك هفته ای و حضور بیش از 70 وزیر امور خارجه را 'انزوا' نامید.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها تصریح كرد: مسوولان نهادهای بین المللی در بالاترین سطح حضور یافته اند و همچنان منتظر ورود برخی دیگر از آنان هستیم.

مهمانپرست افزود: ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش غیرمتعهدها به عنوان مهم ترین مجموعه بعد از سازمان ملل متحد كارایی این مجموعه را طی سال های آینده افزایش می دهد.

وی تاكید كرد كه سطح حضور هیات های شركت كننده كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها بالاتر از پیش بینی های ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: تنوع حضور اعضا از كشورها و مناطق مختلف با دیدگاه های متفاوت، طبیعتا می تواند دیدگاه های مختلفی را در موضوع های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همراه داشته باشد و ممكن است گاهی شاهد اختلاف نظر باشیم اما هنر ریاست جنبش این است كه بتواند دیدگاه های مختلف كشورها را به هم نزدیك كند.

مهمانپرست اظهار داشت: می توان از ظرفیت این مجموعه بین المللی به عنوان یك عنصر مقتدر و یكپارچه با دیدگاه های مشترك در صحنه های بین المللی استفاده كرد كه برای رسیدن به این هدف نیاز به تحرك این مجموعه كاملا احساس می شود.

وی ادامه داد: كشورهای درحال توسعه و مستقل با توجه به مشكلات و بحران های بزرگ اقتصادی احساس می كنند باید روابط عادلانه بر نظام بین المللی حاكم شود و فاصله كشورهای درحال توسعه با كشورهای توسعه یافته باید كاهش یابد و همه كشورهای مختلف از دسترسی به علوم پیشرفته روز برای توسعه كشور خود باید بهره مند شوند.

مهمانپرست ادامه داد: باید جلوی اقدامات یك جانبه و تبعیض آمیز و تحمیل نقطه نظرات سیاسی چند كشور خاص به كشورهای مستقل، گرفته شود چراكه متاسفانه شاهد هستیم برخی كشورهای غربی حتی مقررات داخلی خود را می خواهند به سایر كشورها تحمیل كنند و این امر، اعتراض كشورهای مختلف را به دنبال دارد.

وی همچنین گفت: این موجی كه در بین كشورهای جنبش غیرمتعهد ایجاد شده ، حضور چشمگیر آنها در سطح بسیار قابل توجه در اجلاس و عزم و اراده ی آنان برای رسیدن به اهداف خود ، نوید بخش این موضوع است كه این جنبش غیرمتعهدها باید به یك عنصر كارآمد در عرصه های بین المللی تبدیل شود.



** وزیران امور خارجه غیرمتعهدها پیش نویس سند نهایی را تایید كردند

سخنگوی وزارت امور خارجه از تایید مجموعه اسناد و پیش نویس سند نهایی در نشست امروز وزیران امور خارجه جنبش غیرمتعهدها خبر داد.

مهمانپرست گفت: مجموعه اسنادی كه به تصویب كارشناسان ارشد در سه فصل و 701 بند رسیده بود امروز به اطلاع و تایید وزیران امور خارجه غیرمتعهدها رسید.

مهمانپرست افزود: این سند صبح پنج شنبه در مراسم افتتاحیه اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها مطرح می شود و به تایید آنان نیز می رسد.

وی یادآور شد: این اجلاس با حضور سران حدود 50 كشور و بیش از 70 وزیر، یكی از مهم ترین، بزرگ ترین و بهترین اجلاس های بین المللی خواهد بود.



**مساله سوریه یكی از محورهای سندنهایی اجلاس غیرمتعهدها

وی، یكی از بندهای سندنهایی اجلاس سران این جنبش را بحران های موجود درمناطق مختلف جهان از جمله سوریه بیان كرد.

مهمانپرست گفت: كشور های جنبش غیرمتعهدها اعتقاد دارند باید از راه های مسالمت آمیز و بدون به كارگیری زور و اقدامات یك جانبه به حل بحران ها، كمك كرد.

مهمانپرست گفت: اعضای این جنبش در سندنهایی تاكید دارند دخالت بیگانگان در سوریه را درست نمی دانند و از ابتكارات در فضای مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه حمایت می كند.

وی افزود: در این سند از اقداماتی كه آقای كوفی عنان انجام دادند تقدیر و استقبال شده و همچنین از فعالیت اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز تقدیر شده است.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها ادامه داد: اعضا تاكید دارند كه باید امكان كمك رسانی انساندوستانه به سوریه وجود داشته باشد و با هر نوع مداخله خارجی برای دامن زدن به بحران سوریه مخالف هستند.

مهمانپرست اظهارامیدواری كرد در حاشیه این اجلاس با هماهنگی با كشورهای موثر كه معتقد به حل مسالمت آمیز بحران سوریه هستند، راهكاری ارایه شود تا زمینه گفتگو بین نمایندگان مخالفان و نمایندگان دولت سوریه مهیا شود تا اصلاحات لازم صورت گیرد و مطالبات مردم محقق شود.

وی همچنین خاطرنشان كرد چگونگی ایجاد ضمانت اجرایی برای مصوبات و بیانیه های سیاسی جنبش غیرمتعهدها در دستور كار این اجلاس قرار دارد و امیدواریم در دوران ریاست سه ساله ایران با كمك با همه كشورهای عضو ، راهكارهایی را دنبال كنیم كه با ایجاد تغییرات لازم در ساختار جنبش غیرمتعهدها، این مجموعه به یك عنصر كارامد، مقتدر، یكپارچه و تاثیرگذار در همه مسایل منطقه و بین المللی تبدیل شود.



**مقابله با تحریم ها در دستور كار جنبش غیرمتعهدها

سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها همچنین گفت: متاسفانه چند كشورغربی خود را نماینده جامعه جهانی می دانند و نقطه نظرات خود را به عنوان جامعه حهانی می خواهند تحمیل كنند.

مهمانپرست یادآور شد:كشورهای شركت كننده در اجلاس تهران، مقابله با تحریم های یك جانبه را در دستور كار خود قرار می دهند.

وی افزود: كشورهای جنبش غیرمتعهدها در سند نهایی تاكید دارند كه جامعه جهانی رفتار غیرمنطقی و نادرست این كشورها را نمی پذیرد و به دنبال دفاع از استقلال و حقوق انها و مخالفت با هر حركت غیرقانونی این چند كشور خاص است.



**سرنوشت امدادگران ربوده شده در لیبی

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ربوده شدن امدادگران جمعیت هلال احمر ایران گرفت: این امدادگران به دعوت رسمی كشور لیبی سفر كرده بودند و به خاطر وضعیت خاصی كه در این كشور حاكم است،اتفاق غیر انسانی رخ داده است.

وی خاطرنشان كرد ما انتظار نداشتیم گروهی كه برای امداد به لیبی رفته اند و در دورانی كه بحران در آن كشور حاكم بود زحمات زیادی كشیدند و محموله های زیادی ارسال كردند با چنین برخوردی روبرو شوند.

مهمانپرست اظهار داشت: دولت لیبی متاثر از این اتفاق است و تمام تلاش خود را بكار گرفته است تا با گروهی كه این امدادگران را ربوده اند، مذاكره كند؛ اخبار حاكی از سالامت اعضای هیات ربوده شده است .

وی افزود: امیدواریم هرچه زودتر امدادگران ربوده شده آزاد شوند، ما همچنان پیگیر آزادی آنان هستیم و امیدواریم به زودی شاهد آزادی هموطنان امدادگر در لیبی باشیم.

نشست وزیران امورخارجه كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها امروز با حضور بیش از 80 وزیر خارجه یا وزیر هم سطح یا قائم مقام وزیر امورخارجه از كشورهای مختلف گشایش یافت.

سیام**9185**9189**1478**1336

سرخط اخبار سیاست خارجی