۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰
کد خبر: 83001962
T T
۰ نفر

قطار شهري كرج در پيچ و خم كمبود منابع مالي

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰
کد خبر: 83001962
قطار شهري كرج  در پيچ و خم كمبود منابع مالي

كرج- ايرنا- پروژه قطار شهري كرج كه از سال 85 تاكنون به عنوان بزرگترين پروژه استان البرز روند اجرايي مطلوبي طي نمي كند اين روزها تكميل آن به چالش و دغدغه مسئولان استاني و شهري تبديل شده است.

به گزارش ايرنا، آنطور كه از سخنان برخي مسئولان استاني و اعضاي شوراي اسلامي شهر كرج پيداست ، تكميل خط 2 قطار شهري كرج به اعتبارات كلاني نياز دارد در غير اين صورت نمي توان زمان دقيقي براي بهره برداري از آن متصور شد.
خط 2 قطار شهري كرج به طول 27 كيلومتر كمالشهر كرج را به شهرستان شهريار استان تهران متصل مي كند.
تاكنون 15 كيلومتر از تونل پروژه قطار شهري بين دانشگاه خوارزمي در غرب و ميدان شهيد سلطاني در جنوبي شرقي كرج حفاري شده است.
اين پروژه كه سال 85 كليد خورد ، قرار بود سال 1390 به بهره برداري برسد اما كمبود اعتبار و مشكلات ديگر بر آن سايه انداخت و هنوز حتي بخشي از آن هم آماده بهره برداري نشده است.
اختلاف بين كارفرما و شركت پيمانكاري سابير، اين پروژه را به مدت 2 سال (سال هاي 94 تا 96) متوقف كرد كه شوراي پنجم و استاندار البرز تصميم به ادامه اجراي پروژه گرفتند.
اين پروژه از اواخر سال گذشته دوباره در چرخه ساخت وساز قرار گرفت و مسئولان استاني و شهري قول دادند تا سال 98 قطعه اول آن به طول 6 كيلومتر به بهره برداري برسد .
اوايل سال جاري برخي اعضاي شوراي اسلامي شهر كرج از اختصاص 700 ميليارد تومان براي تكميل بخشي از اين پروژه خبردادند ليكن هرچند عمليات ساخت قطار شهري استمرار يافته اما شواهد نشان مي دهد كه بايد اعتبارات بيشتري به اين پروژه تزريق شود.
براين اساس نشست روز چهارشنبه شوراي اسلامي شهر كرج به موضوع قطار شهري و بررسي كاستي هاي اختصاص يافت كه از محتواي صحبت هاي اعضا مي توان حدس زد كه وضعيت مناسبي پيش پاي اين پروژه قرار ندارد.
رحيم خستو سخنگوي شوراي شهر كرج در خصوص وضعيت قطار شهري كرج گفت: قول هايي را به مرم مي دهيم كه اجرا نمي شود، مترو تا سه سال ديگر هم شايد به نتيجه نرسد ، 13سال است كه شهر را معطل كرده ايم.
وي افزود: ميليارد ها تومان براي اين پروژه هزينه شده اما فقط از وضعيت ترافيك سخن مي گويم و نتيجه اي نداشته است.
خستو ادامه داد: تامين منابع مالي اين پروژه ابهام دارد، شهرداري نمي تواند سالانه 900 ميليارد تومان درآمد داشته باشد.
وي بيان داشت: تاكنون يك هزار ميليارد تومان صرف متروي كرج شده ، ليكن به اندازه اين مبلغ پيشرفت نداشته ايم.
احد رسولي عضو ديگر شوراي اسلامي شهر كرج گفت: ما متعهد هستيم براي ايجاد حمل و نقل پاك و روان اهتمام داشته باشيم و براي توسعه ترافيك كرج راي مثبت بدهيم است ، بايد واقعيت را به مردم گفت و اخلاق مداري پيشه كرد.
علي اصغر صلواتي سرپرست سازمان حمل و نقل ريلي شهرداري كرج در اين نشست با بيان اينكه شهرداري كرج در گذشته ميلياردها تومان چرخش مالي داشته ، گفت: با اين وجود نتوانسته قطار شهري را به سرانجام برساند.
وي بيان كرد: تاكنون نتوانسته ايم 3 هزار ميليارد تومان براي مترو خرج كنيم چون اراده اي نبوده است.
صلواتي اظهار داشت : اگر اراده اي وجود دارد بايد پروژه را ادامه بدهيم و اگر نيست من استعفا مي دهم ،
من برنامه زمانبندي براي قطار شهري كرج دارم.
منصور وحيدي نايب رئيس شوراي شهر كرج گفت: همه مسئولان استان البرز و كرج در بحث متروي كرج دغدغه دارند.
وي اظهار داشت: در يكسال اخير روند اجراي پروژه به صورت نسبي پيش رفته است و بايد آن را با جديت ادامه بدهيم .
وحيدي گفت:همين كه تعدادي در تونل قطار شهري كرج كار مي كنند وضعيت بد نيست ، بايد براي پروژه 3 هزار ميليارد تومان اختصاص بدهيم.
وي افزود: در خصوص تخصيص ارقام درشت عمراني بايد دغدغه داشته باشيم ، نظارت هاي قوي شود، در گذشته نظارت ها ضعيف بوده است.
فرج الله ايليات عضو ديگر شورا بيان داشت: با اين روش كه سالي 200 ميليارد تومان بودجه به قطار شهري كرج اختصاص يابد، تكميل آن 15 سال ديگر زمان مي برد.
وي اظهار داشت: بايد كمك شود و در موضوع مترو هر لايحه اي كه شهرداري مي آورد به آن راي بدهيم و معتقد هستيم كه شهرداري بسته كامل بياورد تا طي 5 سال رديف هاي مالي بازپرداخت شود.
محمدحسين خليلي عضو ديگر شوراي شهر گفت: تا 2 ماه آينده 2 ايستگاه متروي كرج به بهره برداري مي رسد.
وي ادامه داد: به رغم اينكه كرج در شوراي پنجم براي مدت كوتاه شهردار داشتيم اما ساخت قطار شهري يك روزبه تاخير نيفاده است.
وي گفت: اگر يك هزار ميليارد تومان بودجه محقق شود ، سه ساله بخشي از متروي كرج تكميل مي شود.
7410/ 6155