۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱
کد خبر: 83063831
T T
۰ نفر

ظرفیت صادرات گل و گیاه كشور یك میلیارد دلار است

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱
کد خبر: 83063831
ظرفیت صادرات گل و گیاه كشور یك میلیارد دلار است

كرج-ایرنا- رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران گفت: برآورد علمی نشان می دهد كه ظرفیت صادرات گل وگیاه زینتی كشور یك میلیارد دلار در سال است كه فقط پنج درصد آن محقق می شود.

ظرفیت صادرات گل و گیاه كشور یك میلیارد دلار است

كرج-ایرنا- رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران گفت: برآورد علمی نشان می دهد كه ظرفیت صادرات گل وگیاه زینتی كشور یك میلیارد دلار در سال است كه فقط پنج درصد آن محقق می شود.
دكتر پژمان آزادی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا البرز درآستانه دومین كنگره بین المللی گل و گیاهان زینتی ایران افزود: اكنون بین 30 تا 40 میلیون دلار صادرات انواع گل و گیاه داریم كه یكی از دلایل كمی صادرات این محصولات شاید این است كه تولید گل با وجود سودهی، اشتغالزایی و امكان صادرات بالا هنوز یك مساله استراتژیك تلقی نمی شود.
رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران خاطرنشان كرد: اكنون علاوه بر صادرات پایین، سرانه مصرف گل در كشور هم بسیار پایین است كه علت عمده آن بالا بودن قیمت گل به دلیل وجود دلالان و واسطه ها است كه بیشتر سود این بازار به جیب آنها می رود.
وی اظهار داشت: متاسفانه تنها مساله استراتژیك كشاورزی ما تامین غذا است در حالی كه با توجه به بحران آبی موجود باید بخشی از ظرفیت ها را به حمایت از محصولات صادراتی مانند گل و گیاه اختصاص دهیم.
رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران گفت: گل و گیاه نقش موثری در تامین سلامت روانی فرد و جامعه دارد اما بالا بودن قیمت آنان ، سبب كاهش مصرف سرانه این محصولات در كشور شده است.
وی با اشاره به برگزاری دومین كنگره گل و گیاهان زینتی ایران در آبان ماه امسال در شهر محلات استان مركزی، اضافه كرد: توسعه صادرات، اقتصاد و بازار گل و گیاهان زینتی از جمله موضوعات مورد بررسی در این كنگره با محوریت فعالان بخش خصوصی است.
آزادی افزود: موضوع نقش گیاهان بومی كم نهاده درفضای سبز با توجه به بحران كم آبی كشور از نكات محوری این كنگره است .
وی خاطرنشان كرد: همزمان با این كنگره جشنواره گل های داوودی با ارائه 800 نوع مختلف داوودی كه نشان دهنده ظرفیت بالای به نژادی در جذب گردشگر است برگزار می شود كه شركت كنندگان ضمن حضور در جشنواره از گلخانه های تجاری موفق محلات نیز بازدید می كنند.
رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران گفت: همچنین در این كنگره تولیدكنندگان موفق تجارب خود را به حاضران ارائه می كنند.
رئیس انجمن گل وگیاهان زینتی ایران به سطح زیر گل و گیاه زینتی كشور اشاره كرد و افزود: سالانه از سطح یك هزارو 811 هكتار یك میلیارد وهشت میلیون گل شاخه بریده ، یك هزارو 195 هكتار سطح زیر كشت درخت و درختچه تزئینی تعداد 287 میلیون اصله درختچه و از سطح 470 هكتار گیاهان فصلی و نشایی تعداد 424 میلیون بوته گیاه تزئینی تولید می شود.
آزادی در خصوص وضعیت اشتغال و صادرات بخش گل و گیاهان زینتی ایران گفت: اكنون بیش از 10 هزار تولیدكننده گل و گیاه زینتی درسه هزارو500 هكتار فضای باز و2 هزارو200 هكتارفضای تحت شرایط كنترل شده ، فعالیت می كنند.
وی با اشاره به نقش منحصر به فرد گل در تامین آرامش و سلامت روانی مردم اشاره كرد و بیان داشت: توسعه فناوری های جدید و اصلاح سیستم بازاریابی و توزیع گل از اقداماتی است كه می تواند در كاهش هزینه ها و دسترسی ارزان تر مردم به گل موثر باشد.
دومین كنگره بین المللی و سومین كنگره ملی دوسالانه گل و گیاهان زینتی ایران از اول تا سوم آبان ماه همزمان با جشنواره گل های داوودی در پژوهشكده گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات برگزار می شود.
توسعه سازه ها و اتوماسیون گلخانه ای، به نژادی و به باغی، ریزازدیادی و بیوتكنولوژی، تغذیه و كشت هیدروپونیك، فیزیولوژی پس از برداشت، توسعه و طراحی فضای سبز، توانمندی ها و چالش های صنعت گل، مدیریت بهینه مصرف آب و مدیریت آفات و بیماری ها از جمله محورهای كنگره امسال است.
6156/ 6155