۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82563844
T T
۰ نفر
استاندار چهارمحال و بختياري: وزارت نيرو در مقابل خواسته مردم منطقي باشد

شهركرد- ايرنا- استاندار چهارمحال و بختياري گفت: وزارت نيرو بايستي با اعمال سياست هاي درست و قانوني، به خواسته بحق مردم اين استان در مساله آب نيز پاسخ منطقي بدهد.

به گزارش ايرنا، قاسم سليماني دشتكي در شوراي هماهنگي مديريت بحران چهارمحال و بختياري تاكيد كرد: با توجه به حساسيت هاي خاص در زمينه آب استان، بايد با اقدام كارشناسي و حقوقي نسبت به رفع مشكلات و اجراي سياست ها، قانوني عمل شود.
وي بدون اشاره به جزييات بيشتر در زمينه مشكلات و خواسته مردم و نيز اعمال برخي از سياست ها در مساله آب اين استان افزود: متاسفانه وزارت نيرو به درخواست هاي چهارمحال و بختياري بويژه در بخش آب پاسخ هاي غيرمنطقي مي دهد.
سليماني دشتكي تامين اعتبار لازم براي نصب كنتورهاي هوشمند بر روي منابع آب چهارمحال و بختياري با هدف برآورد دقيق ميزان برداشت در استان را ضروري اعلام و تصريح كرد: طرح جداسازي آب آشاميدني از آب فضاي سبز و تجهيز زمين هاي كشاورزي به شبكه آبياري نوين از مهمترين اقدامات صورت گرفته در اين استان براي مديريت مصرف آب است.
وي خشكسالي هاي اخير و خشك شدن بسياري از منابع آبي چهارمحال و بختياري مانند چشمه ها، رودخانه ها و قنات ها را يادآور شد و گفت: در اين خصوص مشكلات بايد در بدنه وزارت نيرو و به صورت كارشناسي علمي اطلاع رساني شود.
استاندار چهارمحال و بختياري اظهار كرد: آمار ميزان مصرف و خروجي منابع آب استان بايد تنها از طريق مشاوران رسمي و دستگاه هاي متولي محاسبه و ارائه شود.
وي گفت: مديران دستگاه هاي اجرايي نبايد فشارهاي غلط و غيرقانوني دستگاه هاي نظارتي را قبول كنند، بلكه بايستي براساس معيارهاي قانوني فعاليت خود را به دور از هرگونه تخلف و در مسير قانون جمهوري اسلامي انجام دهند.
سليماني دشتكي تاكيد كرد: كميته اي متشكل از اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري، جهاد كشاورزي و شركت آب منطقه اي براي جذب اعتبارات و تطبيق آمار و اطلاعات در خصوص ميزان مصرف و خروجي منابع آب تشكيل و نتايج را طي 2 روز آينده براساس مستندات علمي اعلام كنند.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار چهارمحال و بختياري نيز گفت: قرار بود درصدي از درآمد انتقال آب استان به منظور حفاظت كيفي خاك و آب اين استان تخصيص داده شود.
گودرز اميري تصريح كرد: همچنين مقرر بود بهاي آب خروجي و انتقال يافته از چهارمحال و بختياري به ديگر استان هاي كشور پرداخت شود.
وي افزود: انتقال آب بين حوضه اي عوارضي براي استان هاي سرچشمه داشته و پرداخت بهاي آب منتقل شده تنها به يك استان مانند چهارمحال و بختياري اختصاص ندارد.
اميري ميزان آب توليدي چهارمحال و بختياري در سال هاي پرآبي را برابر 11 ميليارد متر مكعب دانست و يادآور شد: اين ميزان اكنون به كمتر از 6 ميليارد مترمكعب رسيده است.
وي اظهار كرد: در چهارمحال و بختياري چشمه هاي زيادي وجود داشته كه بيشتر آنها به خاطر خشكسالي هاي اخير خشك شده و كشت آبي استان كاهش پيدا كرده است، پس بايد منابع آبي از دست رفته شناسايي و راهكارهاي جايگزين و جبراني براي آن انجام شود.
چهارمحال و بختياري در 9 سال گذشته با خشكسالي هاي مستمري مواجه بوده كه اين موضوع در كاهش منابع آب اين استان و خشك شدن بسياري از چشمه ها، رودخانه ها، قنات ها و چاه هاي آب تاثير مستقيم داشته است.
خبرنگار: وحيد رئيسي دهكردي**انتشار: جهانبخش صفري
7362/6021