۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۸
کد خبر: 82977376
T T
۰ نفر
ضرورتي به نام انتقال امتياز گسترش فولاد به ماشين سازي

تبريز-ايرنا- انتقال امتياز باشگاه گسترش فولاد به ماشين سازي براي حضور در رقابت هاي ليگ برتر فصل جاري طي هفته هاي اخير مهمترين موضوع فوتبال آذربايجان مي باشد كه به نظر كارشناسان تحقق اين امر ضرورت فوتبال امروز اين خطه است.

به گزارش ايرنا، از حدود 2 ماه قبل كه مالكيت باشگاه تراكتورسازي به مالك كنوني باشگاه هاي ماشين سازي و گسترش فولاد واگذار شد، زمزمه هايي مبني بر تغييرات اساسي در مديريت و امتياز 2 باشگاه ديگر تبريز به گوش مي رسيد كه محتمل ترين آنها جابجايي امتياز باشگاه هاي گسترش فولاد با ماشين سازي و سپس تغييرات ساختاري و مديريتي در اين 2 مجموعه بود.
مالك جديد تراكتورسازي در نخستين گام با واگذاري امتياز باشگاه ماشين سازي به رسول خطيبي، جابجايي اميتاز ليگ برتري گسترش فولاد با امتياز ليگ يكي ماشين سازي را تا حدودي محتمل تر كرد، اما در اين ميان پادرمياني مالك جديد كارخانه ماشين سازي و شايعاتي مبني بر خريد امتياز تيم فوتبال توسط اين واحد صنعتي، تا حدي جابجايي امتيازات 2 طرف را منتفي كرد.
با نزديك شدن به آغاز فصل جديد ليگ برتر، خبرهاي مختلف و متفاوتي از شرايط 2 تيم گسترش فولاد و ماشين سازي به گوش رسيد كه آخرين خبرها حاكي از نهايي شدن 90 درصدي جابجايي امتيازات تيم هاي گسترش فولاد و ماشين سازي در ليگ برتر و دسته يك باشگاه هاي كشور است.
نشست شب گذشته محمدرضا زنوزي، رسول خطيبي و جمعي از هواداران و پيشكسوتان تيم ماشين سازي درباره واگذاري امتياز گسترش فولاد به اين تيم پرهوادار آذربايجان تا حدود زيادي نتيجه بخش بود و برخي اخبار تاييد نشده حكايت از نهايي شدن اين تصميم مديريتي دارد.
در همين حال پست رسول خطيبي به عنوان مالك جديد باشگاه ماشين سازي در شبكه هاي اجتماعي نشان مي دهد كه حضور ماشين سازي در ليگ برتر فصل آينده تا حدي مسجل شده است و اين سرمربي پيشين سبزقباها با تاييد اين خبر آن را به هواداران فهيم و بي شمار ماشين سازي تبريك گفته است.
در همين ارتباط يكي از مسئولان باشگاه ماشين سازي در گفت وگو با ايرنا، اعلام كرد: هنوز چيزي به طور مستند و ثبت شده به منظور جابجايي امتياز دو باشگاه گسترش فولاد و ماشين سازي در ليگ هاي برتر و دسه يك به انجام نرسيده است.
وي كه نخواست نامش در خبر برده شود، اظهار داشت: جلسه اي كه شب گذشته برگزار شده است نتايج خوبي در پي داشته و موافقت ضمني براي حضور ماشين سازي در ليگ برتر حاصل شده است اما نتيجه قطعي و نهايي در جلسه اي كه امروز / شنبه/ بعد از ظهر برگزار مي شود، حاصل خواهد شد.
به گزارش ايرنا، صاحب نظران و كارشناسان امر معتقدند واگذاري امتياز گسترش فولاد به ماشين سازي و حضور تيم سبزپوش در ليگ برتر در شرايط كنوني از جمله ضرورت هاي فوتبال تبريز و آذربايجان است؛ چون به هر حال حضور تيمي پرآوازه، مطرح و داراي پيشنيه قوي در فوتبال ايران در ليگ برتر مي تواند ارتقاي كمي و كيفي فوتبال اين خطه را در پي داشته باشد.
كارشناس، پيشكسوت و سرمربي پيشين تيم فوتبال ماشين سازي تبريز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، از اينكه مالك باشگاه هاي ماشين سازي و گسترش فولاد تصميم به جابجايي امتيازات كرده است ابراز خرسندي كرد و گفت: اين تصميم مي تواند موجب رونق سكوها و رشد كمي و كيفي بيش از پيش فوتبال آذربايجان و تبريز شود و بايد از چنين تصميمي استقبال كرد.
امير داداش ضيايي اظهار داشت: هرچند گسترش فولاد نيز براي سربلندي فوتبال آذربايجان حضوري موفق در ليگ برتر داشته است، اما ماشين سازي به دليل قدمت و سابقه درخشان در فوتبال ايران و آذربايجان و نيز برخورداري از تماشاگران پرشمار مي تواند حضوري پرصلابت و اميدبخش تر در ليگ برتر داشته باشد.
وي با اشاره به رقابت سال هاي طولاني تراكتورسازي و ماشين سازي در فوتبال ايران و آذربايجان، افزود: اين دو تيم برندهاي فوتبال آذربايجان و تبريز هستند و هيچ تيمي نمي تواند جاي اين دو باشگاه مردمي و قديمي را در تبريز بگيرد و بر همين اساس رقابت دو تيم موجب رشد و رونق فوتبال آذربايجان خواهد شد.
داداش ضيايي با تاكيد بر برنامه مند بودن حضور ماشين سازي در ليگ برتر، ادامه داد: اينكه امتياز گسترش فولاد و ماشين سازي جابجا شود نسخه اي كوتاه مدت براي حضور تيم سبرپوش در ليگ برتر است، اما بايد توجه داشت كه براي تداوم اين حضور و قدرتمندسازي ماشين سازي در سال هاي آينده بايد از همين الان برنامه هاي مدون و تعريف شده داشت.
وي، تماشاگران را اولين و مهمترين نياز هر تيم فوتبال براي حضور قدرتمند در رقابت ها دانست و با بيان اينكه ماشين سازي از اين نعمت و ظرفيت برخوردار است، گفت: بايد از اين شرايط براي حضور قدرتمند در ليگ برتر امسال و سال هاي آينده بهره جست تا مبادا همچون دو فصل قبل حضور ماشين سازي در ليگ برتر تك فصلي باشد.
داداش ضيايي ادامه داد: هرچند تيم گسترش فولاد پنج سال در ليگ برتر حضور موفق داشت اما يكي از مشكلات اصلي اين تيم نبود تماشاگر بود كه در پاره اي از مواقع از همين ناحيه دچار لطمه نشد و نتوانست به رتبه هاي بالاي جدول صعود كند، در حاليكه تيمي مثل ماشين سازي مي تواند در شرايط مشابه عملكردي به مراتب بهتر نشان دهد.
وي با اشاره به قدرت تيم ماشين سازي در دهه هاي 1360 و 1370شمسي، بودجه اين تيم در آن سال ها را حدود 50 ميليون ريال اعلام و اضافه كرد: در جام آزادگان (ليگ برتر فعلي ) آن دوران شهرداري تبريز با تمام بودجه ماشين سازي دو بازيكن از تهران خريد، اما در هر دو بازي رفت و برگشت مغلوب ماشين سازي شد كه دليل اصلي آن جايگاه و پايگاه مردمي تيم در ميان اهالي فوتبال بود.
اين بازيكن اسبق تيم هاي ملي ايران، ابراز اميدواري كرد حضور دوباره ماشين سازي در ليگ برتر با تصميم مالك اين باشگاه و جابجايي امتياز با گسترش فولاد عينيت يابد و هواداران اين تيم بار ديگر سكوهاي ورزشگاه ها را پر كنند، چراكه اين امر ضرورت كنوني فوتبال تبريز و آذربايجان است.
رييس هيات فوتبال آذربايجان شرقي نيز در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا، گفت: تاكنون هيچ سند ثبت شده معتبر مبني بر انتقال امتياز باشگاه گسترش فولاد به ماشين سازي به اين مجموعه ارسال نشده است.
جواد ششگلاني با استقبال از تصميم مالك باشگاه هاي گسترش فولاد و ماشين سازي براي جابجايي امتياز اين دو تيم، اظهار داشت: هيات فوتبال نيز هر انچه در توان دارد براي تسريع در اين زمينه اقدام مي كند اما بايد مسئولان و مالك اين دو باشگاه براي انتقال قطعي به طور رسمي وارد شده و آن را در هيات فوتبال استان به ثبت برسانند.
وي ادامه داد: هر چند طبق قوانين محدوديتي براي انتقال امتياز باشگاه براي حضور در ليگ هاي كشوري وجود ندارد، اما چون فاصله چنداني با آغاز رقابت هاي ليگ برتر باقي نمانده است، بايد مالك اين دو باشگاه در تصميم خود تسريع كند.
ششگلاني ، خروج هر گونه امتياز تيم هاي فوتبال از آذربايجان شرقي به استان هاي ديگر را منتفي دانست و اعلام كرد: طبق بخش نامه فدراسيون فوتبال چنين واگذاري هاي امكان پذير نيست و سهيمه هاي ليگ برتري و دسته يكي استان ها به قوت خود باقي است.
وي ، حضور دوباره ماشين سازي در ليگ برتر را اقدامي مفيد از جانب مالك باشگاه هاي گسترش فولاد و ماشين سازي ارزيابي كرد و افزود: بدون ترديد حضور تيمي با تماشاگر در ليگ برتر مي تواند هيجان و حساسيت اين رقابت ها را دوچندان كند.
تيم گسترش فولاد فصل گذشته ليگ برتر فوتبال باشگاه هاي كشور را با 37 امتياز و رده نهمي به پايان برد؛ تيم فوتبال ماشين سازي نيز كه در سال هاي نه چندان دور از مدعيان فوتبال كشور محسوب مي شد، در سال هاي اخير از حضور در ليگ برتر محروم بوده و با وجود تماشاگران متعصب و پرشمار به دليل نابساماني هاي مديريتي و مالي در كارخانه نتوانسته است در ليگ برتر حاضر شود.
3038/518