۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۵۲
کد خبر: 83261804
T T
۰ نفر
بيماري آنفلوآنزا در يك واحد مرغداري آذربايجان شرقي مشاهده شد

تبريز - ايرنا - معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: كانون بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در يك واحد مرغداري استان مشاهده شد.

به گزارش ايرنا، حبيب شريفيان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تشديد اقدامات كنترلي و امنيت زيستي در واحدهاي مرغداري آذربايجان شرقي افزود: مرغداران در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشكوك در واحدهاي پرورش طيور صنعتي يا در سطح روستاها، در اسرع وقت موضوع را به ادارات دامپزشكي يا جهاد كشاورزي شهرستان ها گزارش كنند.
وي اظهار داشت: مديران و كارگران واحدهاي مرغداري بايد با رعايت دقيق موارد قرنطينه، از هرگونه تردد غيرضروري افراد و خودرو به واحدها جلوگيري كنند و ورود و خروج دان، تخم مرغ، كود و ساير محموله هاي ضروري به واحدهاي مرغداري با ضدعفوني كامل و رعايت دقيق و موثر ضوابط بهداشتي دامپزشكي انجام شود.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: در واحدهاي پرورش طيور صنعتي بايد هرگونه ورود و خروج به شدت كنترل شود تا از بروز و شيوع ويروس بيماري آنفلوآنزا جلوگيري به عمل آيد.
شريفيان ادامه داد: هرگونه جابجايي پرنده بايد با مجوز سازمان دامپزشكي باشد و در اين راستا هماهنگي‌ هاي لازم با دستگاه‌هاي نظامي و انتظامي براي جلوگيري از جابجايي‌ هاي پرندگان و فرآورده‌هاي طيور بدون مجوز سازمان دامپزشكي انجام شده است.
وي با بيان اينكه رعايت قرنطينه و امنيت زيستي در تمامي مرغداران در واحدهاي صنعتي و روستايي براي پرورش دهندگان طيور و ماكيان الزامي است، يادآوري كرد: بهره برداران بايد به هشدارهاي سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي و اداره كل دامپزشكي درباره كنترل و مراقبت از گسترش و شيوع آنفلوآنزاي مرغي به جد توجه و از هرگونه خريد و فروش طيور و ماكيان از بازارهاي محلي و هفتگي اجتناب كنند.
آنفلوآنزاي (آنفولانزا) فوق حاد از مهم‌ترين بيماري‌هاي طيور و يك بيماري تنفسي ويروسي مشترك انسان و پرندگان با علايم سياه شدن و خونريزي تاج و ساق پا، علايم تنفسي حاد، بي حالي شديد، پژمردگي، دور هم جمع شدن گله، كاهش شديد مصرف دانه، افت ناگهاني توليد تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهاني در گله است.
8023/518