۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83297430
T T
۰ نفر
مدیركل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی: محوطه ارك علیشاه ساماندهی می شود

تبریز- ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: عرصه تاریخی ارك علیشاه و خانه فتح الله اف تبریز سامان دهی می شود.

به گزارش ایرنا، 'مرتضی آبدار' روز سه شنبه با بیان اینكه ساماندهی عرصه تاریخی و باستانی ارك علیشاه تبریز مورد توجه اداره كل میراث فرهنگی استان است، افزود: با توجه به گودبرداری های انجام گرفته عرصه ارك علیشاه در تابستان 1395 و وجود آثار و شواهد تاریخی و لایه های باستانی، اقدامات اجرایی و كاوش های اولیه علمی و باستان شناسی در این مكان آغاز شده است.
وی با اشاره به اینكه محل گودبرداری در بخش جنوبی خانه تاریخی فتح الله اف و شمال غربی عرصه ارك علیشاه قرار دارد بر ضرورت ساماندهی و حفظ محوطه و عرصه قانونی این خانه تاریخی تاكید كرد و گفت: مرمت و ساماندهی عرصه جنوبی این خانه كه با بخش شمال غربی عرصه ارك علیشاه همپوشانی دارد طبق اصول و ضوابط میراث فرهنگی استان در دستور كار قرار گرفته است.
آبدار ادامه داد: در حال حاضر مرمت نما و جداره جنوبی خانه تاریخی فتح اله اف آغاز و طبق برنامه ریزی های این اداره كل ادامه خواهد داشت.
مدیركل میراث فرهنگی استان افزود: عملیات ساماندهی عرصه ارك علیشاه در 4 مرحله اجرا می شود كه در مرحله نخست این طرح آماده سازی و پاكسازی زواید بصری محوطه، در مرحله دوم حفظ و نگهداری فنی آثار مكشوفه و در مرحله سوم این طرح شاهد مرمت، احیا حیاط خانه مذكور و محوطه تاریخی ارك با استفاده از مصالح متناسب خواهیم بود.
وی در ادامه احیای حیاط و تكمیل مرمت بخش شمال غربی عرصه ارك علیشاه را مرحله پایانی طرح ساماندهی عرصه ارك علیشاه عنوان كرد و گفت: پس از اتمام مراحل اولیه و بخش جنوبی حیاط خانه فتح اله اف، محدوده ارك علیشاه برای بازدید گردشگران بطور كامل مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
آبدار همچنین گفت: این اداره كل برای صیانت و افزایش پایداری بنای تاریخی ارك كه نماد مقاومت مردم آذربایجان است، 2 برنامه كوتاه و بلندمدت زیر نظر كارشناسان خبره و شورای فنی استان تدوین و در برنامه اجرایی خود قرار داده است.
ارگ علیشاه تبریز با بیش از 600 سال قدمت و محرابی با حدود 30 متر ارتفاع از بناهای تاریخی ارزشمند دینی كشورمان است كه با شهرت جهانی خود در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
این مجموعه تاریخی در برگیرنده مدرسه، مسجد و خانقاه است كه در زمان تاج‌الدین علیشاه جیلانی از امرای گوركانیان در قرن هشتم هجری ساخته شده است.
تا كنون یك هزار و 756 اثر در آذربایجان شرقی در حوزه میراث غیرمنقول، ناملموس و طبیعی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
3093/518