۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
کد خبر: 83308648
T T
۰ نفر
امام جمعه تبريز از تلاش متوليان براي اطفاي حريق بازار قدرداني كرد

تبريز-ايرنا- نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز روز پنجشنبه با صدور پيامي از تلاش هاي متوليان و نهادهاي مسوول براي اطفاي حريق بازار تاريخي اين شهر قدرداني كرد.

به گزارش ايرنا، در پيام حجت الاسلام محمدعلي آل‌هاشم آمده است: اينجانب از اعماق دل در حادثه‌ تلخ و مصيبت ‌بار به مردم تبريز به خصوص اهالي متدين و انقلابي بازار تبريز از درگاه خداوند متعال صبر مسئلت دارم و از همه‌ دستگاه هاي متولي و كساني كه مي توانند به نحوي در كم كردن بار مصيبت و جبران خسارت مؤثر باشند، درخواست مي كنم كه به ياري خسارت ديدگان بشتابند.
در ادامه اين پيام آمده است: شب گذشته بار ديگر شعله هاي سركش و خشمگين و سوزان آتش خواب را از چشم اهالي بازار، مسئولان شهر تبريز و به خصوص انسان هاي فداكار در لباس آتش نشان، ربود و صحنه هاي فداكارانه كه بخشي از آن را شخصاً از نزديك شاهد بودم، قلب همه خدمتگزاران نظام در هر لباس و هر مسئوليتي در بازار بزرگ و سرپوشيده تبريز راسته ايكي قاپيلي، دالان سقط فروشان و بخشي از دالان مياني تپيد.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اينكه در پي اين اقدامات بعد از ساعت ها تلاش خستگي ناپذير شعله هاي آتش مهار شد، اضافه كرده است: آتش نشانان قهرمان از شهرداري تبريز، پتروشيمي، پالايشگاه، يگان هاي امداد نيروي انتظامي، جمعيت هلال احمر، ارتش و سپاه دلاور و همه دستگاه هاي اجرايي با تلاشي 5 ساعته آتش را خاموش و آرامش را بار ديگر به بازار بازگردانند.
به گزارش ايرنا، حوالي ساعت 22:15 دقيقه چهارشنبه 18 ارديبهشت ماه 98 آتش سوزي مهيبي در سراي «ايكي قاپيلار» بازار تاريخي و مسقف تبريز روي داد كه پس از 5 ساعت خاموش شد؛ در اين حادثه 120 باب مغازه آسيب ديد و تعدادي از آتش نشانان دچار مصدوميت شدند.
بازار تاريخي تبريز با داشتن حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تيمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته‌بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه به ‌عنوان اصلي ‌ترين مركز داد و ستد مردم تبريز و ايران شناخته مي‌شود.
اين مجموعه با نام مجموعه بازار تبريز در 25 شهريور 1354 با شماره ثبت 1097 به‌ عنوان يكي از آثار ملي ايران ثبت شد و در سال 2010 نيز اين مجموعه با شماره ثبت 1346 به عنوان يكي از ميراث جهاني ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد.
3038/518