برداشت غيرمجاز از معدن طلاي اندريان در شوراي تامين بررسي شد

ايرنا - تبريز - مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت در واكنش به گزارش ايرنا با عنوان «چالش قاچاق از معدن طلا» اعلام كرد: برداشت غيرمجاز از معدن طلاي «اندريان» در 2 جلسه شوراي تامين آذربايجان شرقي در فرمانداري ورزقان بررسي شده است.

به گزارش دوشنبه ايرنا به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت،
بر اين اساس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي در راستاي اجراي مصوبات شوراي تامين شهرستان و در اجراي ماده 19 قانون معادن موضوع را به فرماندهي انتظامي شهرستان ورزقان جهت اقدام لازم منعكس نمود.
گزارش حاكي است: ذكر اين نكته ضروري است با عنايت به اينكه بهره برداران معادن مكلف به اجراي نكات مندرج در ماده 100 آيين نامه اجرايي بويژه حفظ و صيانت ذخاير معدني هستند ، در صورت مشاهده تخلف موضوع در شوراي معادن هر استان بررسي و تصميات لازم اتخاذ مي‌ شود.
برداشت غيرمجاز خاك طلا از معدن «اندريان» شهرستان ورزقان در آذربايجان شرقي در ماه هاي اخير بازتاب گسترده اي در افكار عمومي داشته است.
برداشت غيرمجاز سنگ و خاك طلا از معدن طلاي «اندريان» در ماه هاي گذشته، علاوه بر ضرر مادي، تبعات جاني نيز داشته است و 2 نفر در حين انجام اين كار جان خود را از دست دادند و يك نفر نيز مصدوم شد.
گفته مي شود برخي از ساكنان روستاي «اندريان»، مركز معدن طلايي به همين نام در 70 كيلومتري شمال شرق تبريز، از معدن، خاك طلا برداشت مي‌كنند و هر يك كيلوگرم از آن را 400 هزار تومان مي‌فروشند.
در تاييد اين ادعا مي توان به خبري مبني بر كشف 6 تن سنگ و خاك طلاي قاچاق به ارزش 28 ميليارد ريال در بيستم مهر ماه امسال و 500 كيلوگرم سنگ طلا در شهرستان ورزقان در هفته قبل توسط نيروي انتظامي اشاره كرد.
ورزقان يكي از شهرهاي مهم معدني آذربايجان شرقي است و آن را بايد شهرستان طلايي استان ناميد؛ شهرستان ورزقان داراي چندين معدن مهم طلاست كه فعاليت هاي اكتشافي و بهره برداري در 2 معدن طلاي «اندريان» و «مزرعه شادي» هم اكنون در حال انجام است؛ معدن طلاي اندريان 120 هكتار وسعت و 30 ميليون تن ذخيره طلا با عيار پنج درصد دارد.
فعاليت هاي اكتشافي در محدوده معدن طلاي «اندريان» از سال 1372 توسط شركت منطقه اي معادن آذربايجان شروع شده است و هم اكنون نيز شركت معدني «زرين داغ آستاركان» با همكاري و سرمايه گذاري «شركت پروژه زمين شناسي معدني» از كشور گرجستان با هدف استخراج ساليانه 1400 هزار تن كانسنگ طلا و توليد طلا به روش هيپ ليچ در اين معدن فعاليت مي كند.
518