۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۵۴
کد خبر: 81759967
T T
۰ نفر
دستاوردهای  توافق هسته ای از نظر شخصیتهای ملی و بین المللی

ایرنا- دو ماه از پایان مذاكرات هسته ای ایران و غرب می گذرد و اكنون با شكست مخالفان این توافق یعنی جمهوری خواهان و لابی صهیونیستی در سنای آمریكا این موضوع همچنان به عنوان یك رخداد تازه و تحول آفرین در صدر اخبار ایران و جهان قرار دارد.

اهمیت این مذاكرات و دستاوردهای آن به عنوان دومحور در محافل صنفی و اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و عمومی و مردمی و رسانه ها بشكلی گسترده مورد بحث قرار داشته و شخصیتهای مختلف سیاسی و علمی در این زمینه نقطه نظرات خود را بیان كرده اند.
جمع بندی و تحلیل محتوای این نظرات از یكسو موید اهمیت و نقش مذاكرات درابعاد ملی و جهانی و از سوی دیگر ضرورت بهره برداری از این فرصتها مورد تاكید قرار می دهد .

مصادیق :
دكتر روحانی رئیس جمهوری : این توافق به نفع همسایگان و منطقه خواهد بود و باعث تقویت روابط اقتصادی می شود.
این تفاهم همچنین نشان داد كه مشكلات هر چند پیچیده و سخت در روابط بین كشورها را در صورت وجود حسن نیت، می توان در پشت میز مذاكره حل و فصل كرد.
*** رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام: توافق هسته ای یادآور پیروزی فتح خرمشهر
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: این پیروزی مرا به یاد پیروزی فتح خرمشهر و همچنین پیروزی پذیرش قطعنامه انداخت كه دنیا در آن مقطع علی رغم همه دشمنی ها و حمایت های كه از صدام می كردند، در بین المللی ترین سازمان جهان بر حق ایران صحه گذاشتند و تأكید كردند.
وی افزود: آن چه در طول این مذاكرات تیم دیپلماسی ایران با صبوری انجام دادند، نشان از ذات مردم ایران در صلح طلبی و صلح جویی دارد.

*** باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا توافق حاصل شده با ایران را تاریخی، خوب و برد-برد توصیف كرد گفت: آمریكا به همراه متحدان و شركا به یك تفاهم تاریخی با ایران رسید .

*** دبیركل سازمان ملل : توافق هسته‌ای می‌تواند به صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن كمك كند
بان كی مون، دبیركل سازمان ملل گفت: توافق هسته‌ای می‌تواند به صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن كمك كند.
وی در سخنانی درباره نتایج مذاكرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: من به‌گرمی از این توافق تاریخی استقبال می‌كنم و به 1+5 و ایران به‌خاطر رسیدن به توافق در وین تبریك می‌گویم.
وی اظهار داشت: این شاهدی بر ارزش گفتگو است. من می‌دانم كارهای زیادی برای این توافق انجام شد و عزم و تعهد مذاكره‌كنندگان و همچنین شجاعت رهبران كه این توافق را تصویب كردند، تحسین می‌كنم.
دبیركل سازمان ملل گفت : توافقی كه با كارهای دقیق و پرزحمت تیم آنها در وین و جاهای دیگر به دست آمد.
*** جهانگیری: توافق هسته ای منزلت ایران را در دنیا بالا برد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، جلسه شورای امنیت ملل متحد درخصوص پرونده مذاكرات هسته ای ایران را بی سابقه توصیف كرد و گفت: برای نخستین بار است كه این شورا به اتفاق آرا قطعنامه های خود را ملغی می كند.‏
وی افزود: توافق هسته ای فرصت جدیدی برای اقتصاد، تولید و سرمایه گذاری كشور ایجاد كرده است و نباید این توافق را ساده و دست كم گرفت. ‏

*** وزیرامورخارجه: توافق هسته ای پیروزی منطق بر جنگ است
محمدجواد ظریف ،وزیر امور خارجه توافق ایران و گروه «1+5» را پیروزی عقل و منطق بر جنگ طلبی دانست و گفت: یك هفته پیش توافقی تاریخی بین ایران و 6 كشور به ظاهر قدرتمند دنیا به سرانجام رسید و طرح صهیونیستی امنیتی سازی ایران فرو پاشید و جهانیان از این توافق به عنوان پیروزی عقلانیت و منطق بر جنگ طلبی استقبال كردند و آن را نقطه عطفی در تاریخ روابط بین الملل در دهه های معاصر شناختند.

*** نخست وزیر انگلیس: توافق هسته ای با ایران ، جهان را امن تر می سازد
دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس ضمن استقبال از تفاهم هسته ای بدست آمده میان ایران و گروه پنج به علاوه یك در جریان مذاكرات لوزان سوییس، گفت: این توافق جهان را امن تر می سازد.
كامرون با اشاره به بیانیه مشترك مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5، از آن به عنوان یك ' توافق محكم ' و 'موفقیت مهم ' یاد كرد.
***رئیس جمهوری اتریش : من توافق مذاكرات هسته ای در وین را بسیار مثبت می دانم و مذاكرات بسیار سختی بود و همه طرفین مذاكره كننده، اصول مشخصی داشتند و این برای یافتن یك راه حل ضروری بود و چنانچه مذاكرات با شكست مواجه می شد علاوه بر دلسردی طرفین، زمینه های ایجاد تفاهم در آینده نیز از بین می رفت و این امر بروز تنش در سطح وسیعتری را موجب می شد.
در این مذاكرات، چون همه كشورها یعنی ایران، 1+5 و اروپا حضور داشتند، پایه و اساس محكمی دارد و اشتباه بزرگی خواهد بود كه برخی آن را اجرا نكنند و یا آن را نقض كنند و من فكر نمی كنم كه هیچ كسی بخواهد این اشتباه را انجام دهد.

***وزیر خارجه اتریش : وزیر خارجه اتریش با تاكید بر اینكه ما از برگزاری مذاكرات هسته‌ای در وین به خود می‌بالیم توافق هسته‌ای امروز بین ایران و 1+5 را فرصتی بزرگ برای صلح، پایداری و امنیت نه تنها در خاورمیانه بلكه در سراسر دنیا ارزیابی كرد.
'سباستین كورتز' وزیر امور خارجه اتریش پایان همراه با موفقیت مذاكرات اتمی ایران با 5+1 را تبریك گفته و توافق هسته‌ای كه در وین شكل گرفت را یك فرصت بزرگ برای صلح، پایداری و امنیت نه تنها در خاورمیانه بلكه در تمام دنیا ارزیابی كرد.

*** قائم مقام وزیر امور خارجه كشور سوییس، توافق هسته ای را گامی برای گسترش روابط اقتصادی و بین المللی ایران با سایر كشور ها دانست و گفت:توافق هسته ای در روابط ایران با جامعه بین المللی تاثیر مثبتی دارد
ایو رسیه روز دوشنبه در نشست با فرماندار خرمشهر و مسوولان محلی این شهر در یادمان شهدای شلمچه افزود: از نظر من توافق صورت گرفته تاریخی بود ضمن اینكه به شخصه تحت تاثیر شجاعت ایرانی ها در جریان گفت و گوها قرار گرفتم.
وی، توافق وین را بهترین فرصت بازگشت ایران به جامعه جهانی دانست و گفت:با شناختی كه از تاریخ ایران و مردم آن دارم مطمئن هستم كه ایران می تواند تمام مشكلات را حل كند.
***رییس مركز مطالعات اسلامی دانشگاه ملی استرالیا : توافق هسته ای پیروزی دیپلماسی بر تقابل در سیاست جهانی است .
استاد علوم سیاسی و رییس مركز مطالعات اسلامی دانشگاه ملی استرالیا، توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 را پیروزی دیپلماسی بر مواجهه در سیاست های جهانی دانست و تاكید كرد 'این توافق می تواند زمینه همكاری بین ایران و آمریكا را ایجاد كند.'
'امین سایكال' استاد علوم سیاسی و رییس مركز مطالعات اسلامی در دانشگاه ملی استرالیا اضافه كرد : 'توافق هسته ای می تواند باعث تحول عرصه ژئوپولتیك در خاورمیانه با هدف امنیت و ثبات منطقه ای شود.'
نویسنده كتاب 'ایران بر سر چهارراه' روز دوشنبه در مقاله ای در تارنمای 'سیدنی مورنینگ هرالد' با اشاره به این كه در صورتی كه این توافق توسط دو طرف با حسن نیت مورد تایید قرار گیرد و مفاد آن اجرا شود، می تواند مسیر همكارهای موثر تهران – واشنگتن در رسیدگی به چالش های منطقه ای را هموار سازد.
*** ادوارد مورتیمر’، تحلیل گر سیاسی انگلیس با اشاره به نقش سازنده و پراهمیت جمهوری اسلامی ایران در حل بحران های منطقه خاورمیانه، تصریح كرد : توافق تاریخی هسته ای وین یك دستاورد خوب برای همه بشمار می آید.
‘ادوارد مورتیمر’، روزنامه نگار پیشین روزنامه فایننشال تایمز گفت: من فكر می كنم كه توافق هسته ای با ایران بسیار مهم بود چون هر جایگزینی به غیراز آن ، شرایط را به شدت بدتر می كرد.
* **- سفیر سوئیس در تهران گفت: روابط ایران و اروپا پس از توافق هسته ای بهبود می یابد
جولیو هاز در حاشیه بازدید خود از مناطق مختلف اهواز اظهارداشت: روابط تهران و اروپا پس از توافق هسته ای در وین ، توسعه می یابد.
*** رییس باشگاه خبرنگاران خارجی در هند: توافق هسته ای به نفع منطقه و جهان است
رییس باشگاه خبرنگاران خارجی درهند،توافق هسته ای ایران با پنج به علاوه یك را به نفع منطقه و جهان دانست و گفت: نگرانی برخی از كشورهای عرب منطقه در مورد توافق هسته ای بی مورد است.
وائل عواد اظهار داشت: به غیر از رژیم صهیونیستی و چند كشور پادشاهی منطقه و تعدادی از اعضای كنگره امریكا، همه كشورهای جهان از این توافق حمایت می كنند زیرا زمینه كاهش تنش ها درمنطقه را فراهم می كند.
وی تصریح كرد توافق هسته ای ایران هیچ خطری برای كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس و منطقه ایجاد نمی كند بلكه باعث تقویت همكاری اقتصادی بین كشورها و كاهش مسابقه تسلیحاتی می شود.

*** سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع مدیران و كاركنان وزارت دفاع طی سخنانی در خصوص توافق هسته‌ای، اظهار داشت: این توافق نتیجه مقاومت و رشادت ملت ایران، تدابیر حكیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و هوشمندی و صلابت تیم مذاكره كننده هسته‌ای بود، كه ‌موجب پذیرش موضع عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران از طرف قدرت های بزرگ جهانی شد و گام نخست در مسیر حل و فصل مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است كه اجرای آن مستلزم رعایت كامل خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و جلب اعتماد ملت ایران توسط 1 + 5 و نهادهای بین‌المللی ذیربط است.

*** وزیر صنعت، معدن و تجارت: توافق هسته‌ای روابط صنعتی و تجاری ایران را با دنیا تقویت خواهد كرد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توافق اخیر هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه از سوی غرب به فصل جدیدی از روابط صنعتی و تجارتی جمهوری اسلامی ایران با كشورهای مختلف منجر خواهد شد.
محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاح یك واحد صنعتی تولید آب‌ معدنی‌های طعم‌دار در شهرك تخصصی نیرو اظهار داشت: در روزهای اخیر و به دنبال توافق هسته‌ای هیئت‌های بلند پایه كشورهای اروپایی وارد ایران می‌شوند تا علاقه‌مندی خودشان را برای تقویت روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری فی‌مابین اعلام كنند كه قطعاً این نویدبخش توسعه همه‌جانبه كشور به ویژه استان‌های مختلف خواهد بود.

*** وزیر بهداشت: توافقات هسته‌ای آغاز تاریخی نو برای نسل‌های بعدی است
وزیر بهداشت با ابراز تشكر از دكتر ظریف، دكتر صالحی، تیم هسته‌ای و همچنین دكتر روحانی اظهار داشت: رئیس جمهور شب و روز بر عهدی كه با مردم بسته بودند، پایبند است و پیشرفت‌های حاصل از مذاكرات هسته‌ای می‌تواند آغازی برای پیشرفت كشور در همه زمینه‌ها و آغاز تاریخی نو برای نسل‌های بعدی باشد.
***عراقچی: رسمیت‌یافتن برنامه هسته‌ای ایران؛ مهمترین دستاورد مذاكرات لوزان است
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه كشورمان كه به صورت تلفنی از لوزان سوئیس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبكه دو سیما سخن می‌گفت، با اشاره به بیانیه مشترك هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 گفت: بر اساس این بیانیه اعتبار و رسمیت بین المللی به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داده می‌شود و این بزرگترین دستاورد ماست.
***حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل بین المللی، با اشاره به دستاوردهای توافق هسته ای برای تهران و تلاش لابی صهیونیستی برای اجرا نشدن توافق، تاكید كرد: این توافق نشان دهنده نادرست بودن سیاست ایران هراسی غرب است.
وی افزود : گفت و گوهای هسته یی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 با رسیدن به یك توافق به پایان رسید كه به نظر می رسد این توافق نقطه آغازی برای یك روند تازه در سطح منطقه ای و بین المللی باشد.
بهشتی پور تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوهای هسته یی چندین دستاورد بزرگ داشته و توانسته است به جهان ثابت كند دوران صحبت با زبان تحریم به پایان رسیده است.

*** سفیر ایران در افغانستان: كشورهای همسایه ایران از توافق هسته ای سود خواهند برد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در كابل گفت: كشورهای همسایه ایران به ویژه افغانستان از توافق هسته ای تهران با پنج به علاوه یك سود خواهند برد.
«محمد رضا بهرامی» در گفت و گو با شبكه «طلوع نیوز» افغانستان گفت : این توافق در ابعاد مختلف به ویژه بعد اقتصادی می تواند به توسعه همسایگان ایران از جمله افغانستان نیز كمك كند.
*** رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در وضعیت فعلی و با توجه به توافق هسته ای سرمایه گذاری برای رونق تولید ،اقتصاد كشور را از ركود خارج می كند.
غلامرضا تاجگردون افزود : سرمایه گذاری در بخش تولید برای دستیابی به توسعه پایدار و ایجاد فرصت های شغلی پس از توافق و افزایش صادارات نفت ضروری است.
تاجگردون با یادآوری توافق تیم مذاكره كننده هسته ای ایران با كشورهای 5+1 بدون گذشتن از خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ،تصریح كرد: آثار این رخداد تاریخی در بلند مدت بر اقتصاد كشور نمایان خواهد شد.
*** مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم: منطقه آزاد قشم آماده ورود به شرایط پسا تحریم است
حمیدرضا مومنی دستاوردهای تیم مذاكره كننده هسته ای را مختص یك گروه ندانسته و آن را دستاورد نظام جمهوری اسلامی اعلام كرد و افزود: سربلندی این تیم در مذاكره با گروه 1+5 در حقیقت سربلندی نظام است و همانگونه كه رهبر معظم انقلاب فرموده اند، باید از سرداران دیپلماسی كشورمان حمایت كنیم.
*** سید احمد رضازاده كه در زمینه بازرگانی و صادرات محصولات فولادی فعال است، اظهاركرد: بسیاری از كشورها مشتری محصولات ایران هستند اما به دلیل اعمال تحریم های بانكی، صادرات این محصولات به خارج از كشور با مشكلات متعددی روبرو شده است.
این فعال اقتصادی با اشاره به محدودیت های اعتباری و اسنادی اعمال شده از سوی بانك های خارجی برای بازرگانان داخلی جهت انجام معاملات بین المللی در پی تحریم ها گفت: یكی از نتایج مذاكرات هسته ای، گشوده شدن فقل محدودیت های اعتبار ارزی و اسنادی برای تجار ایرانی است.
*** نماینده مردم بوكان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تدبیر و امید با اثبات حقانیت و استقامت ملت ایران، شرایط بین المللی را در مذاكرات اخیر هسته ای برای كشورمان به خوبی تغییر داد.
محمد قسیم عثمانی افزود: پدیده ناحق ایران گریزی كه از ناشی گری سیاسی و دیپلماتیك دولت قبل و شیطنت رژیم صهیونیستی و نظام سلطه شكل گرفته بود، دراثر خون شهدا بویژه شهدای هسته ای، حمایت قاطع رهبر معظم انقلاب، مقاومت و اتحاد ملت و بهره گیری دولت تدبیر و امید از ظرفیت و عقلانیت دیپلماتیك جای خود را به پدیده ایران پذیری در سطح بین الملل داد.
*** امام جمعه اهل سنت كیش گفت: یكی از شعارهای انتخاباتی دولت یازدهم حل مساله هسته ای بود كه با حمایت دولتمردان و تلاش شبانه روزی چند ساله تیم مذاكره كننده تحقق یافت.
شیخ یعقوب شمس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت تدبیر و امید با درایت، هوشمندی و تلاش های شبانه روزی تیم مذاكره كننده در مقابل قدرت های بزرگ دنیا ثابت كرد كه جمهوری اسلامی همواره به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای بوده و هیچ گاه قصد تولید سلاح هسته ای را نداشته است و در این زمینه به حق خود رسیدیم.
*** حجت الاسلام والمسلمین مرتضی طاهری خرم آبادی در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مذاكرات حمایت ها، درایت ها و روشنگری های رهبر معظم انقلاب به ویژه در تعیین خطوط قرمز و علنی كردن آن، مقاومت ملت، برجستگی و تلاش خستگی ناپذیر تیم مذاكره كننده هسته ای بسیار سازنده بود.
*** عضو هیات رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با ایرنا اظهار داشت : حضور ایران در مذاكرات هسته ای، مبتنی بر منطق، استدلال، ارائه مدرك و همراه با متانت بود به گونه ای كه هم اسلام هراسی و ایران هراسی را از بین برد و هم دنیا متوجه شده است اگر ایران در فناوری هسته ای دنبال برنامه های دیگری بود اینگونه با منطق و استدلال نمی آمد.
آیت الله ابوالقاسم وافی با بیان اینكه حضور مقتدرانه و همراه با منطق و استدلال ایران اسلامی در این مذاكرات، نقشه های آنان را خنثی كرد گفت : از دستاوردهای دیگر جمع بندی مذاكرات مطرح شدن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك كشور منطقی و اهل استدلال است.
*** سفیر ایران در هند: توافق هسته ای دستاوردی استثنایی برای جهان است
غلامرضا انصاری در گفت وگو با روزنامه انگلیسی زبان «هندو» توافق هسته ای ایران و دولت های عضو گروه پنج بعلاوه یك را دستاورد استثنایی برای جهان و منطقه دانست و گفت: در این توافق، دیپلماسی پیروز شد.
*** نهاوندیان: حفظ‌ صنعت‌هسته‌ای‌از‌دستاوردهای‌مذاكرات‌است
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: به رسمیت شناخته شدن غنی سازی در ایران و حفظ صنعت هسته ای كشورمان از دستاوردهای مذاكرات هسته ای با كشورهای 1+5 است.
محمد نهاوندیان در دیدار با آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید در قم افزود: مطمئنا در این توافق كل صنعت هسته ای ما و غنی سازی حفظ و به رسمیت شناخته می شود.
*** كواكبیان : نتایج حاصل از مذاكرات هسته ای دستاورد كل نظام است
دبیر كل حزب مردمسالاری گفت : نتایج حاصل از 23 ماه مذاكرات هسته ای در دولت دكتر روحانی دستاورد كل نظام است و باید همه دست به دست هم دهند تا این جمع بندی به اجرا درآید.
مصطفی كواكبیان دوشنبه شب در گردهمایی اصلاح طلبان خراسان رضوی با عنوان همایش پیروزی دیپلماسی پیش رو افزود : امروز بعید به نظر می رسد همانند روزهای اولیه مذاكره كه عده ای دلواپس بودند ، كسی دلواپس باشد.
*** امام جمعه موقت گچساران : توافق هسته ای ایران دستاورد درایت رهبری و مسوولان است
امام جمعه موقت گچساران گفت: توافق هسته ای ایران دستاورد مهم درایت رهبر معظم انقلاب و مسوولان اجرایی كشور است.
حجت الاسلام پرویز خواجه زاده در خطبه های نماز جمعه گچساران با اشاره به اهمیت توافق هسته ای ایران در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، افزود: همسویی و اتفاق نظر مقام معظم رهبری با متولیان امر یك پیروزی تاریخی را در مذاكرات هسته ای با كشورهای عضو گروه 1+5 برای كشور و ملت ایران رقم زد.
1339