۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 83003198
T T
۰ نفر
كشور نیاز به تشكل های مردم نهاد در زمینه مدیریت بحران دارد

اصفهان- ایرنا- وزیر كشور گفت: كشور نیازمند تشكل های مردم نهاد در زمینه مدیریت بحران است زیرا در مواقع بحرانی خود مردم به بهترین نحو می توانند به یكدیگر یاری برسانند.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز ملی تشكل ها و مشاركت های اجتماعی در اصفهان افزود: هیچ دولت و نظامی بدون مشاركت واقعی مردم نمی تواند به حیات واقعی خود ادامه دهد زیرا گستردگی فعالیت ها و كارها به گونه ای است كه نظام از پس همه آنها برنمی آید.
وی ادامه داد: برای مثال در زلزله كرمانشاه دیدیم كه با وجود كمك ها و خدمات، مدیریت صحیحی در توزیع آنها وجود نداشت و در اینجا بود كه تشكل های مردم نهاد در زمینه های مدیریت بحران می توانستند به بهترین نحو شرایط توزیع خدمات و امكانات امدادی را فراهم كنند.
وزیر كشور گفت: یك دولت و نظام عاقل به بهترین نحو از مشاركت مردم بهره می برد و بسیاری از اختیارات را به مردم واگذار می كند و باید بدانیم كه بدون این امر نمی توان كشور را اداره كرد.
رحمانی فضلی با بیان اینكه یك جامعه نیازمند حزب، گروه و تشكل های اجتماعی است، افزود: در جوامع كنونی حكومت ها نمی توانند به تك تك افراد مراجعه كنند و نظر آنها را به كار گیرند اما استفاده از فكر و اندیشه تشكل ها و سازمان های مردم نهاد می تواند برآیندی از افكار همه شهروندان باشد.
وی اضافه كرد: وقتی می گوییم صنف كامیون داران باید بپذیریم كه یك اتحادیه و تشكلی در این زمینه باید وجود داشته باشد و فعالیت كند و یا به عنوان مثال، محیط زیست نیز نیازمند تشكل های مردم نهاد است.
او ادامه داد: بنابراین تقویت و بها دادن به تشكل ها و ایجاد بستر مناسب برای نقش آفرینی آنها نیازمند اعتقاد واقعی ماست.
وزیر كشور تاكید كرد: خدمت به تشكل ها و سازمان های مردم نهاد یك لطف و منت نیست بلكه وظیفه ما به شمار می رود زیرا دولت و نظام نیازمند مشاركت این گروه ها هستند.
رحمانی فضلی تاكید كرد كه اندیشه ها و فعالیت های سازمان های مردم نهاد باید در همه زمینه ها مانند تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا، پیشگیری و نظارت دخیل باشد و خود اعضا نیز این نقش ها را قبول داشته و به آن اهمیت دهند.
وی با بیان اینكه 14 هزار تشكل در كل كشور وجود دارد، گفت: این تعداد در سال 92 حدود هفت هزار تشكل بود و ما سعی كردیم روند ارائه مجوز و استعلام ها را به 20 روزكاهش دهیم.
وی خاطرنشان كرد: حتی سازمان های مردم نهادی كه در این 20 روز موفق به اخذ مجوز نمی شوند بر مبنای دستور من با مسئولیت وزیر كشور می توانند فعالیت خود را آغاز كنند.
رحمانی فضلی خاطرنشان كرد: پیش از آغاز دولت تدبیر و امید تشكل هایی وجود داشتند كه بیش از سه سال برای استعلام آنها می گذشت و هنوز موفق به شروع كار نشده بودند اما در این دولت بستر مناسب برای فعالیت سازمان های مردم نهاد مهیا كردیم زیرا اعتقاد داریم بدون مشاركت مردم نمی توان امور را پیش برد.
او با اشاره به تاكید رئیس جمهوری برای بها دادن بیشتر به سازمان های مردم نهاد، تصریح كرد: بر همین مبنا لایحه مربوطه به مجلس تقدیم شده تا پس از تصویب، شرایط فعالیت تشكل های مردمی بهتر شود.
وزیر كشور با اشاره به مشكلات اخیر به ویژه تحریم های امریكا نیز گفت: شرایط به گونه ای است كه سازمان های مردم نهاد در بخش های مختلف تولید، مصرف و صرفه جویی می توانند بیشتر مشاركت كنند و نهضت و جریان هایی در رابطه با استفاده بهینه از آب و برق به راه اندازند.
رحمانی فضلی با بیان اینكه بالغ بر 178 اختیار را می توان از دولت به مردم واگذار كرد، گفت: این میزان می تواند به هزاران اختیار دیگر افزایش پیدا كند زیرا تشكل های مردم نهاد توانایی انجام بسیاری از این امور را دارند.
وی تاكید كرد: در واگذاری امور كشور به مردم نباید بخل ورزید و مانع شد زیرا همه ما وظیفه داریم شرایط بهبود فعالیت های تشكل های مردمی را فراهم كنیم و همه فعالیت ها باید در چارچوب قانون باشد.
رحمانی فضلی درباره آب نیز گفت: كمبود منابع آبی موضوعی ملی است كه باید با مدیریت مصرف، تغییر الگوها و همچنین ایجاد منابع آبی جدید بر آن چیره شویم.
او با بیان اینكه در زمان ایجاد برخی از صنایع مانند فولاد مباركه باید به فكر منابع آبی نیز می بودیم، افزود: در زمان حاضر مشكل اصلی به توزیع آب برمی گردد و باید برای آنها راه حل های مناسب پیدا كنیم زیرا ساكنان ایران در هزاران سال گذشته با وجود خشكسالی های فراوان راهكارهایی ماندن حفر قنات را عملی كردند.
وی ادامه داد: در زمان خشكسالی سازمان های مردم نهاد می توانند با اقناع مردم شرایط تغییر الگوی مصرف و كشت را ایجاد كنند.
همایش گرامیداشت روز ملی تشكل ها و مشاركت های اجتماعی ویژه تشكل های مردم نهاد استان اصفهان پنجشنبه با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور و 300 نفر از نمایندگان و فعالان حدود 250 سازمان مردم نهاد در اصفهان برگزار شد.
22 مرداد در تقویم رسمی كشور به روز تشكل ها و مشاركت های اجتماعی نامگذاری شده است.
نزدیك به 14 هزار سازمان مردم نهاد مجوز دارد در كشور ثبت شده كه از این تعداد ۸۶ درصد فعال و ۱۴ درصد غیرفعالند یا فعالیت كمی دارند.
وزیر كشور چهارشنبه شب وارد اصفهان شد و امروز پنجشنبه پس از شركت در جلسه شورای تامین استان اصفهان در همایش گرامیداشت روز ملی تشكل ها حضور یافت.
عصر امروز نیز جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان اصفهان با حضور وزیر كشور در استانداری برگزار می شود.
6020 / 3011 /