۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 80382133
T T
۰ نفر

لاريجاني: استيضاح وزير جهاد كشاورزي منتفي شد

۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 80382133
لاريجاني: استيضاح وزير جهاد كشاورزي منتفي شد

تهران- رييس مجلس شوراي اسلامي از منتفي شدن استيضاح 'صادق خليليان' وزير جهاد كشاورزي خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 'علی لاریجانی' این مطلب را روز دوشنبه در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان و استادان دانشگاه علم و صنعت بیان كرد.

وی افزود: پس از آغاز طرح استیضاح وزیر جهادكشاورزی بسیاری از دوستان اظهارداشتند وضعیت اقتصادی به گونه‌ای نیست كه این استیضاح انجام شود از این رو امروز جلسه‌ای با وزیر جهاد كشاورزی و استیضاح‌كنندگان برگزار كردیم و حرف‌های دو طرف را شنیدیم.

رییس مجلس ادامه داد: مشكل طراحان طرح استیضاح خلیلیان این بود كه تولیدات بخش كشاورزی مناسب نیست و بنده گفتم كه وزیر جهادكشاورزی به این موضوع اعتقاد دارد و به طور حتم در راستای حل آن تلاش می‌كند.

لاریجانی همچنین گفت: ما در این جلسه از وزیرجهاد كشاورزی خواستیم سندی را در راستای حل مشكلات بخش كشاورزی تدوین كند و اگر نیاز به بودجه‌ است به ما بگوید.

وی خاطرنشان كرد: در این جلسه دوستان توافق كردند كه استیضاح منتفی شود.

طرح استیضاح خلیلیان وزیر جهاد كشاورزی در 36محور و با امضای 39 تن از نمایندگان در جلسه علنی روز یكشنبه (23 مهرماه ) مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

بیش از 20 تن از امضاكنندگان این طرح در این یك هفته امضای خود را پس گرفتند.



**اختلافات میان بنده و رییس جمهوری شخصی نیست

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این كه قوا نباید اختلافات را به رسانه ها بكشانند، اظهار داشت: اختلافات میان بنده و رییس جمهوری شخصی نیست.

وی تصریح كرد: آقای احمدی نژاد نام مرا در مصاحبه تلویزیونی برد ولی من به آن پاسخ ندادم و دلیل پاسخ ندادن بنده، شرایط كشور بود.

وی درباره دو دو (مخالفت ) كردن برخی نمایندگان مجلس هنگام حضور رییس جمهوری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: دو دو كردن برخی از نمایندگان هنگامی كه رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، كار درستی نبود و رهبری نیز در این راستا تذكرات لازم را دادند.

وی افزود: باید بین اختلاف نظر و سایش‌‌های سیاسی تفاوت قائل بود؛ ممكن است بین قوای مختلف اختلاف نظر وجود داشته باشد ولی بن بستی در كشور در این راستا نداریم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اخیرا یك خبرگزاری، در مصاحبه‌ای از من پرسید كه شما برای مسائل اقتصادی چه راه حلی دارید كه بنده گفتم كه نباید از روش‌های رابین‌هودی استفاده كنیم.

وی ادامه داد: به اعتقاد من اگر می‌خواهیم تورم كاهش پیدا كند باید زمینه برای سرمایه گذاری فراهم شود تا نقدینگی به این سمت سوق پیدا كند؛ یعنی باید وضعیت فعلی را به یك شرایط مستعد برای سرمایه گذاری تبدیل كنیم.

لاریجانی در بخشی از سخنانش با تاكید بر این كه می‌توانیم از نظر گندم هم خودكفا باشیم، گفت: ما حدود 3 میلیون تن برنج لازم داریم كه5/2 میلیون تن آن را خودمان تولید می‌كنیم.

وی افزود: بر همین اساس، اگر اراده وجود داشته باشد خیلی كارها را خودمان انجام می‌دهیم.



** نباید اختلاف نظرهای اقتصادی به دعواهای سیاسی تبدیل شود

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسش یكی از استادان دانشگاه علم و صنعت درباره فرمایشات رهبر معظم انقلاب در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در كشور گفت: كمیسیون‌های تخصصی مجلس طرح‌هایی را برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در دست بررسی دارند و به زودی این طرح‌ها به صحن علنی مجلس ارایه می‌شود.

لاریجانی افزود: این طرح‌ها برای تسهیل فضای كسب و كار و افزایش اشتغال زایی در كشور تهیه شده است.

وی با تاكید بر این كه میان مسوولان اجرایی كشور باید همفكری وجود داشته باشد تا امور در كشور محقق شود، تصریح كرد: بسیاری از امور دركشور نیاز به قانون دارد ولی اراده هم می‌خواهد.

رییس مجلس در ادامه به یكی از خاطرات خود در زمان ریاست بر صدا و سیما اشاره كرد و گفت: در زمان دوم خرداد كه بنده رییس سازمان صدا و سیما بودم بسیاری از تجهیزات رادیو و تلویزیون از خارج وارد می‌شد؛ بنده به این نتیجه رسیدم كه دانشمندان نخبه ایرانی نیز می‌توانند این تجهیزات را بسازند.

وی افزود: این موضوع را با معاونت خود در آن زمان در میان گذاشتم اما او به من تذكر داد كه این مساله اجرایی نیست؛ از این رو مجبور شدم او را از این سمت كنار گذاشته و فرد دیگری را به جای وی انتخاب كنم.

رییس مجلس ادامه داد: پس از آن متوجه شدم نزدیك 20 تا 30 نفر از مسوولان آن زمان صدا و سیما مانع از اجرایی شدن این موضوع هستند كه آنها را نیز بازنشسته كردم یا كنار گذاشتم و افراد نخبه از دانشگاه را به جای آنها آوردم.

لاریجانی با بیان این كه درطی سه سال فرستنده كم قدرت، متوسط و پرقدرت رادیو و تلویزیونی را ساختیم، تاكید كرد: اگر اراده‌ای برای اجرایی شدن قانون‌ داشته باشیم، با همفكری می‌توانیم آن را محقق كنیم.

وی همچنین خاطرنشان كرد: اراده می‌تواند پایدارترین موضوعی باشد كه در صحنه بین‌المللی به پیش می رود و جلوی بسیاری از مشكلات را می گیرد.

رییس مجلس با تاكید بر این كه مسوولان باید با همدلی جلو بروند، گفت: هرچه مسایل حاشیه‌ای از بین برود بهتر است؛ باید بداخلاقی و تندمزاجی‌ها را كنار بگذاریم.

لاریجانی افزود: برخی به مجلس ایراد می‌گیرند كه چرا استیضاح می كند و این كار به كشور صدمه می‌زند؛ بنده باید بگویم استیضاح حق نماینده است و ما نمی‌توانیم طبق آیین‌نامه داخلی مجلس آن را از دستور كار مجلس خارج كنیم مگر آن كه نمایندگان امضاهای خود را پس بگیرند.

وی ادامه داد: ما در این راستا فقط می‌توانیم با آنها صحبت كنیم تا نظر خود را پس بگیرند.

لاریجانی با بیان این كه ممكن است میان دولت و مجلس اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، گفت: در درون مجلس نیز تفكرات مختلفی هم از نظر سیاسی و اقتصادی حاكم است و حتی گاهی مجلس با قوه قضاییه در قانون مجازات اسلامی اختلاف نظر دارد.

وی افزود: درطرح هدفمندی یارانه‌ها، مجلس و دولت اختلاف نظرهایی داشتند؛ مجلس پس از 18 ماه بررسی به این نتیجه رسید كه اجرایی شدن این موضوع تورم زا است و ما تاكید كردیم كه این كار طی 5 سال انجام شود تا تورم به مردم فشار نیاورد.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما تاكید كردیم كه 50 درصد از درآمدهای یارانه‌ها به حامل‌های انرژی و 30 درصد برای تولید اختصاص یابد.

وی خاطرنشان كرد: نباید بگذاریم كه اختلاف نظرهای اقتصادی تبدیل به دعواهای سیاسی شود.

ازدحام دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در تالار اجتماعات شهید بهرامی موجب توقف سخنرانی لاریجانی رییس مجلس برای دقایقی شد.



** زمینه های تولید باید فراهم شود تا نقدینگی افزایش یابد

رییس مجلس همچنین در این جلسه تاكید كرد: برای رهایی از وضعیت موجود اقتصادی باید زمینه های تولید فراهم شود تا نقدینگی افزایش یابد.

لاریجانی ادامه داد: در این راستا باید استعدادهای درونی كشور را بالفعل كنیم ولی اگر وضع موجود ادامه داشته باشد به مشكل برمی خوریم.

وی همچنین گفت: اگر ما این روش را در كشور ایجاد كنیم صحنه بین الملل تغییر می كند و آن وقت زمان چانه زنی است.



** گاهی ممكن است حرف های دولتیان با مجلسیان متفاوت باشد،

این به معنای ستیز نیست

در این جلسه یكی دیگر از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت سوال های پیاپی در مورد مسایل كشور از لاریجانی پرسید كه با تشویق پیاپی دانشجویان همراه شد.

وی در سوالی از لاریجانی پرسید: چرا هم اكنون كه مشكلات اقتصادی در كشور وجود دارد مجلس موضوع استیضاح وزیران، طرح اصلاح قانون انتخابات و سوال از رییس جمهوری را مطرح می كند؟

این دانشجو در سوال دیگری پرسید: چرا با توجه به این كه رهبر معظم انقلاب بارها از مسوولان خواستند اختلاف نظرها را كنار بگذارند، رییس مجلس علیه رییس جمهوری مصاحبه كرد؟ چرا مجلس برای گرانی های اخیر هیچ طرحی ندارد؟

وی ادامه داد: لطفا آقای لاریجانی اینطور پاسخ ندهید كه چون رییس جمهوری علیه من مصاحبه كرده من هم مصاحبه كردم.

وی در سوال دیگری از لاریجانی پرسید چرا زمانی كه نمایندگان مجلس پشت تریبون قرار می گیرند عده ای دو- دو (مخالفت) می كنند؟چرا زمانی كه رییس جمهوری در مجلس حضور یافت عده ای دو - دو كردند آیا این مساله خردمندانه است؟

لاریجانی نیز در پاسخ به سوال این دانشجو درباره گرانی های كشور گفت: بخشی از مشكلات گرانی كشور مشكل بیرونی و تحریم ها و بخش هم مشكلات داخلی است.

وی ادامه داد: ایجاد فضای كسب و كار در داخل رشد نقدینگی را كنترل می كند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این كه نمایندگان مجلس نیز درباره بحث گرانی ها نظرات مختلفی دارند،یادآور شد: ممكن است در دولت هم نظرات مختلف باشد و گاهی ممكن است حرف های دولتیان با مجلسیان متفاوت باشد.

لاریجانی افزود: ممكن است دولت لایحه ای را به مجلس بیاورد كه مجلس آن را نپذیرد كه این به معنای ستیز با دولت نیست.

سیام(3)**9121**2023**1478**1336
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد