۳ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۱۷
کد خبر: 80385420
T T
۰ نفر

كمبود شير خشك سلامت نوزادان را تهديد مي كند

۳ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۱۷
کد خبر: 80385420
كمبود شير خشك سلامت نوزادان را تهديد مي كند

تهران بزرگ - شير مادر بهترين و كاملترين غذايي است كه تمام نيازهاي يك نوزاد را تامين مي كند و موادي كه در آن وجود دارد، براي طفل، بيشتر قابل جذب است اما برخي از نوزادان به دلايلي، شرايط تغذيه با شير مادر را ندارند و بايد از شيرخشك استفاده كنند.

شیر خشك های ضد حساسیت و رژیمی مدتی است كه در بازار به راحتی یافت نمی‌شود و این امر سبب شده سلامت نوزادان و كودكانی كه با این شیرخشك‌ها تغذیه می‌كنند، تامین نشود و حتی به دلیل واكنش های ناشی از مصرف سایر شیرخشك ها سلامت آنها تهدید شود.

دكتر 'علی احمدی' یك داروساز در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: اكنون با كمبود شیر خشك های رژیمی برای نوزدان مبتلا به بیماری های متابولیك روبه رو هستیم و متاسفانه قیمت شیرخشك هایی همچون 'سی‌می‌لاك'، 'آپتامیل پپتی'، 'ایزومیل'، 'ب‌ب‌لاك‌ اچ ‌آر' و 'بیومیل‌سوی' نیز افزایش یافته است.

وی افزود: با وجود گرانی و كمبود شیر خشك های رژیمی در داروخانه ها، خانواده هایی كه نوزادان آنها مبتلا به بیماری های متابولیك هستند، باید به ناچار تنها از این دسته از شیرخشك ها استفاده كنند زیرا اگر این دسته از نوزادان، شیری به غیر از شیر رژیمی مصرف كنند، در بافت های مختلف بدن آنها بخصوص طحال، رسوب كرده و حتی موجب عقب ماندگی ذهنی شیرخوار می شود.

این داروساز با بیان اینكه بعضی از نوزادان كه از شیر خشك های معمولی تغذیه می كنند، به دلیل پروتیین شیرگاو موجود در برخی شیر خشك ها دچار اسهال، استفراغ و اگزما می شوند، اظهار كرد: برخی نوزادان نیز تحمل قند لاكتوز موجود در شیرخشك را ندارند و دچار حساسیت به این ماده می شوند، این دسته از نوزادان باید از شیرخشك های ضد حساسیت كه در فرآیند تولید، لاكتوز و پروتیین شیر گاو از آن حذف شده، استفاده كنند.

احمدی یادآور شد: اما از آنجا كه در مواردی شیرخشك های ضد حساسیت بی دلیل توسط خانواده ها مصرف می شود، زیادی تقاضا سبب شده كه میزان این دسته از شیرخشك ها نیز كم شود.

دكتر 'ایرج خسرونیا' عضو نظام پزشكی كشور نیز در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: كودكانی كه رفلاكس و اختلالات مركز معده دارند باید از 'شیر خشك آنتی رفلاكس ' استفاده كنند، متاسفانه این نوع شیرخشك به دلیل عدم مصرف صحیح و تجویز نادرست، در بازار كم شده است.

وی افزود: شیر خشك هایی كه از خارج وارد می شود نیز خیلی گران شده و میزان آن نیز نسبت به سایر شیرخشك ها كم شده است و همین امر می تواند سلامت كودكان را تهدید كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار كرد: برخی از انواع شیرخشك‌ها هم هستند كه یا در بازار موجود نیستند و یا اگر هم هست به سختی یافت می شوند و قیمت آنها بیش از حد افزایش یافته، این درحالی است كه این نوع شیرخشك‌ها غذای اصلی تعدادی از كودكان را تشكیل می‌دهد و نبود، كمبود یا ناتوانی مالی خانواده‌ها به‌دلیل گرانی، مشكلات جدی در روند تغذیه و پس از آن رشد نوزاد ایجاد می‌كند.

خسرونیا یادآور شد: برای رفع این مشكل و نیز تامین شیرخشك مورد نیاز برخی از كودكان باید مواد دارویی و غذایی از تحریم ها ی مالی و بانكی خارج شود و ارز كافی برای وارد كردن آن وجود داشته باشد و زمینه وارد كردن شیرخشك به كشور نیز تسهیل شود.

برخی از شهروندان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كردند كه برای تامین شیر خشك مورد نیاز كودكان شان با مشكل مواجه شده اند چرا كه قیمت آن افزایش یافته و دیگر توان مالی تامین آن را ندارند.

آنها افزودند: اگر نتوانیم شیر خشك مورد نیاز كودك خود را تامین كنیم، مجبور به استفاده از شیر خشك های معمولی هستیم اما در این صورت كودكانمان دچار اسهال و استفراغ می شوند كه ادامه این روند نیز می تواند سلامت آنها را تهدید كند.

آنها از مسئولان خواستار شدند كه راه حلی برای تامین شیر خشك های ضد حساسیت و رژیمی پیش روی خانواده ها قرار دهند تا نگرانی این دسته از خانواده ها برای سلامت نوزادان شان رفع شود.

این در حالی است كه معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو با اعلام اینكه كمبود شیر خشك در كشور نداریم، افزایش قیمت آن را نیز تكذیب كرد.

دكتر 'محمد رضا شانه ساز' طی اظهاراتی كه در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، منتشر كرد، افزود: شیرخشك های تولیدی و وارداتی به مقدار كافی در كشور موجود است و هیچگونه افزایش قیمتی در مورد این فرآورده‌ها صورت نگرفته است.

بر اساس اظهارات این مقام شیر خشك 'نوترامیژن' در تمام داروخانه‌های هلال احمر كشور موجود است و به تازگی پنج هزار و 760 قوطی از آن وارد كشور شده است.

به گفته معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو ، شیر خشك 'ایزومیل' به تعداد 30 هزار قوطی در انبار شركت پخش رازی و فردوس موجود بوده، 'ب ب لاك اچ آی' در تمام داروخانه‌های كشور موجود است و تعداد 11 هزار قوطی از آن نیز در انبار كارخانه تولید داخل كشور و 18 هزار قوطی در انبار شركت پخش رازی موجود می باشد.

شانه ساز ادامه داد: شیر خشك 'آمپتامیل پپتی' در تمام داروخانه‌های كشور موجود است و تعداد 48 هزار و 900 قوطی از آن در انبار كارخانه تولید داخل كشور و 11 هزار قوطی در انبار شركت پخش رازی موجود است.

به گفته این معاون، شیر خشك 'نوكیت' در انبار پخش هجرت به اندازه كافی موجود است و شیر خشك 'بیومیل سوی' نیز در تمام داروخانه‌های كشور وجود دارد.

تهرام/1391 /1396/ 1539
۰ نفر