۲۴ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۴۰
کد خبر: 80414431
T T
۰ نفر
قطع صادرات گاز تركمنستان به ايران/ قاچاق سوخت موضوعي جدي در كشور

تهران - وزير نفت از قطع گاز وارداتي ازتركمنستان خبرداد و گفت: تركمنستان صادرات گاز خود به ايران را قطع كرده و تا امروز موفق نشديم گاز مورد نياز را از اين كشور تامين كنيم .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، 'رستم قاسمی' روز چهارشنبه در همایش مشترك مدیران مناطق 37 گانه و ستاد شركت پخش فرآورده های نفتی ایران ،گفت : زمستان سال گذشته زحمات زیادی برای تامین سوخت مردم كشیده شد اما امسال این شرایط سخت تر خواهد بود.

وی گفت : تمهیدات لازم برای تامین سوخت فصل زمستان در نظر گرفته شده است اما استانها به خصوص استانهای شمالی باید تلاش كنند تا زمستانی مطمئن داشته باشند.

وزیر نفت همچنین با اشاره به پرداخت سنگین یارانه در بخش انرژی گفت : در زمان حاضر یك لیتر آب معدنی ، 500 تومان است در حالی كه 3 لیتر گازوئیل 450 تومان عرضه می شود كه این مساله گسترش قاچاق سوخت را دامن می زند.

وی تاكید كرد : حامل های انرژی یك موضوع جدی است كه امروز یارانه سنگینی در این بخش پرداخت می شود و سختی هایی ایجاد كرده است .

وزیرنفت ادامه داد : با تغییر نرخ دلار موضوع قاچاق سوخت در كشور گسترش یافت ؛ به این ترتیب افزایش بی رویه مصرف و همچنین تطمیع افراد سودجو برای قاچاق سوخت ، به یك موضوع جدی در كشور تبدیل شده است .

به گفته وی ، با توقف فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه اختلاف قیمت بنزین هنوز وجود دارد اما برای گازوئیل این اختلاف قیمت بسیار زیاد است .

وی افزود: باید كارت های هوشمند و سهمیه ای را فعال كنیم تا خودروهای سنگین و همچنین بخش صنعت دارای كارت هوشمند سوخت شود ، در این ارتباط جلساتی طی هفته های اخیر برگزار شده است و برای كنترل بیشتر مصرف نفت گاز برنامه هایی تدوین خواهد شد .

اقتصام (3) ** 9189**1601

سرخط اخبار اقتصاد