۲۵ آبان ۱۳۹۱، ۸:۱۷
کد خبر: 80415877
T T
۰ نفر
وجود خون در مدفوع نشانه سرطان دستگاه گوارش است

تهران - رييس هيات مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت : وجود خون در مدفوع نشانه اي از سرطان دستگاه گوارش است و نبايد به عنوان بيماري 'شقاق 'و يا ' بواسير ' تلقي شود و مورد درمان قرارگيرد .

دكتر' ایرج خسرونیا' روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود : متاسفانه سرطان دستگاه گوارش یكی از مهمترین عوامل مرگ و میر در ایران است و تاكنون سرطان هایی همچون مری ، روده ، معده و پانكراس منجر به مرگ تعداد زیادی از ایرانیان شده است .

وی خاطرنشان كرد كه هم اكنون سرطان مری شایع ترین سرطان در ناحیه شمال ایران است و شیوع سرطان در استان های آذربایجان شرقی ، غربی ، اردبیل ، گلستان و قسمت های از استان خراسان رضوی به دلایلی همچون جویدن ناس ، تغذیه نامناسب ، مصرف ماهی شور، نوع خاك موجود در مناطق و موارد دیگر بیشتر است .

خسرونیا اظهارداشت :نوع سرطان در بعضی از نقاط ایران به‌خصوص در نقاط شمالی به‌دلیل نوع رژیم غذایی و ژنتیك شیوع بیشتری دارد.

این فوق تخصص گوارش و كبد خاطرنشان كرد : در بسیاری از موارد استفاده از غذاهای ادویه‌دار، غذاهای كنسروی، فست فود ها ، سیر، ترشی ها ، مصرف چای داغ ، غداهای سرخ كردنی كه محرك دستگاه گوارش هستند ، موجب سرطان می شوند.

به گفته خسرونیا مردم مناطقی از استان گلستان از ماده 'ناس ' كه حاوی مواد معدنی‌‌ خاصی است ، استفاده می‌كنند كه این ماده می‌تواند در بروز سرطان معده موثر باشد.

وی گفت : طرح غربالگری سرطان دستگاه گوارش در شمال كشور در حال انجام است ولی این طرح به صورت جامع نیست و نیاز به تحقیقات گسترده و بررسی بیشتر دارد.

خسرونیا گفت : در بسیاری از موارد عدم مراجعه به موقع مردم به پزشكان و متخصصان موجب می شود كه درمان پزشك برای بیمار نتیجه بخش نباشد زیرا در بسیاری از موارد زمانی مردم مراجعه می كنند كه سرطان گسترش یافته و به بافت های دیگر بدن نفوذ كرده است .

وی یادآور شد كه غربالگری سرطان دستگاه گوارش باید در سراسر كشور به صورت رایگان انجام شود. همچنین باید مراكزی برای غربالگری بیماران ایجاد شود و در این مراكز می توان از پزشكان عمومی برای معاینات اولیه استفاده كرد و آنها در صورت تشخیص بیماری ، بیماررا به متخصص ارجاع دهند.

این فوق تخصص گوارش و كبد خاطرنشان كرد : اطلاع رسانی و آموزش خانواده ها در خصوص پیشگیری از بیماری ها به خصوص سرطان می تواند دردرمان بیمار توسط پزشك كمك بزرگی باشد .

وی توصیه كرد كه مردم باید هر گونه مشكلات گوارشی اعم از ترش كردن ، ورم معده ، زخم معده ، وجود خون در مدفوع ، استفراغ ، بی حالی و رنگ پریدگی را جدی بگیرند .

علمی (4 )**1354**1581
۰ نفر