۲۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۵۷
کد خبر: 80419010
T T
۰ نفر
توزيع نشدن شير و تغذيه رايگان در مدارس خراسان شمالي نگران كننده است

بجنورد - برخي از فرهنگيان و مربيان بهداشت مدارس خراسان شمالي از توزيع نشدن شير و تغذيه رايگان در مدارس اين استان گلايه كرده و خواستار توجه ويژه به دانش آموزان مناطق محروم شدند.

شماری از آنان در گفت و گو با ایرنا بر اهمیت تغذیه دانش آموزان تاكید كرده و اظهار كردند: متاسفانه بعضی از دانش آموزان روستایی و مناطق محروم این خطه از سوءتغذیه رنج می برند كه تغذیه رایگان می توانست مرهمی بر این زخم باشد.

یك معلم بجنوردی كه بیش از 10 سال در روستاهای این شهرستان فعالیت داشته، گفت: تغذیه رایگان و توزیع شیر در مدارس روستایی یك ضرورت حیاتی است.

'ر. ص' افزود: متاسفانه بیشتر روستاییان و حتی ساكنان مناطق شهری این شهرستان از درآمد پایینی برخوردار هستند كه گاه دانش آموزان بدون خوردن صبحانه وارد مدرسه می شوند و هیچ گونه خوراكی نیز به همراه نمی آورند.

وی گفت: دادن یك كیك یا كلوچه به همراه یك لیوان شیر در قالب تغذیه رایگان برای این دانش آموزان بسیار مفید بود كه متاسفانه این طرح نیز با مشكل مواجه شده است.

وی افزود:‌ دانش آموزان مناطق محروم و روستایی كه از بیشتر خدمات دولتی محروم هستند چه گناهی كرده اند كه اكنون از این كمك نیز بی بهره مانده اند.

یك مربی بهداشت نیز خواستار توجه به طرح تغذیه رایگان و شیر در مدارس شد و گفت: سال های سال با اطلاع رسانی و تبلیغات، خوردن شیر در مدارس به یك فرهنگ تبدیل شده كه متاسفانه اكنون با تامین نشدن اعتبار لازم، اجرای این طرح معطل مانده است.

'فرزانه رحمانی' افزود: دانش آموزان روستایی به علت مشكلات اقتصادی خانواده ها به خوردن صبحانه توجهی ندارند كه این امر مانع یادگیری آنان می شود كه دادن یك كلوچه به همراه یك لیوان شیر برای این قشر بسیار موثر است.

وی خواستار توجه به تغذیه دانش آموزان مناطق محروم شد و گفت: كمبود كلسیم و آهن یكی از مشكلاتی است كه بیشتر دانش آموزان با آن درگیر هستند.

وی افزود: در سال های گذشته نان غنی شده ای كه مخلوطی از خرما و سایر مواد دارای ارزش غذایی بود بین دانش آموزان محروم استان توزیع می شد كه راه مناسبی برای جلوگیری از كمبود عناصر حیاتی و مشكلات تغذیه بود كه این طرح نیز رها شد.

این كارشناس بهداشت مدارس با اشاره به روند افزایش قیمت كالاهای اساسی، اظهار كرد: این امر موجب سوءتغذیه دانش آموزان خواهد شد كه هم اكنون باید راهكاری عملی برای این امر جست و جو كرد.

یكی دیگر از مربیان بهداشت در خراسان شمالی گفت: متاسفانه در خصوص وضعیت تغذیه‌ای دانش‌آموزان این استان بررسی جامع و انسجام یافته ای انجام نشده است.

'محمدعلی صادقی' افزود: اما باید اذعان داشت كه معضل سوءتغذیه، گاه شدید در بین دانش‌آموزان این استان، بویژه در دوره ابتدایی سیار شایع است.

وی بر اهمیت تغذیه در دوران كودكی و نوجوانی تاكید و اظهار كرد: بسیاری از عادات تغذیه‌ای و غذایی در دوران كودكی و نوجوانی شكل می گیرد و به مرور در فرد تثبیت می‌شود.

وی افزود: حذف وعده‌های اصلی و مصرف مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای پایین كه اغلب مقادیر بالای قند، نمك، چربی یا نگه‌دارنده‌‌ها را با خود دارند، بخصوص در میان وعده‌ها از مهم‌ترین مشكلات تغذیه‌ای دانش‌ آموزان به شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به اینكه آخرین دوره رشد در دوران نوجوانی رخ می‌دهد توجه به وضعیت تغذیه‌ای دانش‌آموزان بویژه دختران نوجوان به عنوان مادران آینده اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد و تعیین الگوی تغذیه‌ای كودك و نوجوان باید در راس اولویت‌های بهداشتی قرار گیرد.

وی گفت: یكی از مشكلات تغذیه‌ای دانش آموزان كم‌‌خونی ناشی از فقر آهن است كه شایع‌ترین كمبود تغذیه‌ای در سنین پیش‌دبستانی و نوجوانی است و منجر به عوارض زیادی از جمله رشد ناكافی، تغییرات رفتاری، افت تحصیلی و ابتلا به عفونت‌ها می‌شود.

وی افزود: از مشكلات دیگر تغذیه‌ای دانش‌آموزان كم‌وزنی، اضافه وزن، كوتاهی قد، كمبود ریزمغذی‌ها و آغاز پوسیدگی دندان‌ها را در هر دو دوران می‌توان نام برد.

وی اظهار كرد: دادن یك میان‌وعده رایگان به دانش‌آموزان روستایی از سال‌ها قبل اجرا می شد كه بهبود شاخص‌های تحصیلی مانند افزایش حضور دانش‌آموز در مدارس، كاهش موارد ترك تحصیل و افت تحصیلی، بهبود تمركز، حافظه و یادگیری و نیز مواردی از ارتقای سلامت تغذیه‌ای دانش‌آموزان از جمله مزایای این طرح بود.

وی افزود: طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزان با هدف كمك غذایی برای جبران كمبودها، ایجاد تساوی برای یادگیری، تشویق به حضور در مدرسه و كمك به افزایش قدرت یادگیری یا رفع گرسنگی در آنان بوده است.

كارشناس مسوول تغذیه رایگان آموزش و پرورش خراسان شمالی خواستار تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح توزیع شیر و تغذیه رایگان در مدارس این استان شد.

'حسنعلی حسین زاده' در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار كرد: متاسفانه با وجود گذشت حدود دو ماه از آغاز فعالیت مدارس تاكنون اعتباری به این منظور تخصیص نیافته است.

وی افزود: اعتبارات توزیع شیر در مدارس از محل منابع ملی تامین می شود كه تاكنون در این زمینه اقدامی انجام نشده است.

وی گفت: پارسال 15 میلیارد ریال اعتبار به امر توزیع شیر در مدارس این استان اختصاص یافت و 160 هزار دانش آموز از تغذیه شیر رایگان برخوردار شدند.

حسین زاده اظهار كرد: به صورت موقت طرح تغذیه شیر رایگان در هفته اول آذرماه در این استان آغاز خواهد شد كه امیدواریم هرچه زودتر اعتبارات مورد نیاز این بخش اختصاص یابد.

وی افزود: در سال جاری در صورت توزیع شیر مدارس نیز، تعداد نوبت توزیع شیر از 50 به 30نوبت و شمار دانش آموزان مشمول طرح از 160 هزار نفر به 135 هزار دانش آموز كاهش یافته است.

این مسوول گفت: با توجه به نوسانات قیمت كالاها هم اكنون پیش بینی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح نیز ممكن نیست.

كارشناس مسوول تغذیه رایگان آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار كرد: اعتبار اجرای طرح تغذیه رایگان دانش آموزان با كیك، كلوچه و بیسكویت نیز تاكنون اختصاص نیافته است.

حسین زاده اظهار كرد: پارسال 72 هزار نفر از دانش آموزان مدارس روستایی این استان از تغذیه رایگان برخوردار شدند كه در این زمینه چهار میلیارد ریال اعتبار نیز هزینه شد كه

متاسفانه در طرح تغذیه امسال تعداد اقلام خوراكی نسبت به پارسال كاهش یافته است.

این مسوول بر اهمیت تغذیه دانش آموزان برای رشد جسمانی آنان تاكید كرد و گفت: باید به مناطق محروم و بخصوص روستایی توجه وی‍ژه شود چرا كه عنصر كلسیم در رشد دانش آموزان بسیار مهم است.

خراسان شمالی با داشتن 867 هزار نفر جمعیت 164 هزار دانش آموز دارد. ك/4

7184/626