صالحي: منعي براي تكرار مذاكره موضوعي با آمريكا وجود ندارد/ مذاكره فراگير سياسي از اختيارات رهبري است

زاهدان - 'علي اكبر صالحي' وزير امور خارجه در واكنش به اظهارات 'هيلاري كلينتون' همتاي آمريكايي خود گفت: مذاكره موضوعي جمهوري اسلامي ايران با آمريكا تاكنون انجام شده است و منعي براي تكرار آن وجود ندارد، اما مذاكره فراگير سياسي از اختيارات رهبر معظم انقلاب است.

رییس دستگاه دیپلماسی بامداد دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در باره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریكا مبنی بر تمایل واشنگتن برای مذاكره مستقیم با تهران افزود: مذاكره موضوعی در موارد خاص تاكنون با آمریكا شده كه از آن جمله مذاكره در مورد افغانستان و عراق است.

وی افزود: همچنین مذاكره در باره پرونده هسته ای نیز در قالب مذاكرات ایران با گروه 1+5 كه آمریكا نیز در آن حضور دارد، انجام می شود، اما اگر در اذهان عمومی مذاكره فراگیر سیاسی مطرح شده باشد، این مساله در حدود اختیارات رهبر معظم انقلاب است و معظم له تشخیص می دهند كه مثلا چنین اقدامی شود یا نشود.

وزیر امور خارجه یادآور شد مذاكره موضوعی تاكنون در چند مرحله شده است و اكنون نیز آمریكا در مذاكرات گروه 1+5 حضور دارد كه در این زمینه منعی نیز وجود ندارد و مذاكره می شود.

صالحی در عین حال اظهار داشت: نمی دانم منظور دقیق وزیر امور خارجه آمریكا از مذاكره مستقیم چیست؟ اگر منظور وی مذاكره سیاسی است كه موضوعی جداگانه است و تصمیم گیرنده آن نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند؛ اما اگر منظور، مذاكره موضوعی در باره پرونده هسته ای است، این امر در حال انجام است و مساله خیلی مهمی هم نیست و طبق روال پیش می رود.

وزیر امور خارجه همچنین در باره هدف سفر خود به استان سیستان و بلوچستان گفت: یكی از اهداف اصلی این سفر، بررسی راه های توسعه اقتصادی مرزها برای ارتقای معیشت مرزنشینان است.

صالحی افزود: همچنین دولت ایران به دنبال تنظیم و ارتقای روابط خود با تمام دولت های دنیا است؛ اما اولویت با 15 كشور همسایه است كه با آنها منافع مشترك زیادی داریم.

پنج كشور پاكستان، افغانستان، ارمنستان، تركیه و عراق با جمهوری اسلامی ایران دارای مرز زمینی هستند، دو كشور تركمنستان و جمهوری آذربایجان در شرق و غرب دریای خزر با كشورمان مرز زمینی و دریایی و دو كشور روسیه و قزاقستان در شمال دریای خزر با كشورمان مرز دریایی دارند، شش كشور كویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات و عمان هم در جنوب خلیج فارس و دریای عمان دارای مرز دریایی با كشورمان هستند.

وزیر امور خارجه روز گذشته در سفر به استان سیستان و بلوچستان ضمن بازدید از مرزهای آبی و زمینی جنوب شرق كشور، چند نشست كاری از جمله با مقامات دولت افغانستان داشت و در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان نیز حضور یافت.

صالحی را در سفر روز گذشته به استان سیستان و بلوچستان، 'فداحسین مالكی' مشاور رییس جمهوری و رییس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه پیش از این سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بود، همراهی می كرد.

سیام** ك (4)365/2729/1572
۰ نفر