۲۲ آذر ۱۳۹۱، ۱۵:۱۳
کد خبر: 80453270
T T
۰ نفر

شايعه بي اساس پايان جهان در 21 دسامبر 2012

۲۲ آذر ۱۳۹۱، ۱۵:۱۳
کد خبر: 80453270
شايعه بي اساس پايان جهان در 21 دسامبر 2012

تبريز - شايعه بي اساس سه شب تاريكي و پايان جهان در 21 دسامبر 2012 موجب كنجكاوي و پيگيري برخي از مردم در اين زمينه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدت‌هاست شایعات مختلفی در مورد به پایان رسیدن جهان در روز 21 دسامبر سال 2012 همزمان با شب یلدا در ایران در وبلاگ‌های مختلف و محافل فرهنگی و اجتماعی مطرح شده و با نزدیك شدن به روز موعود ابعاد گسترده ‌تری به خود گرفته و ساخت و انتشار فیلم '2012' بر تبلیغات پیرامون پدیده‌های مرتبط با نابودی جهان افزوده و موجب افزایش نگرانی در میان برخی از مردم ناآگاه شده است.

یكی از ادعاهای جاری در محافل عمومی، مربوط به پیشگویی جنجال برانگیز قوم باستانی مایا است كه بر اساس آن در این روز یك دوره پنج هزار و 125 ساله در تقویم این قوم به پایان می‌رسد.

از دیگر دلایل این موضوع برخورد سیاره‌ای ناشناخته به زمین و مقارنه خورشید و كهكشان است كه مراكز علمی نجوم از جمله ناسا با قاطعیت این قبیل شایعات بی اساس را رد كرده اند.

متاسفانه تبلیغات كشورهای غربی و برخی خرافه پرستی ها در كشورهای همجوار مانند تركیه موجب تردید در میان برخی شهروندان شده است.

نماینده ولی فقیه در دانشگاهای آذربایجان شرقی در خصوص مطرح شدن این شایعه به خبرنگار ایرنا گفت: چنین شایعاتی در جوامعی كه از لحاظ علمی و فرهنگی ضعیف هستند مورد قبول بوده و ایجاد رعب و وحشت می كند.

حجت الاسلام اصغر نقدی افزود: سطح شعور ملت ایران بسیار بالا بوده و چنین شایعاتی پوچ و بی اساسی كه توجیه علمی، عقلی، دینی و قرآنی ندارند را قبول نمی كنند.

وی ادامه داد: از آنجا كه غیر از خداوند بزرگ هیچ كس نمی‌تواند پایان جهان را پیش‌بینی كند بنابراین اینگونه دروغ‌ها از نگاه باورهای اسلامی منسوخ و غیرقابل قبول است.

حجت الاسلام نقدی گفت: حتی از نظر مذهبی نیز این مساله توجیه ندارد چرا كه در قرآن هم بیان شده كلید تمام اسرار در دست خداست و كسی از زمان ظهور امام زمان(عج) و قیامت اطلاعی ندارد.

وی تاكید كرد: لازم است نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی و رسانه ها در چارچوب افزایش آگاهی مردم و مقابله با خرافه پرستی فعالیت های خود را افزایش دهند.

رصدگر آمریكایی و مدیر و موسس انجمن بین المللی منجمان بدون مرز AWB گفت: 21دسامبر 2012 از لحاظ علمی پایان جهان نیست.

مایك سیمونز(Mike Simmons)، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ناآگاهی برخی اقشار مردم از موضوع های نجومی باعث دامن زدن به شایعه بی اساس 2012 شده است.

وی با بیان اینكه زمین و خورشید در ماه دسامبر به طور تقریبی در مركز كهكشان راه شیری قرار می گیرند و این پدیده ای به طور سالانه اتفاق می افتد تاكید كرد: هیچ مقارنه یا نظم كهكشانی جدیدی در سال 2012 وجود ندارد.

سیمونز ادامه داد: هرسال به هنگام انقلاب زمستانی خورشید در نقطه ای از آسمان واقع می شود كه بسیار نزدیك به مركز كهكشان راه شیری است.

موسس انجمن رصدخانه مونت ویلسون (MWOA) كالیفرنیا، شایعه تاریكی مطلق زمین را بی اساس دانست و گفت: تمام دانشمندان عرصه نجوم این موضوع را رد كرده و چنین مساله ای شایعه ای بیش نیست.

وی با بیان اینكه اتفاق های نجومی در هر زمانی در حال وقوع است افزود: نباید ذهنمان را درگیر مسایل بی اساس علمی كنیم، چنین شایعه هایی در طول تاریخ وجود داشته و افراد فرصت طلب از ناآگاهی مردم به نفع خود سوء استفاده می كنند.

وی وجود نیبیرو(سیاره ای ناشناخته در راه برخورد با زمین) و داستان های دیگر درباره سیاره های متمرد را رد و اضافه كرد: اگر نیبیروای وجود داشت اخترشناسان به طور قطع آن را در دهه گذشته شناسایی می كردند و امروز با چشم غیرمسلح نیز باید دیده می شد.

سیمونز اظهار كرد: شكی نیست برای تك تك افراد روزی جهان به پایان خواهد رسید شاید پایان جهان برای من، همین امروز یا فردا باشد.

مدیر و موسس پروژه بین المللی جهان در شب TWAN گفت: منجمان علم نجوم پایان یافتن جهان در سال 2012 میلادی را تایید نمی كنند.

'بابك امین تفرشی' هم با بیان اینكه شایعات در خصوص پایان جهان بارها شنیده شده و مطلب جدیدی نیست افزود: متاسفانه افراد فرصت طلب از ناآگاهی مردم عادی سوءاستفاده های كلان مالی می كنند.

وی در خصوص شایعه هم خط شدن زمین، خورشید و مركز كهكشان اظهار كرد: این هم خطی هر شش ماه یكبار اتفاق می افتد و هیچ نگرانی و تهدیدی برای مردم ندارد.

وی تاكید كرد: هیچ پدیده غیر عادی كه با وقوع هم ترازی زمین و خورشید و صفحه میانی كهكشان در ارتباط باشد در روز های 21 تا 23 دسامبر (اول تا سوم دی ماه سال جاری ) رخ نخواهد داد.

وی شایعه تاریكی سه روزه زمین را بی اساس دانست و گفت: پیش بینی وضعیت هوایی فضا به ما كمك می كند كه از رویدادهای درحال وقوع جلوگیری كرده و یا صدمات را به كمترین میزان رساند.

امین تفرشی اظهار كرد: سازمان فضایی ناسا به تمام این شایعات پاسخی علمی داده و این پیش بینی ها و شایعات را رد كرده است.

6120/645/587/ 1645

گزارش از مینا بازگشا
۰ نفر