روند خدمات رساني به زلزله زدگان خراسان جنوبي مطلوب ارزيابي شد

بيرجند- مشاور عالي رييس سازمان بازرسي كل كشور، روند امدادرساني و خدمات رساني به آسيب ديدگان زلزله اخير در استان خراسان جنوبي را مطلوب ارزيابي كرد.

حجت الاسلام 'موسی قربانی' شامگاه پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و مصوبه هیأت دولت، خواستار تسریع در ابلاغ اعتبارات بازسازی واحدهای مسكونی مناطق زلزله زده در این استان شد.

وی گفت: در بازدیدی كه امروز از روستاهای زلزله زده 'حسین آباد'، 'شاج'، 'زردان' و 'عباس آباد' در شهرستان زیركوه و 'پدرم رود' در شهرستان بیرجند انجام شد، روند خدمات رسانی به زلزله زدگان مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: علاوه بر اعتبارات لحاظ شده برای بازسازی واحدهای مسكونی كه 100 درصد تخریب شدند، ابلاغ تسهیلات تعمیری برای واحدهایی كه بین 30 تا 60 درصد بر اثر زلزله تخریب شدند نیز از سوی دولت ضروری است.

وی ادامه داد: با توجه به آمار اعلام شده، یكهزار و 336 واحد مسكونی در مناطق زلزله زده خراسان جنوبی با تخریب 30 درصد و 583 واحد نیز با تخریب 60 گزارش شده است.

حجت الاسلام 'موسی قربانی' بر توزیع عادلانه كالاهای غذایی و بهداشتی و بعضاً اقلام مورد نیاز آسیب دیدگان در روستاهای زلزله زده خراسان جنوبی تأكید كرد.

وی گفت: بایستی با ترغیب و تشویق آسیب دیدگان زلزله به بهره مندی از تسهیلات بازسازی ، واحدهای مسكونی مقاوم در روستاها ایجاد شود.

مشاور عالی رییس سازمان بازرسی كل كشور، مشاركت مردم را در بازسازی واحدهای مسكونی ضروری دانست و یادآور شد: تأمین كانكس برای آن دسته از افرادی كه واحدهای مسكونی آنان 100 درصد تخریب شده، امری ضروری است.

حجت الاسلام موسی قربانی بر مدیریت احداث مساجد مناطق زلزله زده خراسان جنوبی تأكید كرد و گفت: احداث مساجد و اماكن مذهبی تخریب شده ناشی از زلزله باید در اولویت كار سازمانهای اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی و نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و سایر دستگاههای مربوطه قرار گیرد.

وی گفت: در بازدید از روستاهای زلزله زده خراسان جنوبی برخی از مردم این مناطق اظهار كردند كه دریافت وامهای قبلی از بنیاد مسكن به رغم تخریب منازل مسكونی آنان در این زلزله، مانعی برای دریافت وام جدید مقاوم سازی شده لذا در این زمینه خواستار چاره اندیشی توسط دولت شدند.

وی افزود: در پی زلزله اخیر در شهرستانهای زیركوه، قاین، بیرجند و درمیان، در مجموع دو هزار و 112 واحد مسكونی در 45 روستا از 30 تا 100 درصد تخریب شده و آسیب دیده اند.

وی همچنین از تلاشهای مسؤولان و دست انداركاران بویژه جمعیت هلال احمر، بسیج سازندگی، سپاه، ستاد بحران، بنیاد مسكن انقلاب اسلامی، شركت برق، مخابرات، آب و فاضلاب روستایی و سایر دستگاههای كمك رسان استان خراسان جنوبی كه در اسرع وقت كار خدمات رسانی به مردم زلزله زده را انجام دادند، قدردانی كرد.

665**1504
۰ نفر