از واگذاري آزمون دانشگاه آزاد به سازمان سنجش تارايزني براي مشكل گشايي اكران فيلم هاي سينمايي

تهران - عرصه فرهنگي و هنري كشور در هفته گذشته نيز همچنان پر خبر و به تعبيري خبرساز بود كه حذف بسياري از كد رشته هاي دانشگاه آزاد و واگذاري آزمون اين دانشگاه به سازمان سنجش و التهابات عرصه اكران فيلم در سينماي كشور از اين رويدادها به شمار مي رود.

**آموزش عالی

برگزاری آزمون در 10 هزار كدرشته محل دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی كشور براساس تصمیم كارگروه ماده 4 قانون پذیرش كنكور، حذف شده و پذیرش دانشجو در این رشته ها براساس سوابق تحصیلی داوطلبان صورت خواهد گرفت.

بنابرتصمیم این كارگروه تخصصی، فقط یك آزمون برای پذیرش دانشجویان دانشگاه های دولتی ، آزاد اسلامی و دیگر مراكز دانشگاهی توسط سازمان سنجش صورت می گیرد و برای اولین بار دانشگاه آزاد در سال 92، آزمون مستقلی برای پذیرش دانشجوی مقطع كارشناسی نخواهد داشت.

برهمین اساس، 95 درصد رشته های دانشگاه آزاد حذف شده و برای سال 92 از مجموع پنج هزار و 475 كدرشته محل دایر در دانشگاه آ‍زاد، برگزاری آزمون در حدود پنج هزار رشته محل منتفی شده و پذیرش در كمتر از 500 رشته محل از طریق آزمون صورت می گیرد.

به گفته 'ناصر اقبالی' رییس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، ظرفیت پذیرش دانشجوی كارشناسی این دانشگاه برای سال 92 حدود 270 هزار نفر است كه پذیرش 250 هزار نفر آنان به صورت بدون آ‍زمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی انجام خواهد شد.

اجلاس بین المللی اساتید دانشگاه ها و بیداری اسلامی با حضور 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری در محل سالن همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این اجلاس، 250 نفر از استادان دانشگاه های كشورهای مختلف جهان و 350 نفر از استادان دانشگاه های داخلی شركت داشتند.

'كامران دانشجو' وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در این اجلاس اعلام كرد كه این وزارتخانه سالانه 100 بورسیه تحصیلی به افراد معرفی شده از سوی اتحادیه جهانی اساتید دانشگاه ها و بیداری اسلامی اعطا خواهد كرد.

برگزاری آزمون دوره های فراگیر دانشگاه پیام نور در مقاطع كاردانی به كارشناسی ناپیوسته، كارشناسی و كارشناسی ارشد با حضور حدود 240 هزار داوطلب در سراسر كشور، آغاز انتخاب رشته تكمیل ظرفیت كارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی برای بهمن سال 91 و آغاز فراخوان جذب و بورس اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد از دیگر رویدادهای آموزش عالی در هفته گذشته بود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز هفته گذشته در نشست مشاوران شاخه اعضای هیات علمی این دانشگاه از برداشته شدن محدودیت سنی برای ادامه تحصیل مربیان این دانشگاه در مقطع دكتری خبر داد و گفت كه از این پس، مربیان دانشگاه آزاد در هر سنی می توانند ادامه تحصیل دهند.



** حوزه سینما

سینما در هفته ای كه گذشت با اتفاقات بسیاری روبه رو بود كه از جمله آن می توان به تداوم مناقشه ادامه اكران فیلم های سینمایی در سینما آزادی اشاره كرد.

شورای صنفی نمایش فیلم پیشتر تصمیم گرفت كه حواله نمایش برای سینما آزادی و دیگر سینماهای حوزه هنری صادر نكند.

با این حال پس از ارسال نامه ای از سوی انجمن سینماداران به شورای صنفی نمایش فیلم، این شورا تصمیم گرفت كه برای اكران فیلم یك عاشقانه ساده در سینما استقلال حواله نمایش صادر كند.

حواله اكران فیلم 'یك عاشقانه ساده' در گروه سینمایی استقلال صادر شد

حبیب اله كاش سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم در گفت وگو با ایرنا افزود: سینماداران در پیشنهاد كتبی كه به شورای صنفی نمایش فیلم ارایه كردند، درخواست داشتند كه مشكل اكران فیلم یك عاشقانه ساده در گروه سینمایی استقلال برطرف شود.

وی یادآور شد: سینماگران در نامه خود تاكید داشتند كه موضوع انعقاد قرارداد اكران فیلم یك عاشقانه ساده در گروه سینمایی استقلال پیش از مناقشات كنونی بوده است.

كاوش تاكید كرد كه حواله نمایش یك عاشقانه ساده در سینما استقلال به دلیل درخواست سینماداران صادر شده اما برای سینما آزادی حواله نمایش صادر نمی شود.

این در حالی است كه سه شنبه شب نشستی مشترك میان مسوولان سینمایی و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و در این جلسه مقرر شد كه مشكلات اكران فیلم ها در سینما آزادی برطرف شود.

بر اساس اعلام دست اندركاران شورای صنفی نمایش فیلم مسوولان حوزه هنری پیشتر به رغم تعهد كتبی از اكران برخی فیلم ها در سالنهای تحت پوشش این نهاد خودداری كردند.

سید علیرضا سجادپور معاون امور فعالیت های سینمایی سازمان سینمایی در این باره گفت: برخی نهادها، تعهدات كتبی خود مبنی بر پایان دادن به رفتارهای فراقانونی در اكران فیلم ها را زیرپا گذاشتند و برخورد شورای صنفی نمایش فیلم با چنین نهادهایی امری طبیعی است.

سجادپور افزود: برخی نهاد های صاحب سینما كه از ابتدای سال مشكلاتی را برای اكران فیلم ها به وجود آوردند، تعهد كتبی داده بودند كه به رفتارهای فراقانونی خود خاتمه داده و دیگر مرتكب چنین اقداماتی نشوند.

وی با یادآوری اینكه تعهد كتبی به امضاء بالاترین مقام یكی از این نهادها رسیده، ادامه داد: طبیعی است كه وقتی نهادی، تعهد كتبی خود را درباره اكران فیلم های سینمایی زیر پا بگذارد، باید بر اساس قانون با آن برخورد شود و برخورد با چنین نهادی از سوی شورای صنفی نمایش فیلم و ندادن حواله نمایش فیلم برای سالن های سینمایی این نهاد امری طبیعی است.

شورای صنفی نمایش همچنین در بیانیه ای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی بر ایستادگی بر تصمیمات خود مبنی بر صادر نكردن حواله نمایش فیلم برای سینما آزادی تاكید كرد و خواستار تغییر رویكرد سازمان تبلیغات اسلامی در اكران فیلم های سینمایی شد.

دراین هفته همچنین اخباری درباره برگزاری همایش سینما تجربی منتشر شد. مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در نظر دارد به منظور تبیین درك مشترك از مفهوم ˈسینمای تجربیˈ در حوزه سینمای داستانی و مستند، همایشی را تحت عنوان ˈدور از سایهˈ برگزار كند.

این همایش از 29 آذرماه و با حضور یكصد كارگردان سینما، مستندساز، استاد دانشگاه، تهیه كننده، نویسنده، منتقد و عوامل فنی سینما در جزیره ابوموسی برپا خواهد شد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز در این هفته گفت: فیلم های كوتاه با برنامه ریزی صورت گرفته، بزودی بصورت گسترده به نمایش عمومی خواهد رسید.

ˈهاشم میرزاخانیˈ افزود: آغاز نمایش فیلم های كوتاه در شبكه های سیما و همچنین ورود این آثار به شبكه نمایش خانگی موجب فرهنگسازی در میان مخاطبان خواهد شد و این فیلم ها مخاطب خود را پیدا می كنند.

در این هفته همچنین فیلمبرداری فیلم 'چ' بدون فریبز عرب نیا به پایان رسید.

فیلمبرداری فیلم سینمایی ˈچˈ به كارگردانی ابراهیم حاتمی كیا به علت غیبت فریبرز عرب نیا برای بازی در سكانس نهایی كار متوقف شد و پس از توقف كوتاه فیلمبرداری به این علت، فیلمبرداری این اثر با بدل عرب نیا به پایان رسید.

در این هفته همچنین اخباری از جشنواره فیلم فجر كه بهمن ماه امسال برگزار می شود منتشر شد.

بر اساس این اخبار مقرر شده نشست مقدماتی اتحادیه فیلمسازان كشورهای عضو جنبش عدم تعهد همزمان با سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در تهران برگزار می شود.

محمدرضا عباسیان دبیر این رویداد گفت كه با هماهنگی وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با توجه به اینكه كشورمان ریاست جنبش عدم تعهد را عهده دار است زمینه های برگزاری اجلاس فیلمسازان كشورهای عضو این جنبش همزمان با جشنواره فجر در تهران فراهم می شود.

همچنین استان های خراسان رضوی، كردستان، كرمانشاه، گیلان و تهران تاكنون آمادگی خود را برای میزبانی سی ویكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام كردند.

حواشی اكران فیلم من مادر هستم در این هفته ادامه یافت. این اثر سینمایی در این هفته در بنیاد سینمایی فارابی برای گروه های مختلف از جمله نمایندگان مجلس اكران شد. همچنین نشست نقد و بررسی این اثر سینمایی با حضور فریدون جیرانی و حسین الله كرم در لانه جاسوسی برگزار شد.

سید غلامرضا موسوی تهیه كننده من مادر هستم گفت كه برگزاری جلساتی اینچنینی موجب ایجاد فضای گفت وگو در كشور و فضای فرهنگی می شود. وی برگزاری چنین جلساتی را مثبت ارزیابی كرد.

این تهیه كننده سینما همچنین تاكید كرد كه سینماهای حوزه هنری در تهران تاثیری در فروش فیلم ها ندارد.

همچنین ˈعلی میرزاییˈ مسوول امور اكران ها در سازمان سینمایی نیز درباره اكران من مادر هستم گفت: قبل از آنكه فیلم سینمایی ˈمن مادر هستمˈ اكران شود، این شائبه از طریق افرادی مطرح شد كه فیلم موفق به دریافت پروانه نمایش نگردیده و موجب تشویش افكار اهالی ذینفع و مربوط در سینما شد در صورتی كه این اثر پس از طی مراحل قانونی به نمایش عمومی رسید.



** حوزه تئاتر

هنرمندان و اهالی تئاتر در هفته ای كه آن را پشت سر گذاشتیم بیشتر در حال و هوای سی و یكمین جشنواره تئاتر فجر قرار گرفتند، آغاز بازبینی بخش آثار صحنه ای برای حضور در این رویداد در كنار تاكیدات رییس مركز هنرهای نمایشی و معاون امور هنری وزیر ارشاد مبنی بربستن جدول اجرای عمومی آثار صحنه ای در سال 1392 بر اساس كارهای حاضر در جشنواره هیجان بازبینی و انتخاب آثار را تا حد بالایی افزایش داد.

برگزاری نخستین همایش ملی'شبیه پژوهش' دیگر رخداد هفته گذشته بود كه محمدحسین ناصربخت یكی از اعضای شورای علمی این همایش بر تاسیس پژوهشگاه و بنیاد ملی تعزیه جهت بازگشت این هنر آیینی به روزهای اوج خود در سال های گذشته تاكید كرد.

برپایی نشست خبری نمایش 'درخشش در ساعت مقرر' به نویسندگی و كارگردانی حمیدرضا نعیمی با موضوع نسل كشی مسلمانان در جنگ بوسنی و اعلام آغاز اجرای عمومی نمایش های همایش فرهنگی و هنری بصیرت از نیمه دی ماه سال جاری از دیگر اتفاقات مهم در حوزه تئاتر بود.



** میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

آغاز به كار رسمی 'محمد شریف ملك‌زاده' به عنوان رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهمترین رویداد هفته گذشته در این حوزه بود كه به دنبال آن تغییرات در این سازمان كلید خورد؛ 'محمد حسن صالحی مرام' معاون صنایع دستی از سمت خود خداحافظی كرد و 'ملك محمد نجفی' معاون حقوقی، مجلس و امور استان ها به مسوولیت را به 'حسن شبان‌پور' سپرد.

ثبت 140 آیین عاشورایی در فهرست میراث معنوی كشور در ششمین اجلاس سراسری ثبت كه در شهرستان محمودآباد برگزار شد، اعلام كشف آثار به جای مانده از دوران پیش از تاریخ در جزیره ابوموسی، اعلام برنامه‌های هفته پژوهش و برگزاری یازدهمین اجلاس باستان شناسی ایران از دیگر رویدادهای مهم هفته بود.

آغاز رسمی فعالیت ستاد تسهیلات نوروز 1392، افزایش قیمت بلیت بازدید از مراكز تاریخی و موزه‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی آن هم پس از 10 سال و بازگشایی كاخ آپادانا در مجموعه پرسپولیس به روی گردشگران از دیگر اخباری بود كه در صدر قرار گرفت.

اعلام برگزاری سومین همایش گردشگری سلامت در مشهد و نیز همایش گردشگری ادبی نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت ضمن آنكه میراث فرهنگی استان تهران نسبت به تهدید حریم خیابان ولیعصر كه به عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه به ثبت ملی رسیده است، هشدار داد.



** رادیو و تلویزیون

انتصاب 'مجید آخوندی' معاون سیاسی سازمان صدا و سیما به عنوان رییس ستاد انتخابات این رسانه برای انتخابان دهمین دوره ریاست جمهوری از سوی عزت‌الله ضرغامی رییس این سازمان درصدر اخبار قرار گرفت.

تصمیم معاونت سیما برای راه‌اندازی شبكه جدید تلویزیونی 'تماشا' با هدف پخش فیلم و سریال تلویزیونی و اختصاص شبكه 'نمایش' برای پخش فیلم‌های سینمایی، راه‌اندازی نخستین رسانه مجازی كودك و نوجوان در شبكه دو سیما و اعلام ضرغامی مبنی بر تمایل این سازمان برای پخش مناظره‌های دو نفره انتخاباتی برای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از دیگر موضوعاتی بود كه رسانه‌های مختلف به انحای گوناگون آن را پوشش دادند.

ضرغامی این هفته ضمن آنكه برای پاسخگویی درباره ساخت فیلم سینمایی 'یك خانواده محترم' در سیمافیلم در كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور یافت، از سازندگان مستند داستانی 'آخرین روزهای زمستان' نیز تقدیر كرد.

ساخت مجموعه تلویزیونی 100 قسمتی كیمیا با موضوع سبك زندگی ایرانی و اسلامی، آغاز پخش مجموعه تلویزیونی میلیاردر از شبكه یك سیما و تولید مستندی از زندگی 'علی پهلوی' از دیگر مهمترین اخبار منتشر شده بود.



** حوزه تجسمی

با آغاز هفته جدید نگارخانه های تهران با برنامه های مختلف به پیشواز فصل زمستان رفتند.

آغاز به كار برنامه '10 روز با عكاسان' درخانه هنرمندان جمله رویدادهای مهم هفته گذشته بود این برنامه كه عنوان نخستین برنامه رسمی از سوی انجمن عكاسان ایران را برخود دارد،با تاخیری چند ماهه به خاطر نبودحامی مالی در نهایت از عصر روز سه شنبه در خانه هنرمندان برگزار شده است.این گردهمایی كه تا اول دی ماه برپاست،شامل نمایشگاه عكس از زلزله زدگان آذربایجان،میزگرد و نمایش فیلم است.

برگزار نشدن دوسالانه كاریكاتور به عنوان بین المللی ترین رویداد هنری كشور هنوز برای فعالان این عرصه یك سوال است.بسیاری از كاریكاتوریست ها خواهان برگزاری این رقابت هنری به عنوان اعتبارو آبروی ایران هستند.

موفقیت هنرمندان كاریكاتوریست در دو رقابت بین المللی از دیگر رویدادهای مهم هفته گذشته بود.



** حوزه معارف

مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی - مردمی استان تهران در مطلبی اعلام كرد: در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی موسسات و تشكل های قرآنی استان تهران كه از 16 آذرماه در برج میلاد آغاز به كار كرده، جدیدترین و تازه ترین محصولات برای علاقه مندان به این كتاب آسمانی ارایه شده است.

'سید حسین كوششی' اظهار داشت: در این نمایشگاه حدود 200 غرفه دایر شده و موسسات و تشكل های قرآنی در مدت 10 روز محصولات و فعالیت های خود را در معرض دید عموم قرار داده اند.



* دبیر ستاد عالی كانون های فرهنگی هنری مساجد كشور نیز اعلام كرد كه اكنون 14 هزار و 521 كانون در سراسر كشور فعالیت دارد كه تا پایان سال این تعداد به 16 هزار مركز افزایش می یابد.

حجت الاسلام و المسلمین 'حمیدرضا ارباب سلیمانی' اظهار داشت: كانون های فرهنگی هنری مساجد در سال 85 تنها دو هزار و 400 مركز بود كه با اقدامات انجام شده این تعداد هر سال رو به افزایش است.



* دبیر اجرایی نخستین جشنواره قرآنی بازی نامه نویسی در مطلبی از برگزاری این جشنواره در بهمن ماه امسال به همت سازمان دارالقرآن الكریم خبر داد.

'شهروز میرعظیمی' افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، ایجاد فضای رقابت سالم فرهنگی و هنری بمنظور تامین محتوا در زمینه تولید بازی های رایانه ای قرآنی، شناسایی و تشویق منابع انسانی توانمند و علاقه مند اعم از نویسندگان و طراحان فعال و خلاق در زمینه تهیه و تولید بازی نامه و بازی رایانه ای با مضامین قرآنی است.



* انتشار نرم افزار مجموعه آثار آیت الله امینی دربردارنده 17 عنوان كتاب از آثار معظم له و رونمایی از ترجمه تازه ترین پژوهش نامه امام علی (ع) به مالك اشتر به هشت زبان دنیا در برج میلاد تهران، از دیگر رویدادهای مهم حوزه معارف در هفته گذشته بود.

فراهنگ(5) ** 9173 ** 1071**1055**1983
۰ نفر