۲۶ آذر ۱۳۹۱، ۹:۱۲
کد خبر: 80457690
T T
۰ نفر
روايتي از سنگ قبرهاي بهشت زهرا(س) در يك برنامه صبحگاهي

تهران - برنامه صبحگاهي 'ويتامين 3' كه به تازگي به جمع برنامه‌هاي آغازين روز شبكه‌هاي سيما پيوسته، اين روزها ميزبان مهمانان ويژه‌اي است كه در عين گمنامي، حكايت هاي بسياري براي گفتن دارند، خاطراتي كه مي‌توان با آن آنتن يك برنامه 90 دقيقه‌اي را پُر كرد.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، برای تهیه گزارش از پشت صحنه این برنامه كه هر روز صبح از شبكه سه پخش می‌شود، باید به استودیو گلستان رفت؛ جایی در خیابان 'هدایت' كه بسیاری از برنامه‌های زنده سیما در همین ‌جا روی آنتن می‌روند.

هنوز هفت صبح نشده، در خیابان هدایت پرنده پر نمی‌زند كه به استودیو گلستان می‌رسم، بر خلاف خیابان، آنجا خبرهای زیادی است و همه در اتاق فرمان مشغول تسهیل فضا برای پخش زنده تلویزیونی هستند؛ داخل استودیو در سكوت و آرامش به سر می‌برد و از 'سیدعلی ضیاء' مجری برنامه تا تصویربرداران همگی آرام نشسته‌اند و منتظر آغاز یكی دیگر از قسمت‌های 'ویتامین3' هستند.

با اعلام زمان توسط مدیر صحنه و 30 ثانیه فاصله تا پخش، همه دست به كار می‌شوند و بارزترین نكته در صحنه همان خلوتی آن است كه فضایی بدور از استرس و تنش ایجاد كرده است.

ضیاء به دو مانیتور مقابل صحنه نگاه می‌كند كه یكی خودش را نشان می‌دهد و دیگری آنتن زنده كه مشغول پخش تیتراژ است؛ او قرآن به دست برنامه را با ذكر چند دعا آغاز می‌كند و پس از یك بخش كوتاه،‌ برنامه با سلام مصور به كاركنان هواشناسی، مادران چشم انتظار و ملت ایران بطور رسمی آغاز می‌شود.

آیتم كوتاهی از دریای خزر پخش می‌شود و در این فرصت كوتاه، مجری برگه خبرها را دست می‌گیرد و برای بینندگان از راهكارهای وزیر كشاورزی برای دریاچه ارومیه و نبود بودجه برای گرمایش مدارس خبر می‌دهد؛ موضوعی كه با چاشنی طنز به نوعی تلنگری به مسوولان است.

یك میان برنامه دیگر فرصتی به دست می‌دهد تا مجری و كارشناس روزهای سه شنبه دكتر رضایی سرفصل‌ها را با هم مرور كنند. آنتن، زنده می‌شود و اینجا است كه رضایی دارای دكترای طب سنتی، از 'خواب' می‌گوید؛ از علت بدخوابی بسیاری از شهرنشینان و ساعت درست خواب و بیداری؛ او عوارض دیرخوابیدن را مرور كرده و فاصله مناسب بین شام تا خواب را توضیح می‌دهد.

در ادامه، مجری اعلام می‌كند قسمت تازه‌ای از آیتم دوربین مخفی كه به علت كمبود خلاقیت ممكن بود حذف شود، پخش خواهد شد و قهقهه مهمانان برنامه و عوامل ثابت می‌كند كه انگار این آیتم هم تكانی به خود داده است.

پس از این، مهمانان این قسمت برنامه معرفی می‌شوند. برنامه‌ای كه بارها تأكید كرده قصد دارد دو سر یك اتفاق را نشان دهد و این بار یك سر زندگی می‌شود و یك سر مرگ.



** یك دكتر ماما و یك سنگ قبر تراش!

حكاكی كه به خاطر شغل برادرش كه همین بوده و البته قصد ازدواج، تصمیم می‌گیرد بی توجه به نگاه یا حرف مردم این رشته را دنبال كند و عاشق شغل خود است و خانم دكتر مامایی كه زمان سپری كردن دوران كارورزی رشته خود در یكی از شهرستان‌ها با همسرش آشنا می‌شود و ازدواج می‌كند. كسی كه تا به حال هزار كودك را به این دنیا آورده است.

او از نگاهی گلایه می‌كند كه این روزها در جامعه باب و باعث شده زایمان طبیعی كم كم به فراموشی سپرده شود، در حالیكه این نوع زایمان امروزه تسهیل شده و می‌تواند زیباترین لحظه زندگی یك مادر باشد.

در كنار این زن، مرد سنگ قبر تراش از قیمت قبر می‌گوید: از500 هزار تومان می‌توانید قبر پیدا كنید تا 40 میلیون تومان! او كسی است كه در میان سنگ قبرهایی كه تراشیده، چهره‌های معروف هم به چشم می‌خورند، مثل 'بابك بیات' و 'كیومرث ملك مطیعی'.

همین موضوع بهانه‌ای می‌شود كه در ادامه برنامه، تصاویر سنگ قبر مشاهیر نمایش داده می‌شود و ضیاء یكی یكی آنها را معرفی می‌كند: 'ناصر حجازی'، 'خسرو شكیبایی'، 'فریدون مشیری'، 'سهراب سپهری' و ... در این میان سنگ قبر 'مهدی اخوان ثالث' از همه ساده تر است و مزار استاد 'بنان' از همه غریب‌تر.

سنگ قبری هم در بهشت زهرا(س) نشان داده می‌شود كه رویش گل مالیده‌اند و كنارش نوشته‌اند: این سنگ بدهكار است! حكاك از سنگ قبرهایی می‌گوید كه خریدارانش یك سال بعد تسویه حساب می‌كنند!

در ادامه، برنامه به بخش پیگیری خبر خود می‌رسد و 'شاهعلی' مدیر برج آزادی روی خط برنامه می‌آید؛ او از خطرات برج می‌گوید و تمهیداتی كه برای مقابله با این موضوع اندیشیده شده است و ضیاء از او می‌خواهد زمانی را اعلام كند كه مشكلات حل خواهند شد. شاهعلی 20 روز آینده را زمان حل مشكلات اولیه معرفی می‌كند و مجری برنامه اعلام می‌كند كه 'ویتامین 3' در آن تاریخ بطور قطع موضوع را پیگیری خواهد كرد.

پخش یك آیتم دیگر، فرصتی ایجاد می‌كند كه به دور و بر استودیو با دقت نگاه كنم، صحنه روبروی 'ویتامین 3'، دكور برنامه 'سمت خدا' است و آن طرف اكسسوار 'سلامت باشید' را چیده‌اند. جایی كه من برای تهیه گزارش نشسته‌ام هم در واقع دكور برنامه ویژه محرم شبكه سه است.

نورافكن‌ها صحنه را روشنایی می‌بخشند و مجری از ماما می‌پرسد، شبیه سریال‌ها، شما به مریض‌ها می‌گویید مژدگانی بدهید! ماما پاسخ می‌دهد این دیالوگ منسوخ شده و با سونوگرافی همه از قبل می‌دانند جنسیت فرزندشان چیست اما هنوز در سریال‌ها استفاده می‌شود.

كم كم ساعت استودیو به هشت و 30 دقیقه نزدیك می‌شود و برنامه به پایان خود می‌رسد؛ 'علی زاهدی' تهیه كننده برنامه از مهمانان و مجری تشكر می‌كند و تصویربرداران به یكدیگر خسته نباشید می‌گویند.

نور صحنه گرفته می‌شود و بعضی‌ها از جمله مجری كه هنوز صبحانه نخورده است، از استودیو گلستان بیرون می‌روند و در صف نانوایی می‌ایستند.

فراهنگ(5) ** 2025 ** 1071
۰ نفر