۴ دی ۱۳۹۱، ۱۶:۵۱
کد خبر: 80470408
T T
۰ نفر
ميراث فرهنگي صدورمجوز ساخت برج در كنار خانه بوذرجمهري را تكذيب كرد

تهران بزرگ- مدير كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان تهران در واكنش به ادعاي شهرداري تهران گفت: هيچ مجوزي براي ساخت مجتمع تجاري 13 طبقه در مجاورت خانه تاريخي بوذرجُمهري از سوي اين اداره كل صادر نشده است.

'محمدحسین فراهانی' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاكنون نهادی مجوزی برای ساخت بنا در مجاورت خانه بوذرجُمهری از اداره كل میراث فرهنگی درخواست نكرده و این اداره هیچ مجوزی را برای ساخت بنا در این محل صادر نكرده است.

فراهانی با تكذیب ادعای شهرداری مبنی بر كسب مجوز برای ساخت ساختمان بلند مرتبه دركنار خانه بوذرجمهری از اداره كل میراث فرهنگی اظهار كرد: در حال حاضر اداره كل میراث به دنبال كسب رضایت مالك خانه بوذرجمهری برای ثبت ملی این بنا است.

وی درباره ثبت جهانی خیابان ولی‌عصر(عج) گفت: این خیابان به ثبت ملی رسیده و بنا به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، خیابان ولی‌عصر(عج) در حال حاضر مسیر ثبت جهانی را طی می‌كند و پرونده‌ این خیابان در حال آماه سازی است كه در آینده‌ای نزدیك پرونده این اثر برای ثبت جهانی به یونسكو نیز ارسال می‌شود.

پیش از این مدیر روابط عمومی منطقه 11 شهرداری تهران اعلام كرده بود كه صدور مجوز نوسازی همجوار خانه بوذرجمهری با موافقت اداره كل میراث فرهنگی استان تهران انجام شده است.

وی در این باره اظهار كرد: با توجه به قرار داشتن این ملك در پهنه تاریخی و باستانی، پیش از آنكه مجوزی برای نوسازی این ملك از سوی شهرداری صادر شود، استعلام‌های لازم از سوی اداره كل میراث فرهنگی استان تهران به شماره نامه 1190024796 اخذ شده است.

خانه قدیمی 'كریم آقا بوذرجمهری' پنجمین شهردار تهران در خیابان ولیعصر، كوچه لقمان ادهم، كوچه بوذرجمهری قرار دارد. این خانه به مساحت 1900 مترمربع امروز به 2 خانه به دوره‌های اواخر قاجار و پهلوی دوم تفكیك شده و بخش‌های شمالی عمارت بوذرجمهری تخریب شده است.

كریم آقا بوذرجمهری پنجمین شهردار تهران با 10 سال و یك ماه سابقه مدیریت در شهر تهران در رتبه اول در بین 58 شهردار تهران قرار دارد كه بیشترین طول عمر مدیریتی را در پست شهردار داشته است.

بتازگی در مجاورت این خانه تاریخی از سوی شهرداری منطقه 11 تهران بدون استعلام از اداره كل میراث فرهنگی استان تهران، اجازه ساخت یك مجتمع تجاری و اداری 13 طبقه صادر شده است.

تهرام/7245/1396
۰ نفر