۹ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۱۵
ساخت زيست‌حسگر بيماري‌هاي ژنتيكي در دانشگاه اصفهان

تهران-‎ ‎محققان دانشگاه اصفهان موفق شدند زيست‌حسگرهايي با قابليت شناسايي تك جهش ژنتيكي بسازند.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این طرح در ‏ساخت كیت‌های تشخیص بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های جهش ژنتیكی، در صنایع آزمایشگاهی و تجهیزات ‏بیمارستانی كاربرد دارد.‏

گاهی تنها جهش در یك توالی ژن می تواند سبب بیماری شود. جهش ژنتیكی سبب تغییر ساختار پروتئین ساخته شده ‏توسط ژن و گاهی حذف آن و در نتیجه سبب اختلال در پدیده‌های زیستی بدن می‌ شود.از این دسته بیماری‌ها می‌‏توان به كم خونی داسی شكل، هموفیلی، تالاسمی، آلزایمر و فنیل كتونر اشاره كرد.‏

طرح ساخت زیست‌حسگر بیماری‌های ژنتیكی توسط دكتر 'لاله عنایتی آهنگر' و دكتر' مسعود آیت الهی مهرجردی' در دانشگاه اصفهان انجام شده ‏است.

آهنگر در مورد این طرح گفت : هدف اولیه این طرح ساخت زیست‌حسگری به منظور شناسایی تك جهش ‏ژنتیكی با دقت بالا بوده است تا در تشخیص مشكلات اختلال در پدیده‌های زیستی كمك شایانی كند.

وی گفت : این طرح قابلیت تجاری شدن دارد و می‌توان در ساخت زیست حسگرها و كیت‌های تشخیص بیماری از این روش بهره جست . زیست حسگر ‏ساخته شده در این تحقیق با استفاده از سطح نانومتخلخل طلا و افزایش سطح موثر زیست حسگر، دارای حساسیت بیشتر است و دقت شناسایی زیست حسگر نیز بهبود یافته است .‏

به گفته وی زیست‌حسگر ساخته شده در این پژوهش، با اعمال اصلاحات و تغییراتی برای آنالیز نمونه ‏DNA‏ ‏خون افراد بیمار استفاده می شود.

نتایج این كار تحقیقاتی در مجله ‏Biosensors and Bioelectronics‏ منتشر شده است.

علمی(1)**2038** 1581