۱۶ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۴۶
کد خبر: 80486401
T T
۰ نفر

گرگان - نماينده ولي فقيه در استان گلستان گفت: بايد بتوانيم شكل و عظمت واقعه عاشورا را براي جامعه بيان كنيم و يكي از روش هاي موثر در اين زمينه، زبان شعر است.

به گزارش ایرنا، آیت الله 'سیدكاظم نورمفیدی' امروز شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش ملی شعر عاشورایی 'خطبه های نور' در استان اظهار كرد: سروده های شعرای قرون گذشته، به خوبی عمق حادثه را بیان كرده اند و امروز باید ادامه دهنده همین مسیر باشیم و اشعاری كه شاعران می سرایند، به عمق مطلب بپردازد.

نخستین همایش ملی شعر عاشورائی با عنوان 'خطبه های نور' روز پنجشنبه هفته جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كشور و پیام آیت الله 'جوادی آملی' در گرگان برگزار خواهد شد.

امام جمعه گرگان افزود :عاشورا، یك حادثه بزرگ در تاریخ اسلام است و در واقع عاشورا، زنده كننده دین است و هیچ حادثه ای جز واقعه كربلا بعد از رحلت رسول اكرم (ص) نداریم كه شانیت آن را داشته باشد.

نورمفیدی اضافه كرد: ما در زندگی حقایق و ارزش های بسیاری داریم كه این حقایق شامل ارزش های دینی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و زمینه های مختلف است و بیان آن نیاز به قالبی زیبا و جذاب دارد و هر چه باشكوه تر باشد، موثرتر خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: در این خصوص قرآن بالاترین حقایق و ارزش های دینی، فرهنگی، اجتماعی است و در قالبی زیبا بیان شده كه نه نثر و نه شعر است.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری درزمینه تاثیر عاشورا در جامعه ما افزود: این تاثیر باید به مانند زمان وقوع حادثه و اثرات بعد از آن باشد، بطوری كه بعد از واقعه حادثه كربلا، هیچ وقت حكام ظالم بنی امیه و بنی عباس در امان نبودند.

امام جمعه گرگان با اشاره به همایش خطبه های نور یادآور شد: برای معرفی عاشورا به این نتیجه رسیدیم كه باید در بیان اشعار، از سخنان امام حسین (ع) شروع كنیم و در واقع خطبه های امام كه معروف به خطبه های نور است، را در قالب شعر بیان كنیم.

نماینده ولی فقیه در گلستان گفت: با استفاده از كلمات و سخنان امام حسین (ع) می توان همه حقایق دینی را از اساس و ریشه كه شامل 'توحید'، 'عمل صالح' و 'اخلاق' است، به صورت شعر بیان كرد.

آیت الله نورمفیدی افزود: زبان شعر در بیان این سخنان و خطبه ها، وسیع است و نثر آن گستردگی را ندارد.

وی ادامه داد: باید شعرها مردمی بوده و جاذبه داشته باشد كه تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد شد.

7467/601/506
۰ نفر