۲۳ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۳۹
کد خبر: 80495703
T T
۰ نفر
'رسوايي'؛ گام زدن كارگردان اخراجي ها در فضاي عرفاني

تهران- تصاوير انتشار يافته از اكبر عبدي در فيلم 'رسوايي' در نقش يك روحاني، تصويري دور از ذهن از آنچه كه طرفداران اين بازيگر محبوب از دانش آموز بازيگوش مجموعه شاد 'بازم مدرسه ام دير شد' به خاطر داشته اند، ارايه مي دهد.

'رسوایی' هرچند به گفته مسعود ده نمكی سازنده اش، تكرار داستان 'شیخ صنعان' نبست ، اما نمی توان شباهت های مضمون درز شده از 'رسوایی' را با این داستان ادبی جذاب و شاهكار عطار نیشابوری انكار كرد.

ده نمكی را باید متعلق به جرگه فیلمسازانی از جمله فریدون جیرانی برشمرد كه پیش از ورود به عرصه سینما، روزنامه نگاری را تجربه كرده است.

روزنامه نگار دست به قلمی كه فیلمسازی را بر روزنامه نگاری ترجیح داد و قلم برزمین گذاشت و برای بیان معضلات اجتماعی و طرح دغدغه های خود پشت دوربین قرار گرفت.

ده نمكی پیش از ورود به عرصه ساخت بلند سینمایی، تجربه ساخت چند مستند از جمله فقر و فحشا را در كارنامه خود دارد كه در این اثر ضمن معرفی یكی از آسیب های اجتماعی، نقدی تیز و بدون رودر بایستی از وضعیت موجود جامعه ارایه می دهد.

ده نمكی به خاطر تجربه حضور در جبهه های دوران دفاع مقدس، با ساخت فیلم بحث برانگیز 'اخراجی ها' به جمع كارگردان سینما پیوست.

ده نمكی در 'اخراجی ها' به خلق شخصیت 'مجید سوزوكی' كه به گفته خود ما به ازای بیرونی داشته، پرداخته و او را به همراه بچه محل هایش شوخ و شنگش از جمله 'بایرام لودر' روانه جبهه ها می كند.

هرچند پیرامون 'اخراجی ها' بحث های متفاوتی شكل گرفت و نقدهای مخالف و موافق را به همراه داشت، اما فروش میلیاردی فیلم، ده نمكی را به اوج رساند.

اسنقبال مخاطبان از 'اخراجی ها'، ده نمكی را به ساخت قسمت ها بعدی ترغیب آن كرد كه در استمرار آن 'اخراجی ها 2' و 'اخراجی ها 3' به تولید رسید و اكران شد.

فروش هشت میلیاردی 'اخراجی 2'، عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را برای آن رقم زد، ركودی كه شكست آن از فیلم دیگری بعید به نطر می رسد.

اكنون ده نمكی با این پشتوانه دست نیافتنی و توقعی كه در مخاطب ایجاد كرده، فیلم سینمایی جدی 'رسوایی' را راهی سی ویكمین جشنواره فیلم فجر كرده است.

'عشق' و 'عرفان' در بستر یك رویداد اجتماعی، دستمایه ده نمكی برای روایت داستان

'رسوایی' قرار گرفته است.

حضور اكبر عبدی شخصیت لوده 'بایرام لودر' در سه گانه 'اخراجی ها' با گریم و شخصیت متفاوت در 'رسوایی' از نكات قابل توجه این اثر سینمایی است.

ده نمكی درخصوص انتخاب اكبر عبدی برای ایفای شخصیت روحانی 'رسوایی' گفته بود:

عبدی محبوب ترین بازیگر سینمای ایران است و بدنبال استفاده از برترین بازیگر سینمای كشور در این نقش بودم.

به گفته وی، قرار دادن محبوب ترین بازیگر سینما در نقش یك روحانی، موجب برقراری ارتباط مخاطب با این شخصیت در فیلم 'رسوایی' خواهد شد.

وی همچنین توضیح می دهد: عبدی در فیلم 'رسوایی' در اختیار این اثر سینمایی است و از تمام بازی هایی كه پیشتر در سینمای ایران داشته خارج شده و نقشی جدی بازی می كند.

عبدی نیز در اظهارنظری جالب و قابل توجه به قدرت بازی خود در 'رسوایی' اشاره كرده و گفته است: تاكنون برای هیچكدام از بازی‌هایم ادعا نكرده‌ام اما راجع به بازی در 'رسوایی' كاملا تعصب دارم و توانایی‌ام در این فیلم مشهود است.

در پیوند با این مطلب، خالی از لطف نیست، صحبت های گلایه آمیز، عبدی پس از دریافت جایزه بهترین نقش مكمل مرد در دوره سی ام جشنواره فیلم فجر و آن بخشی كه گفت

'جایزه خیلی دیر به من اهدا شد و برایم حكم زنگوله پای تابوت را دارد. من باید جایزه را برای بازی در فیلم 'ای ایران' می‌گرفتم، به خاطر حضور در فیلم فهیم‌ترین كارگردان سینمای ایران كه دو سال به طول انجامید و ۱۹۵ هزار تومان برای آن دستمزد گرفتم. من جایزه‌ام را بارها و بارها از مردم گرفته‌ام اما این جایزه را باید برای 'آدم برفی می‌گرفتم كه اصلا در بخش مسابقه راه نیافت'، مرور شود.

با استناد به چنین گفته گلایه آمیزی، بد نیست هیات داوران دوره سی ویكمین جشنواره فیلم فجر، بازی عبدی را كه به گفته خود روی آن ادعا دارد، جدی گرفته و در قضاوتی عادلانه، تقدیری شایسته ار این بازیگر كمتر قدر دیده به جا آورند.

در كنار اكبر عبدی، ده نمكی در 'رسوایی' به جز محمدرضا شریفی نیا، از بازیگرانی استفاده كرده كه در سه گانه های قبلی خود حضور نداشته اند.

الناز شاكر دوست، اسماعیل خلج، امیر نوری، ابوالفضل همراه، كامران تفتی، مجید مشیری مریم كاویانی، تینا آخوندتبار و محبوبه بیات در 'رسوایی' ایفای نقش می كند.

ده نمكی هرچند به گفته خود با ساخت 'رسوایی'، به شكستن ركورد فروش سینمای ایران كه پیشتر در اختیار فیلم 'اخراجی ها بوده'، نمی اندیشد، اما بار دیگر عطف به اظهارنظر منتسب به وی، تلاش می كند در این اثر جدی، علاوه بر پیامی كه برای مخاطب دارد، بتواند با آنان نیز ارتباط خوبی برقرار كند.

ده نمكی كه همچنان به نظر می رسد نتوانسته از میدان مینی كه 'مجید سوزوكی' بر آن گام نهاد، خارج شود، از كسانیكه همچنان در ساخت 'رسوایی' او را به گفته خود در میدان مین تنها گذاشتند، انتقاد دارد.

سی ویكمین جشنواره فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه برگزار می شود.

فراهنگ(5) ** 1071