۱ بهمن ۱۳۹۱، ۷:۴۵
کد خبر: 80506231
T T
۰ نفر
شيعيان در زمان امام عسكري(ع) با دوره غيبت آشنا شدند

تهران- كارشناس مذهبي گفت: دسترسي نداشتن مردم با امام حسن عسكري(ع) زمينه را براي آشنايي بيشتر شيعيان با دوران غيبت آماده كرد.

حجت الاسلام 'محمدرضا زنگنه' روز یكشنبه به خبرنگار حوزه معارف ایرنا گفت: دوره امامت امام حسن عسكری(ع) بیش از شش سال نبود ولی توجه به چند نكته در این زمینه ضروری است. به عنوان نمونه زندگی امام یازدهم(ع) از آن جهت شبیه زندگی حضرت ولی عصر(عج) بود كه ارتباط مردم با آن حضرت بسیار مشكل بود و در زمان امام زمان(عج) نیز می بینیم كه در طول پنج سال زندگی آن حضرت، دوره غیبت صغری و همچنین زمان غیبت كبری ارتباط مستقیم با امام بسیار مشكل بود.

وی یكی از علت های این موضوع را آماده كردن شیعیان برای دوره غیبت امام زمان(عج) دانست و افزود: نبودن ارتباط مستقیم مردم با امام عسكری(ع) دو آسیب جدی را به دنبال داشت كه یكی اختلاف و تفرقه و دیگر آسیب اعتقادی و علمی شیعیان بود.

به عقیده این كارشناس مذهبی، علت وجود اختلاف در چنین دوره ای، نبود حضور امام(ع) به عنوان محور اتحاد و همدلی میان شیعیان است و آسیب اعتقادی و علمی نیز از آن جهت است كه نبودن امام معصوم(ع) سبب می شود تا در هدایت علمی مردم خدشه وارد شود.

زنگنه توضیح داد: عمده ارتباط امام حسن عسكری(ع) با شیعیان از طریق نمایندگان و وكلا صورت می گرفت و هرچند در زمان ائمه قبل از آن حضرت، وكلا مسوولیت ارتباط با ائمه را به عهده داشتند ولی در زمان امام عسكری(ع) آن حضرت نمایندگان بسیاری در میان شیعیان داشتند.

وی ضمن مقایسه زمان حاضر با دوران ائمه معصومین(ع) گفت: اكنون نیز كه در زمان غیبت به سر می بریم باید به این دو آسیب دقت داشته باشیم. چون مساله وحدت شیعه و توجه به اعتقادات در زمان كنونی بسیار مهم است.

این كارشناس مذهبی با بیان این كه از زمان امام كاظم(ع) نمایندگانی به عنوان وكیل نقش رابط میان امام(ع) و شیعیان را ایفا می كردند؛ به دو مشكل در این زمینه اشاره كرد و گفت: بعضی افراد به دروغ خود را نماینده و وكیل امام(ع) معرفی می كردند كه متاسفانه تعداد بسیاری در طول تاریخ چنین ادعای را مطرح می كردند و در زمان امام عسكری(ع) نیز برخی افراد به دروغ این ادعا را مطرح كردند.

به گفته زنگنه، یكی دیگر از مشكلات نمایندگان این بود كه در زمانی كه از سوی امام(ع) انتخاب می شدند؛ افرادی با تقوی و با ایمان بودند اما پس از مدتی به دلیل دنیاپرستی و مال دنیا از اعتبار خارج می شدند و امام عسكری(ع) از چنین افرادی بیزاری می جست.

این كارشناس مذهبی همچنین یكی از مشكلات جامعه امروز را در زمینه اعتقادی دانست و ادامه داد: گروهی با طرح ضرورت حلقه ارتباطی میان امام و امت، برخی افراد را معرفی می كردند و برخی نیز از این موضوع به عنوان یك فرهنگ یاد می كردند كه بعضی از این گروه ها مانند سیفیه باعث ایجاد انحرافی بزرگ همانند پایه گذاری بهاییت شد و این فرقه در عمل نقشه استعمار را تكمیل كردند.

وی به حدیث 'و اما الحوادث الواقعه فارجعوا الی روات احادیثنا' اشاره و یادآورشد: شیعیان در مقابل این تفكر به روایت امام زمان(عج) استناد می كنند كه آن حضرت معیارهایی را برای مردم تبیین كردند تا امت شیعه، نماینده شایسته و صالح را انتخاب كند.

این كارشناس مذهبی به موضوع ولایت فقیه اشاره كرد و گفت: مراجع با استناد به همین حدیث در این دوره حلقه ارتباطی با امام معصوم را به صورت نیابت عام برقرار كرده و حكومت را اداره می كنند.

زنگنه تاكید كرد: برخی به اشتباه از نظارت ولایت فقیه یاد می كنند و گروهی نیز از وكالت ولایت فقیه دفاع می كنند درحالی كه ولی فقیه ناظر نیست بلكه این منصب در زمان غیبت امام به فقیهی اختصاص دارد كه از طرف امام عصر(عج) در همه امور ولایت دارد.

وی همچنین از آغاز دوره امامت ولی عصر(عج) به عنوان دوره ای یاد كرد كه همه پیامبران و ائمه (ع) در انتظار آن بودند و گفت: آن چیزی كه همه انتظار آن را می كشیدند شروع این دوره از امامت بود.

زنگنه با بیان اینكه امام هادی(ع) یك سال قبل از میلاد حضرت ولی عصر(ع) به شهادت رسید؛ افزود: امام حسن عسكری(ع) در آخرین لحظات عمر شریف خود به ولی عصر(عج) فرمودند كه پدر من نیز تا آخرین لحظه از عمر خود منتظر دیدار تو و آغاز امامت تو بود.

این كارشناس مذهبی به شیعیان سفارش كرد تا ضمن عزاداری برای امام عسكری(ع) توجه به اولین صبح طلوع امامت حضرت مهدی(عج) داشته باشیم و از این فرصت به بهترین شكل استفاده كنیم.

رییس موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) گفت: فاصله میان طلوع آفتاب امامت حضرت ولی عصر(عج) در نهم ربیع الاول و میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام صادق (ع) در17ربیع و با توجه به هفته وحدت، موسسات و مراكز فرهنگی به طرح مباحثی مربوط به این ایام اقدام كنند.

زنگنه افزود: سخنرانان و مراكز تبلیغی پیرامون موضوع هایی همچون امام شناسی، تكالیف شیعه نسبت به امام معصوم، اثرات انس با امام(ع) و مباحث مربوط به هفته وحدت مطالبی را بیان كنند.

این كارشناس دینی همچنین به برنامه های این موسسه اشاره كرد و گفت: موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) به عنوان مبتكر طرح جشن های 'نور علی نور' همه ساله برنامه های متنوعی را در این زمینه برگزار می كند و برنامه های امسال در شهرهای تهران، مشهد مقدس، قم، زاهدان، اردبیل، اراك و رودبار اجرا خواهد شد.

امام حسن عسكری (ع) در سال 232هجری در مدینه دیده به جهان گشود و در سن 29 سالگی در جمعه هشتم ربیع الاول سال 260 هجری به دستور معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسید. پیكر مطهر آن امام همام در جوار پدر بزرگوارش امام هادی(ع) در سامرا به خاك سپرده شد.

فراهنگ(4)**1003**
۰ نفر