۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۷:۱۲
کد خبر: 80517231
T T
۰ نفر
هفته وحدت و جشن ميلاد نبي (ص) در ايران و هند از نگاه روزنامه هندي

دهلي نو - روزنامه هندي اردو زبان صحافت در مقاله اي با اشاره به ريشه هاي نامگذاري هفته وحدت ؛ به سنت هاي جشن ميلاد نبي اسلام حضرت محمد (ص) در ايران و هند پرداخته است.

به گزارش ایرنا ؛ این روزنامه هندی در این مقاله به قلم 'علی ظهیر نقوی' نوشت: مردم ایران مفتخرند كه در سالروز تولد حضرت محمد (ص) برنامه ای با عنوان 'هفته وحدت' برای اتحاد بین مسلمانان برگزار می كنند.

در مقاله آمده است: طبق روایات شیعه، حضرت رسول (ص) در تاریخ 17 ربیع الاول و طبق روایات اهل سنت، ایشان در 12 ربیع الاول در شهر مكه متولد شدند. با توجه به این دو روایت ، حضرت آیت الله خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی كه بزرگ ترین حامی و مشوق وحدت مسلمانان در قرن بیستم بود، پس از تشكیل حكومت اسلامی در ایران پیشنهاد كرد كه جشن میلادالنبی به عنوان هفته وحدت برگزار شود.

صحافت نوشت: براین اساس، همه سازمان های دولتی و غیردولتی ایران، مراسم و جشن های مختلفی را به مناسبت هفته وحدت با شوق و احترام فراوان برگزار می كنند.

به مناسبت هفته وحدت، مسابقات قرائت قرآن كریم، برنامه های تفسیر قرآن ، سمینارها ، همایش ها، نمایشگاه های كتاب و خطاطی و محافل شعر برگزار می شود. در مدارس و سایر مراكز آموزشی نیز برنامه های مختلفی برگزار می شود.

خانه فرهنگ ایران در دهلی نو نیز برنامه ای به مناسبت هفته وحدت دارد و مسابقات سه روزه قرآن كریم را برگزار می كند. طلاب مدارس اسلامی مختلف هند در این برنامه شركت می كنند و در پایان مراسم، هدایایی به شركت كنندگان اهداء می شود.

روزنامه نگار هندی نوشت: امسال درهفته وحدت مسابقات حفظ و قرأئت قرآن كریم كه در واقع سیزدهمین دوره این مسابقات می باشد به عنوان سنبل و نماد دیگری از وحدت بین مسلمانان درحال برگزاری است.

روز میلاد رسول اكرم (ص) در هند تعطیل رسمی بوده و رییس جمهوری این كشور نیز در پیامی فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت رسول اكرم (ص) را به مردم مسلمان این كشور تبریك گفت.

ˈپراناب موكرجیˈ از مردم این كشور خواست كه از پیام حضرت محمد (ص) برای تقویت برادری و محبت جهانی الهام بگیرند.

موكرجی تصریح كرد: امیدوارم كه پیام رسول اكرم (ص) مبنی بر ضرورت اخوت، محبت، شكیبایی و خدمت به انسان چراغ راه ما در یك زندگی خوب و مفید باشد.

هفته وحدت نیز كه یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) است پس از 30 سال به عنوان نمادی آشنا برای مسلمانان به ویژه مسلمانان هندی بوده كه هرسال تكریم می شود.

به هرحال این روزها هند در ایام میلاد نبی اكرم (ص) با دارابودن حدود 200 میلیون مسلمان ؛ به عنوان دومین تجمع جمعیتی مسلمانان پس از اندونزی و دارابودن حدود 30 تا 35 میلیون شیعه به عنوان دومین قطب جمعیتی شیعیان در جهان پس از ایران اسلامی غرق در شادی و سرور است.

آساق** 589**1392