۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۶:۵۷
کد خبر: 80518792
T T
۰ نفر

برطرف كردن نياز مومنان از ديدگاه امام صادق(ع)

۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۶:۵۷
کد خبر: 80518792
برطرف كردن نياز مومنان از ديدگاه امام صادق(ع)

تهران - امام جعفر صادق(ع) فرمودند: كسي كه براي بر طرف كردن نياز برادر خود تلاش كند، همانند كسي است كه سعي بين صفا و مروه مي كند.

رهنمودهای اهل بیت(ع) به پیروان خود، بخش بزرگی از معارف اسلامی را تشكیل می دهد و سفارش های امام صادق(ع) به یكی از یاران خود به نام 'عبدالله بن جندب' در بردارنده حكمت هایی است كه سبك زندگی اسلامی را به همه كسانی كه خواهان سعادت اخروی هستند، می آموزد.

عبدالله بن جندب از علمای بزرگ شیعه و راویان پارسا و مورد اطمینان در سده دوم هجری و از یاران امام صادق(ع)، امام كاظم(ع) و امام رضا(ع) است.

عشق و ارادت خالصانه عبدالله به اهل بیت(ع) و تلاش فراوان او برای ترویج فرهنگ شیعی سبب شده، كه نام او در بین صدها راوی حدیث جاودانه بماند و روایت های فراوان او گواه این است كه وی در نقل و حفظ احادیث ائمه(ع) نقش عمده ای داشته است.

امام جعفر صادق(ع) درباره فایده های نیكی به برادران به عبدالله فرمودند: كسی كه برای بر طرف كردن نیاز برادر خود گام برمی دارد، مانند كسی است كه سعی بین صفا و مروه می كند.

آن حضرت همچنین مقام برطرف كننده نیاز برادران دینی را همانند كسانی دانستند كه روز بدر و احد در راه خدا به خون خود غلطیدند و فرمودند: خداوند امتی را عذاب نخواهد كرد، مگر در وقتی كه نسبت به حقوق برادران نیازمند خود سستی نمایند.

امام صادق(ع) در قسمتی دیگر از سفارش های خود، به دوستان و شیعیان هشدار داده و آنها را از خطر دام های شیطان آگاه ساخته و می فرمایند: شیطان دام های خود را در دنیای فریبنده فقط به قصد شكار دوستان ما پهن كرده است. چون شیطان در نیكی كردن به برادران مانع ایجاد می كند و یكی از دام های شیطان، خفتن از انجام نمازهای واجب است.

امام صادق(ع) در ادامه فرمودند: هركس به برادر مومن خود نیرنگ بزند و او را كوچك و خوار شمارد و با او درگیر شود، خداوند جایگاه چنین فردی را آتش قرار خواهد داد و هر كه به مومنی حسادت ورزد، ایمانش همانند ذوب شدن نمك در آب، در دلش حل خواهد شد.

امام صادق(ع) در ادامه سفارش های خود به عبدالله بن جندب می فرماید: ای پسر جندب، در شب كم بخواب و در روز كم بگو، زیرا در جسم آدمی عضوی كم سپاس تر از چشم و زبان نیست. همانا مادر سلیمان به سلیمان گفت 'پسرم، از خواب بپرهیز، زیرا تو را در روزی كه مردم به اعمال و كردار خود نیازمندند، سخت محتاج می كند'.

امام جعفر صادق(ع) همچنین فرمودند: همچنان كه دوست داری دیگران به تو گذشت داشته باشند، تو نیز از كسی كه به تو ظلم كرده گذشت كن. پس، از گذشت خداوند از خودت عبرت بگیر. آیا نمی بینی خورشید خدا بر خوبان و بدان می تابد و بارانش بر صالحان و مجرمان نازل می شود؟

فراهنگ(2) ** 1003 ** 1071
۰ نفر