۱۱ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۰۱
کد خبر: 80520394
T T
۰ نفر
يك مخترع ايراني پلاستيك زيست تخريب پذير را طراحي كرد

تهران - يك مخترع ايراني پلاستيك زيست تخريب پذير با ويژگي منحصر به فرد در جهان را طراحي و توليد كرد.وي با اين اختراع در چهاردهمين جشنواره جوان خوارزمي رتبه سوم رشته شيمي را از آن خود كرد.

' گلاره پوستی زاده ' مخترع پلاستیك زیست تخریب پذیر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: اساس این پلاستیك ها از نشاسته گیاهانی همچون گندم و ذرت است و فرایندی كه در آن به كار رفته كاملا جدید است.

وی افزود: این فرایند جدید به تولید پلاستیكی شده كه به افزودنی های دیگر برای پایداری و شكل گیری پلاستیك نیازی ندارد.

پوستی زاده اظهار داشت: مشابه این نوع پلاستیك در برخی كشورها با این تفاوت كه در آن پلاستیك ها برای پایدار شدن تا 20 درصد از مشتقات نفتی استفاده می شود وجود دارد و از این رو تا 100 درصد قابل بازیافت و تجزیه نیستند، در حالی كه پلاستیكی كه داخل كشور تولید شده این 20 درصد مشتقات نفتی را ندارد و بنابراین 100 درصد قابل تجزیه و بازیافت هستند.

این مخترع گفت: پلاستیك تولید شده در داخل كشور قابل دوخت و دوز است و می توان از آن نایلكس و لباس های یكبار مصرف تولید كرد و به طور كلی این پلاستیك ها بسیار انعطاف پذیرند.

وی با بیان اینكه زمان تجزیه این پلاستیك ها به ضخامت و محیط قرار گیری آنها در طبیعت بستگی دارد افزود: با توجه به این شرایط در مدت دو تا سه ماه قرارگیری در طبیعت به صورت كربوهیدارت و كود آلی تجزیه و جذب خاك می شوند كه غنا و تقویت خاك را به همراه دارد ، در واقع به شكل یك كود طبیعی عمل می كنند و برای خاك هیچ گونه آلودگی به همراه ندارد.

پوستی زاده اظهار داشت: پلاستیك های تجزیه پذیر با كمك آزمایشگاه های دانشگاه تهران و پارك علم و فناوری دانشگاه تهران تولید شده و اكنون دانش آن برای تولید انبوه آماده است و فقط به یك سرمایه گذار نیاز دارد.

وی با بیان اینكه این نوع پلاستیك های زیست تخریب پذیر ثبت اختراع 20 ساله شده است گفت: ماپیگیر ثبت جهانی این اختراع هستیم كه هم اكنون در مراحل ابتدایی قرار دارد.

اختراع پلاستیك زیست تخریب پذیر با همكاری ' گلاره پوستی زاده ' و ' ساحل شفیعی دولت آبادی ' صورت گرفته است.

علمی (4) **9014**1544
۰ نفر