۱۱ بهمن ۱۳۹۱، ۱۶:۲۵
کد خبر: 80521195
T T
۰ نفر

استعمال قرص برنج ، بليت يكسره به مقصد مرگ

۱۱ بهمن ۱۳۹۱، ۱۶:۲۵
کد خبر: 80521195
استعمال قرص برنج ، بليت يكسره به مقصد مرگ

تهران - قرص برنج كه روزگاري فقط براي از بين بردن آفات محصولات كشاورزي و از بين بردن حشرات موذي و لاروها به كار مي رفت امروز به ابزاري براي مرگ و مير انسان ها تبديل شده است.

قرص برنج با نام علمی 'آلومنیوم فسفید' (Aluminium phosphide) ، تركیب شیمیایی خطرناكی است كه برای آفت زدگی برنج در انبارها استفاده می شود اما ارزانی، دسترسی آسان و سمیت بالای آن موجب شده تا برخی افراد از آن به عنوان یك ابزار برای مرگ های سهوی یا عمدی (خودكشی) استفاده كنند.

این امر تا آنجاست كه مرگ های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در كشور به گواه آمار منتشر شده هر سال افزایش می یابد چنانكه براساس آمار ارایه شده از سوی سازمان پزشكی قانونی كشور، طی 9 ماهه امسال مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد افزایش داشته است.

به گفته برخی كارشناسان تعداد افرادی كه به طور سهوی از قرص برنج استفاده می كنند بسیار كم است و اغلب افراد به عنوان ابزاری به عنوان خودكشی به آن نگاه می كنند.



**چرایی انتخاب قرص برنج برای خودكشی

كارشناسان مربوطه درباره اینكه چرا برخی افراد برای خودكشی به سراغ قرص بروند می روند ، نظرات گوناگونی دارند.

برخی از آنان انتخاب اسم 'قرص' را برای این ماده خطرناك را اشتباه قلمداد می كنند چرا كه برخی افراد فقط برای جلب توجه و انجام اقدامات نمایشی دست به خودكشی با این ماده می زنند و تصورشان این است كه قرص برنج خطر چندانی ندارد.

در این میان برخی كارشناسان نیز بر این باورند كه افرادی كه به دنبال 'مرگ حتمی' هستند از قرص برنج استفاده می كنند.

دبیر انجمن روانپزشكان ایران در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: افرادی كه از قرص برنج برای خودكشی استفاده می كنند افرادی هستند كه به مرحله كامل ناامیدی و افسردگی رسیده اند.

دكتر 'پرویز مظاهری' تاكید می كند: این افراد به قصد یك خودكشی جدی از این اقدام استفاده می كنند چون می دانند این اقدام غیرقابل برگشت است و می توانند به مقصود خود برسند.

وی اضافه می كند : افرادی كه به قصد نمایش و جلب توجه طرف مقابل دست به خودكشی می زنند از روش هایی استفاده می كنند كه خیلی تهاجمی نیست و امكان بازگشت به زندگی وجود دارد.

به گفته وی، مصرف قرص برنج در افراد جوان بیشتر از سایر گروه های سنی است.



**از فلج دایمی تا مرگی پرعذاب با مصرف قرص برنج

دبیر انجمن روانپزشكان ایران می گوید: پیامد مصرف قرص برنج ، مرگی غیرقابل جبران است اما درصد كمی از افراد ممكن است از چنگال مرگ فرار كرده اما با عوارض عصبی شدید یا فلج و مشكلات حاد سلامتی روبرو شوند.

به اعتقاد مظاهری ، اطلاعات اغلب افراد درباره خطرات مصرف قرص برنج كافی است و آن را می شناسند.

وی ادامه می دهد : قرص برنج كاملا سمی بوده و خیلی سریع فرد را به مرحله اغما و مرگ می رساند.



**پیشگیری از خودكشی با قرص برنج با شناخت علایم افسردگی

دبیر انجمن روانپزشكان ایران می گوید : افسردگی زمینه ساز بروز خودكشی است بنابراین می توان با شناخت علایم آن به موقع به روانپزشكان مراجعه كرد.

مظاهری ، نداشتن احساس لذت از زندگی، كاهش انرژی و خواب، كاهش اشتها ، گریه در شب، بی قراری و بی تابی و كاهش كارایی روزمره را از علایم افسردگی عنوان می كند و می افزاید: اگر افسردگی درمان نشود ، شدت آن روز بروز افزایش یافته و به مرحله ناامیدی و خودكشی می رسد چراكه فرد بیمار فكر می كند با از بین بردن خودش، مشكلات برطرف خواهد شد.

وی با هشدار به خانواده ها به آنان توصیه می كند درصورت مشاهده علایم افسردگی در فرزندان خود حتما به روانپزشك مراجعه كنند و فكر نكنند كه این علایم خودبخود ، بهبود می یابد.



**لزوم ممنوعیت عرضه و فروش آسان قرص برنج

دكتر 'عبدالكریم پژومند' رییس مركز تحقیقات مسمومین ایران نیز در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: قرص برنج ، تركیب شیمیایی برای كنترل حشرات محصولات دانه ای مانند برنج و گندم بوده و درانبارغلات گاز فسفین متصاعد می كند كه موجب از بین بردن لاروها و حشرات موذی می شود.

وی می افزاید: حتی خوردن یك چهارم قرص ، ظرف سه تا چهار ساعت می تواند منجر به مرگ انسان شود.

وی تصریح می كند: متاسفانه این قرص بسیارخطرناك وبه راحتی در دسترس است بنابراین برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت با این ماده سمی ، فروش آن باید تحت نظارت باشد تا اگر فردی بخواهد از آن سوء استفاده كند به راحتی میسر نشود.



**عوارض متعدد قرص برنج

رییس مركز تحقیقات مسمومین ایران ، تهوع، دل درد، كاهش شدید فشارخون و تشنگی و تعریق فراوان را از جمله عوارض متعدد قرص برنج عنوان می كند و می افزاید: افت فشارخون ناشی از مصرف قرص برنج ، مقاوم به درمان بوده و موجب از كارافتادن قلب و عروق و ریه شده و منجر به نارسایی قلبی و تنفسی خواهد شد.

پژومند می افزاید: مسمومین با قرص برنج را باید سریعا به مركز درمانی منتقل كرد اگر از زمان مصرف قرص برنج كمتر از یك ساعت گذشته باشد شاید بتوان كاری كرد اما پس از یك ساعت شانس زنده ماندن و برگشت به حیات، كمتر می شود.



**راهكارهای پیشگیری از وقوع مسمومیت با قرص برنج

مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج با روندی صعودی هر سال افزایش می‌یابد، به طوری كه این مرگ‌ها طی سال 1388 به میزان 228 نفر ، در سال 89 با رشد 78 درصدی به 406 نفر و پس از آن هم سال گذشته با رشد 14 درصدی به 463 نفر رسید.

توجه به سلامت روان افراد، از بین بردن انگ بیماری های روانی ، ممنوعیت فروش قرص برنج در عطاری ها، نظارت بر عرضه این قرص ها و تعریف چهار چوبی مشخص برای توزیع آن بین كشاورزان ، ارایه آموزش های لازم در رابطه با خطرات و عوارض مصرف قرص برنج و ارجاع به موقع و سریع مسمومین به مراكز درمانی از جمله راهكارهای پیشگیری از وقوع مسمومیت با قرص برنج به شمار می رود.

همچنین برخی كارشناسان توصیه كرده اند به دلیل مسمومیت مرگبار قرص برای جلوگیری از آفت زدگی برنج، بجای قرص برنج از سیر و نمك استفاده شود.

اجتمام(5)**9185/1647
۰ نفر