۲۳ بهمن ۱۳۹۱، ۸:۴۵
کد خبر: 80539047
T T
۰ نفر

ابداع فناوري كه به نابينايان امكان ديد مي دهد

۲۳ بهمن ۱۳۹۱، ۸:۴۵
کد خبر: 80539047
ابداع فناوري كه به نابينايان امكان ديد مي دهد

تهران- دانشمندان چشم بيونيكي ابداع كرده اند كه با استفاده از آن نابينايان مي توانند ببينند . اين فناوري در سال 2011 براي استفاده در اروپا تاييديه گرفته است .

به گزارش دیلی میل، این فناوری به نام Argus II در نوع خود اولین است و در سال 2011 برای استفاده در اروپا تاییدیه گرفته است ولی برای كاربرد آن در آمریكا نیازبه تاییدییه سازمان غذا و داروی آمریكا ( FDA ) است .

Argus II نتیجه 20 سال تحقیق علمی در خصوص اندام ظریف و عمدتا پیچیده چشم است.

بیشترین كارآیی این فناوری برای بیمارانی خواهد بود كه به شكل ارثی نابینایی دارند . در حال حاضر حدود 3000 نفر در آمریكا به یك بیماری چشمی كه باعث از بین رفتن شبكیه می شود، مبتلا هستند. این فناوری از دو قسمت پیوند پروتز Argus II در داخل چشم و یك عینك تشكیل شده است.

با جایگزینی یك سری الكترودها در داخل چشم ، پروتز Argus II نارسایی شبكیه را در انتقال اطلاعات در مورد نور و تاریكی جبران می كند و این اطلاعات را فورا به مغز منتقل می كند.

قسمت دیگر Argus II از یك عینك تشكیل شده است.

این عینك دارای دوربین هایی است كه اطلاعات اشیای مقابل افراد را به رایانه كوچكی كه بر روی عینك تعبیه شده است، منتقل می كند.

اطلاعات به صورت بی سیم به پروتزی كه در چشم كار گذاشته شده ، منتقل می شود و مغز با ارسال یك سری پالس های الكتریكی، به بیمار این امكان را می دهد كه در نهایت نور، تاریكی و اشكال را ببیند.

دكتر 'مارك هومایون' از دانشكده پزشكی كك 'یو.اس.سی' در مورد این فناوری گفت: اگر به ابداع این نوع فناوری برای سایر بخش های بدن ادامه دهیم و زبان جدید الكتریكی پالس ها به مغز و به چشم ها را بفهمیم ، می توانیم از آن برای سایر بخش های بدن نیز استفاده كنیم و بدین ترتیب جهان و نحوه ارتباطمان با آن تغییر می كند.

با این وجود محققان می گویند كه برخی كاربران Argus II می توانند حروفی به بلندی چند اینچ را تشخیص دهند.

به گفته محققان اتكای این دستگاه به یك رایانه خارجی عامل مهمی برای موفقیت ها و كارآیی آتی آن به شمار می رود.

به گفته آنها درآینده بیمارانی كه زمانی نابینا بودند با استفاده از این وسیله می توانند رنگ های مختلف را تشخیص دهند.

علمی(6)**2038**1581
۰ نفر