۲۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۲۶
کد خبر: 80540905
T T
۰ نفر
پزشكان اصفهاني موفق به انجام اولين عمل جراحي مغز با هوشياري بيمار شدند

اصفهان- مدير گروه بيهوشي و مراقبتهاي ويژه دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: نخستين بار در كشور عمل جراحي مغز تحت بيداري با كنترل حركات اندام و تكلم بيمار در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان انجام شده است.

'محمدعلی عطاری' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این روش جراحی مغز با كنترل مراكز حساس بدن مانند تكلم و حركت اندام انجام می شود.

مدیر گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت:در این عمل جراحی با استفاده از فیزیولوژی مغز(بافت شناسی دستگاه اعصاب)، مراكز حساس و درد آور مغز مانند پوست و استخوان جمجمه مشخص می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با بیان اینكه این مراكز توسط آرامبخش های قوی بی حس می شود، افزود: در این لحظه، با باز كردن این قسمتها و رسیدن به مغز، تومور داخل آن نیز خارج می شود.

عطاری ادامه داد: هنگام انجام این مراحل، قدرت تكلم و حركت دست های بیمار با توجه به موقعیت تومور در نیمكره های راست و چپ به طور مرتب مورد مراقبت قرار می گیرد.

وی گفت: در صورت اخلال در حركت های طبیعی بیمار، عمل برداشت تومور متوقف می شود تا آسیبی به وی وارد نشود.

مدیر برنامه فلوشیپ بیهوشی در جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی اصفهان اضافه كرد: در این نوع عمل حدود 90درصد از تومور برای جلوگیری از اثرهای فشاری آن تخلیه شده و مابقی تومور بدون داشتن آسیبی برای بیمار در مغز باقی می ماند.

وی با بیان اینكه ممكن است تومور باقی مانده در چند سال بعد به طور مجدد رشد كند، افزود: بیمار می تواند به طور مجدد تحت این نوع بیماری قرار گیرد.

وی عمل جراحی مغز را سه نوع 'به طور كامل بیدار'، 'بیهوش-بیدار' و 'بیهوش-بیدار-بیهوش ' عنوان و اظهار كرد: روش اول نخستین بار در كشور در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان انجام شد.

عطاری افزود: با وجود محدودیتها و كمبود امكانات مانند داروهای آرامبخش قوی این عمل با موفقیت صورت گرفت.

وی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان را تنها دانشگاه كشور عنوان كرد كه آموزش فلوشیپ بیهوشی مغز و اعصاب در آن انجام می پذیرد.

ت/7140//1042
۰ نفر