۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۳۱
کد خبر: 80553959
T T
۰ نفر
قرآن هاي منسوب به ائمه معصومين (ع) در كاخ گلستان رونمايي شدند

تهران - 30 قرآن نفيس از گنجينه كاخ گلستان كه برخي از آنها به ائمه اطهار(ع) از جمله حضرت امير المومنين علي(ع) منسوب هستند، رونمايي شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین رونمایی از این قرآن های نفیس، شامگاه چهارشنبه با حضور محمدشریف ملك زاده رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مدیران این سازمان در كاخ گلستان برگزار شد.

این قرآن های خطی از آثار نفیس و بی نظیر جهان اسلام به شمار می روند كه برخی از آنها منسوب به ائمه معصومین از جمله حضرت علی (ع)، امام جعفر صادق (ع)، امام سجاد (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین(ع) و امام محمدتقی(ع) و حتی برخی صحابه نزدیك پیامبر اكرم (ص) هستند.

در این مراسم به طور نمادین از قرآن منسوب به حضرت علی(ع) رونمایی شد كه این قرآن نفیس مربوط به هزار و 300 سال قبل است كه به خط كوفی و روی كاغذ پوست به نگارش درآمده و شامل 17 ورق است.

بیشتر این قرآن ها توسط خاندان نیریزی كه از خطاطان به نام و صاحب سبك در كتابت قرآن كریم هستند، به نگارش درآمده اند و در بین اسامی كاتبان این قرآن ها نام دو كاتب زن نیز دیده می شود.

'مسعود شریفی'، مدیر سابق كاخ موزه گلستان كه در آخرین روز فعالیتش، این مراسم را تدارك دیده بود، به حاضران در مراسم توضیح داد: مجموعه كاخ موزه گلستان یكی از مجموعه های بسیار ارزشمند و دارای گنجینه های خطی معتبر و معروفی است.

وی با بیان اینكه این قرآن ها سال گذشته رونمایی شدند و امروز ثبت ملی می شوند، اظهار داشت: این آثار از گنجینه های خطی و هنری معتبر جهان است كه امیدواریم به جهان اسلام معرفی شود.

وی افزود: علاوه بر این قرآن ها، نگارگری ها و شاهنامه های معتبری در گنجینه كاخ موزه گلستان وجود دارد كه تاكنون شاهنامه بایسنقری و خمسه نظامی از این مجموعه در حافظه جهانی ثبت شده اند.

شریفی به ارسال پرونده كاخ گلستان به یونسكو برای ثبت در فهرست میراث جهانی اشاره و ابراز امیدواری كرد كه این بنای فاخر نیز سال آینده به ثبت جهانی برسد.

در حاشیه این مراسم رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شریفی به پاس خدماتی كه در مدیریت كاخ گلستان انجام داده بود، قدردانی كرد و این مسوولیت را به مریم فیروزی سپرد.

مسعود شریفی به مدت 2 سال مدیریت این مجموعه را بر عهده داشت و همزمان سرپرست اداره كل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود و با واگذاری مسوولیت مدیریت كاخ گلستان از این پس به عنوان مدیر كل روابط عمومی سازمان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

فراهنگ(3)2025**1588