آغاز بهره برداري از معادن اورانيوم ساغند، كارخانه توليد كيك زرد شهيد رضايي نژاد و شتاب دهنده رودوترون

تهران- بهره برداري از معادن اورانيوم ساغند، كارخانه توليد كيك زرد شهيد رضايي نژاد و شتاب دهنده رودوترون امروز (سه شنبه) همزمان با روز ملي فناوري هسته اي با دستور رييس جمهوري آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 'محمود احمدی نژاد' در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته ای در تهران كه در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، بصورت ویدئو كنفرانس دستور آغاز بهره برداری از معادن اورانیوم ساغند 1 و 2و كارخانه (مجتمع) تولید كیك زرد شهید رضایی نژاد اردكان را با رمز «یا مهدی یا مهدی یا مهدی» صادر كرد.

كارخانه تولید كیك زرد شهید رضایی نژاد به صورت ویدئو كنفرانس به دستور رییس جمهوری و به دست برادر این شهید به بهره برداری رسید.

این مجتمع 60 تن كیك زرد در سال تولید می كند و بهره برداری از این مجتمع، سبب افزایش كیفیت و امكان صدور كیك زرد به خارج از كشور می شود.

پروژه ساغند یزد، نمود عینی فعالیت در زمینه استحصال اورانیوم از منابع طبیعی است. تأسیسات موجود در این كارخانه، اورانیوم را از عمق 350 متری استخراج می كند.

اورانیوم استخراجی از معادن ساغند در مجتمع شهید رضایی نژاد پس از اعمال فرایندهای مختلف شیمیایی و فیزیكی به كیك زرد تبدیل می شود.



*** آغاز بهره برداری نخستین شتاب دهنده رودوترون تفت

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهره برداری از نخستین «شتاب دهنده رودوترون» در شهر تفت نیز امروز با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

رییس جمهوری دستور آغاز به كار دستور این شتاب دهنده را با رمز «یا زهرا و یا مهدی» از طریق ویدئو كنفرانس صادر كرد.

مدیر این پروژه گفت: دانش این پروژه به صورت انحصاری در اختیار چند كشور بود و به علت تحریم واردات آن ممكن نبود.

وی ادامه داد: به همین دلیل از سه سال پیش به دنبال ایجاد آن در كشور بودیم كه امروز با دستور رییس جمهوری به طور رسمی این موفقیت بزرگ به بهره برداری رسید.

«رودوترون» نسل جدیدی از شتاب دهنده ها بوده كه قادر است پرتوهای الكترون یا ایكس پرقدرت و پر انرژی را برای مصارف صنعتی از قبیل پرتودهی لوازم پزشكی، مواد پلیمری، كابل، سیم برق و مواد غذایی به وجود آورد.

سیام**9103**9171**9012**1572

سرخط اخبار سیاست