۲۲ فروردین ۱۳۹۲، ۸:۱۹
کد خبر: 80609744
T T
۰ نفر

متخصص بيماري داخلي :

فشار خون مطلوب 12 روي 8 است

۲۲ فروردین ۱۳۹۲، ۸:۱۹
کد خبر: 80609744
فشار خون مطلوب 12 روي 8 است

تهران - متخصص بيماري داخلي گفت : فشار خون مطلوب براي زنان و مردان 12 روي 8 است و فشار خون 14 روي 9 و بالاتر نيازمند مراقبت و درمان پزشكي است .

دكتر' طیبه نجفی ' روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : سازمان جهانی بهداشت تمامی كشورهای جهان را نسبت به موضوع فشار خون هشدار داده و اطلاع رسانی ، آگاهی و بالا بردن فرهنگ عمومی جوامع نسبت به این بیماری را بسیار ضروری دانسته است .

وی اظهار داشت : در مقوله تغییر روش و سبك زندگی با هدف پایین آوردن فشار خون موضوع تغذیه و ورزش بسیار كمك كننده است. همچنین كنترل استرس می تواند در كاهش فشار خون افراد نقش داشته باشد .

متخصص بیماری داخلی افزود : بیماری پرفشاری خون یكی از بیماری های شایع در دنیاست . براساس مطالعاتی كه در سال 1388 انجام شد حدود 16 درصد از افراد جامعه كشورمان دچار پرفشاری خون هستند.

نجفی افزود : این میزان آمار بالایی در كشور محسوب می شود بنابر این ضروری است كه سطح آگاهی و فرهنگ تغذیه و سبك زندگی را در میان افراد جامعه بالا برد.

به گفته وی ، كشور ژاپن با فرهنگ سازی در نظام آموزشی و یا با برگزاری جشنواره های غذایی توانست كودكان را با این موضوع كه چه نوع غذاهایی را مصرف كنند ، تا دچار فشار خون نشوند ، آشنا كند .

مسئول بیماری غیرواگیر و آموزش مركز بهداشت غرب تهران یاد آور شد : مصرف مواد غذایی پتاسیم ، منیزیم و كلسیم در كاهش فشار خون موثر است .

نجفی با اشاره به اینكه همه افراد باید به طور مرتب فشار خون را كنترل كنند، گفت : افراد دارای فشار خون بالا یا پایین باید میوه ها و سبزیجات را بیشتر مصرف كنند ، همچنین لبنیات كم چرب ، مواد غذایی فیبردار را در رژیم غذایی روزانه خود لحاظ كنند .

متخصص بیماری داخلی افزود : فشار خون زیر 25 سالگی باید مورد بررسی واقع شود و فرد از لحاظ بیماری مختلف مانند بیماری كلیوی ، غدد ، بیماری قلبی و غیره كنترل شود .

وی اضافه كرد : پیشگیری در بیماری فشار خون بسیار اهمیت دارد و نهادها ، سازمان و دستگاه های ذیربط امسال با آموزش و بالا بردن سطح فرهنگ می توانند كمك بزرگی به سلامت جامعه و خانواده ها كنند.

نجفی تصریح كرد : پایه و اساس پیشگیری بیماری فشار خون كنترل منظم فشار است و تغذیه مناسب ، ورزش ، عدم استعمال سیگار و دخانیات و دوری از استرس در كاهش فشار خون افراد نقش به سزایی دارد.

علمی (4)**1354**1601