۲۶ فروردین ۱۳۹۲، ۸:۲۷
کد خبر: 80614080
T T
۰ نفر
70درصد دانش آموزان آماده ورود به بازار كار مي شوند

تهران - شركت هاي آلماني در چارچوب يك نظام دوگانه نزديك به 70 درصد(حدود1.6 ميليون نفر) از تمام خروجي‌هاي دبيرستان را به صورت سيستماتيك و مقدماتي تربيت مي‌كنند كه اين افراد پس از اتمام دوره دبيرستان مي توانند جذب بازار كار شوند.

به گزارش ایرنا، شركت ها در آلمان در آموزش نسل‌های آینده به طور جدی و به شكل گسترده متعهد هستند.

نظام تربیت شغلی از هر لحاظ مهمترین منبع برای عرضه كارگران با صلاحیت به بازار است. كمپانی‌ها سالی حدود 28 میلیارد یورو در این نظام سرمایه‌گذاری می‌كنند.

نشریه پیام كارفرمایان كه از سوی كانون عالی انجمن های صنفی كارفرمایان ایران منتشر می شود،مقاله ای را در خصوص نظام استاد -شاگردی در كشور آلمان ، درج كرده است.

در این مقاله آمده است: كنفدراسیون انجمن ‌های كارفرمایی آلمان، كمپانی ‌ها و انجمن‌ها را از طریق ابتكارها، توصیه‌ها و موضع‌گیری در خصوص موضوع‌های جاری و بنیادین مرتبط به آموزش و پرورش حمایت می‌كنند و روند تصمیم‌ سازی سیاسی را در جهت منافع كارفرمایان مورد حمایت قرار می‌دهند.

در این گزارش آمده است: از طریق بیانیه هماهنگی كارفرمایان آلمان برای اشتغال و پرورش بیشتر، سازمان‌های رده بالا، اتاق ‌ها و كارفرمایان مواضع خودشان را در خصوص سیاست آموزشی، برنامه‌های مشترك و انتشارات، بازسازی حرفه‌ها هم راستا با الزام ‌های فناورانه و سازمانی برای جهان كار، كه در سال‌های اخیر از نظر دامنه و ضرب آهنگ افزایش یافته، هماهنگ می‌كنند.

ابتكارها عبارتند از اتحاد شاگرد و شاگردداری كه در آن دولت آلمان با انجمن‌های تجاری و دولت‌های محلی برای ارتقای كیفیت و كمیت شاگرد‌ها و تربیت دوگانه آنان همكاری می‌كند.

همچنین ابتكار دیگری كه در این كشور به كار گرفته می شود به این گونه است كه به شاگردان كمك می‌كند تا پلی میان دبیرستان و شركتهایی كه در آنها شاگردی می كنند، ایجاد كند.

همچنین در این كشور با ایجاد شبكه مدرسه و كار، مدارس ابتدایی و متوسطه را با شركت ها كنار هم قرار می‌دهد تا جهت‌ گیری حرفه‌ای بهتری را برای شاگردان ایجاد كند.

همچنین ابتكار دیگری كه برای ارتقای نظام استاد -شاگردی در كشور آلمان به كار گرفته می شود، طرح خلاقیت آینده است. در این طرح از میان جوانان، افرادی را برای سمت‌‌هایی در بخش‌های ریاضیات، علوم مهندسی، علوم طبیعی و فناوری استخدام می‌كند تا این افراد در آینده بتوانند با كسب مهارت ، آینده شغلی خود را بوجود آورند.

بی تردید نظام استاد-شاگردی در صورتی كه از سنین پایین انجام شود،می تواند در ارتقای فرهنگ كار و تلاش برای جوانانی كه در آینده می خواهند وارد بازار كار شوند، موثر باشد ، زیرا كودكان كه از سنین ابتدایی به كسب مهارت در بخش های متفاوت اقتصادی می پردازند، می توانند با اندیشه بهتری ، آینده شغلی خود را رقم بزنند.

نظام استاد -شاگردی در بسیاری از كشورها بدین گونه است كه دانش آموزان بخشی از آموزشهای خود را می توانند در بازار كار كسب كنند.این نوع آموزش نه تنها می تواند در مهارت آموزی آنها تاثیر داشته باشد ، بلكه اعتماد بنفس نوجوانان و جوانان را برای عهده دار شدن مسئولیت اقتصادی و اجتماعی افزایش می دهد.

اقتصام (5) ** 9123 **1561
۰ نفر