۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۱۵
کد خبر: 80638458
T T
۰ نفر

قوي ترين چسب پزشكي جهان با الهام از كرم انگلي ساخته شد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۱۵
کد خبر: 80638458
قوي ترين چسب پزشكي جهان با الهام از كرم انگلي ساخته شد

تهران – محققان مركز تحقيقاتي 'BWH' واقع در بوستون آمريكا ، با الهام از ويژگي هاي يك كرم انگلي، موفق به توليد قوي ترين چسب پوستي جهان شدند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه علمی ایرنا، پایگاه خبری 'نیچر'، مكانیسم چسبندگی انگل ها از مدت ها پیش برای محققان جالب بوده است.

انواع كرم های انگلی به گونه ای به اندام میزبان می چسبند كه امكان جدا كردن آنها وجود ندارد. این امر در مورد انگل های روده ای بیشتر صدق می كند؛ زیرا با توجه به محیط چسبنده و لغزنده روده ها، امكان جدا شدن انگل از سطح روده وجود ندارد.

محققان به تازگی دریافتند كه سطح انگل ها پوشیده از اندام های میكروسكوپی شبیه به سوزن است و مانند كاكتوس به اندام میزبان می چسبد.

محققان با توجه به همین مكانیسم موفق به تولید چسب پوستی فوق چسبنده شده اند.

سطح این چسب از سوزن های مخروطی شكل میكروسكوپی پوشیده شده است، این سوزن ها به محض خیس شدن متورم می شوند و به پوست می چسبند.

مهم ترین كاربرد این چسب در جراحی و باندپیچی انواع زخمهاست.

میزان چسبندگی این چسب جدید سه برابر بیشتر از چسب های متداول پوستی است و به بافت های پوستی، اعصاب و خونی آسیب وارد نمی كند.

پوست بسیاری از افراد نسبت به چسب های متداول حساسیت نشان می دهد؛ ولی چسب ساخته شده كاملا با پوست سازگار است. می توان از این چسب برای انواع عمل های جراحی زیبایی و كنترل صدمات ناشی از سوختگی استفاده كرد.

هیچ گزارشی مبنی بر عفونت ناشی از این چسب ضد آب در دست نیست و میزان رضایت پزشكان از آن بالاست.

گزارش كاملی از این چسب جدید، در مجله 'Nature Communications' چاپ شده است.

علمی (6) ** 9259**1599
۰ نفر