۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۵:۴۱
کد خبر: 80642282
T T
۰ نفر
شريف ست، يكي از سه ماهواره ايراني در نوبت پرتاب  قرار دارد

تهران- تهران- رييس دانشگاه صنعتي شريف گفت: ماهواره دانشجويي شريف ست، يكي از سه ماهواره 100 درصد بومي است كه در سال جاري در نوبت پرتاب قرار دارد.

هریك از ماهواره های ایرانی دارای وظیفه خاصی هستند كه تا كنون عملیات سنجشی و آزمایشی را به عهده داشته اند اما ارسال ماهواره شریف ست در كنار ماهواره های فجر و ناهید به فضا در دستور كار سازمان فضایی قرار دارد و وظیفه عكسبرداری با قدرت تفكیك بالا را داراست.

دكتر 'رضا روستا آزاد' رییس دانشگاه صنعتی شریف روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینكه شریف ست وظیفه عكسبرداری از سطح زمین را دارد، افزود: ماهواره قبلی پرتاب شده دارای قدرت تفكیك (رزولیشن) 100 سانتیمتر و كیفیت سیاه و سفید بود، اما قدرت تفكیك ماهواره شریف ست پنج متر بوده و كیفیت عكس رنگی را ارایه می دهد.

وی افزود: این ماهواره پس از پرتاب در مدار ژئو و ارتفاع 500 كیلومتری از سطح زمین قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان كرد: شریف ست با ماهواره بر بومی سفیر یك- بی به فضا پرتاب می شود.

وی درباره ویژگی های این ماهواره گفت: وزن ماهواره دانشجویی' شریف ست' كمتر از 50 كیلوگرم است و به منظور طراحی و ساخت آن فعالیت های دقیق علمی و پژوهشی توسط بیش از 100 نفر از دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی این دانشگاه انجام شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: مجموعه ای متشكل از گروه های تحقیقاتی در زمینه های اپتیك و تصویربرداری، سازه، حرارت، مخابرات، دینامیك و كنترل، توان، رایانه پرواز، ایستگاه زمینی، قابلیت اطمینان، تست و یكپارچه سازی در پروژه ساخت ماهواره دانشگاه صنعتی شریف مشاركت داشته اند و فعالیت های دقیق علمی و پژوهشی در این پروژه انجام شده است.

به گزارش ایرنا،‌ دكتر 'حمید فاضلی'، رئیس سازمان فضایی ایران چندی پیش درباره پرتاب این ماهواره گفته بود: با توجه به امكانات و ماهواره برهای موجود در كشور قرار است این ماهواره با ماهواره برهای موجود پرتاب شود و هماهنگی های لازم نیز برای پرتاب آن انجام شده است. تجهیزات به كاررفته دراین ماهواره دارای دقت بالایی درزمینه تصویربرداری محدوده های اپتیكی است

فاضلی رییس سازمان فضایی كشورتاكید كرد : در نیمه نخست امسال ماهواره های فجر و شریف ست به طور قطع پرتاب می شوند و در نیمه دوم امسال نیز پرتاب ماهواره ناهید در برنامه سازمان فضایی قرار دارد.

علمی(4)**9190**1599
۰ نفر