۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۳۷
کد خبر: 80781615
T T
۰ نفر

سهم خواهی سناریو نویسان صنف ساز در سینما

۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۳۷
کد خبر: 80781615
سهم خواهی سناریو نویسان صنف ساز در سینما

تهران - سناریو «صنف سازی» در آخرین ماه های دولت دهم و مقارن با دستور رییس جمهور وقت مبنی بر بازگشایی خانه سینما از سوی جریانی خاص در سینما به قصد بالا بردن هزینه برای مدیریت بعدی سینمایی كلید خورد.

حركتی كه بیشتر بوی «سهم خواهی» و «فرصت سازی» به هر قیمت برای بودن به تعبیر ذی نفعان در این جریان در سینما و بهره گیری از امكاناتی كه در دولت یادشده به طور كامل در اختیارشان بود، آغاز و در دوره انتقال نیز در مدار تحرك تازه قرار گرفته است.

چنگ اندازی برای تصاحب خانه سینما و جلوس در ساختمان اصلی این نهاد به عنوان رویكردی كه در ماه های گذشته منجر به ایجاد مناقشه میان جریان های سینمایی با میان داری مدیریت سینمایی شد.

نویسندگان سناریو یادشده با اتكا به تفكر مدیریت سینمایی و خط كشی ایجاد شده در میان سینماگران در سال های اخیر، تلاش برای فتح آخرین سنگر سینما(اصناف سینمایی) را در كانون توجه قرار دادند.

تمسك به شیوه های شبه قانونی، مجمع سازی شبانه، یارگیری از افراد گمنام و بعضا بی ارتباط با سینما ذیل عنوان شاغلان در این بخش با رویكرد تهاجمی - تخریبی در این ماه ها، احوال سینما را بیش از پیش در مخاطره، و نیز در نهایت وضعیتی مبهم را بوجود آورده است.

وضعیتی كه منجر به تعطیلی بسیاری امور در این حوزه و ایجاد انحراف از پی جویی سینماگران برای دریافت پاسخ از نحوه هزینه كرد بودجه های اختصاصی در این سال ها به سینما و متناسب سازی در خروجی این حوزه را منجر شد.

اكنون با آغاز بكار دولت یازدهم و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهارستان، تحرك این جریان برای تحقق منویات گروهی و تشدید اختلافات در سینما بیشتر شده به نحویكه همه روزه در رسانه های همسو با این جریان، اخباری مبنی بر انتشار نامه، درخواست، اظهار نظر و به تازگی اجاره ساختمان به قصد جاگیری آتی در ساختمان خانه سینما مشاهده می شود.

این گروه كه پیشتر با وجود سناریوی طراحی شده مدیریت سینمایی برای حذف خانه سینما تلاش كرده و به رغم استفاده از قدرت مدیریتی وقت و به علت استقامت فعالان صنفی در خانه سینما موفق به تحقق مقصود و حصول به مقصد نشدند، این روزها به تعبیر خود راهكار دیپلماسی فعال رسانه ای را دستمایه اعلام موجودیت كردند.

جریان یادشده كه در این سالها طعم رانت با مزه تولید آثار كم محتوا و پرخرج را چشیده و بر جایگاه «شاه نشینی» بر سینما تكیه زده، این روزها با رصد رویكردها و تاكید دولت قانون محور یازدهم كه «تدبیر و امید» را رویكرد برنامه و اجرای خود قرار داده و به تصور تاكید بر واژه «قانون» و عمل قانونی كه مورد تاكید مسوولان جدید است، مجازی سازی به قصد فتح صنوف سینمایی را در سر می پروارند.

غافل از اینكه به گفته رییس جمهوری، افرادی كه در این سالها بدون بلیت بر قطار مدیریت سوار شده و از امكانات با اشكال مختلف و در قالب خروجی كم محتوا و بی محتوا سود جستند و اتوبوسی در حوزه های مختلف حضور یافتند، جایی نمی توان متصور شد.

دولت «تدبیر و امید» همانگونه كه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر آن تاكید كرد، امور را بر محور قانون، بهره گیری از خرد جمعی و اساس را بر راستگویی به مردم و عمل به برنامه ها و در این عرصه ارتقای جایگاه فرهنگ و هنر بنا نهاده و رویكردها به سمت نخبه گرایی و اعتلای امور است.

به عقیده صاحبنظران، فارغ از مباحث طرح شده و در شرایط كنونی گروه موسوم به خانه سینما همانند بسیاری از گروه های سینمایی پس از حضور «علی جنتی» در كسوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دست به قلم شده و نامه ها نوشتند و در پس این نوشتارها تلاش برای قرار گیری در محور مشاوره برای تصحیح امور را با مدیران جدید در محور دیپلماسی خود قرار دادند.

دیپلماسی كه اساس را بر ارایه آدرس اشتباه به قصد افزایش هزینه ها برای مدیریت جدید قرار داده و كمتر منافع سینما و صنوف فعال در آن را در محور برنامه دارد.

با توجه به تاكید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رفع اختلافات در عرصه هنر هفتم و قرار گیری سینماگران در زیر چتر واحد برای فعالیت و پی جویی مطالبات اساسی این عرصه در هیبت فعالیت قانونی و حرفه ای صنفی، به نظر می رسد عده ای همچنان بقا را در آشفته بودن اوضاع این حوزه و كوبیدن بر طبل اختلاف و ادعا می دانند.

سینما اكنون رنجور از اختلافات و ادعاهای پرطمطراق با رنگ وبوهای مختلف است، سینماگران دلسوز حفظ و صیانت از حقوق فعالان و از سرگیری فعالیت حرفه ای صنوف حول محور قانون را دنبال می كنند.

به اعتقاد كارشناسان، سینما بیش از هرچیز به برنامه برای حركت، حمایت برای بودن و انگیزه برای تولید و پویایی نیاز دارد.

سینما توان تجربه آزمون و خطا را ندارد.

فراهنگ(5) ** 1983 ** 1071
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ