۱۶ مهر ۱۳۹۲، ۸:۱۶
کد خبر: 80849947
T T
۰ نفر
خرافه زهره درمانی سرطان، بلای جان خرس های قهو ه ای

یاسوج- طب سنتی اگر چه موفقیت هایی در حوزه درمان بشر داشته است اما هنوز برخی آثار زیانبار این شیوه سنتی درمانی نظیر خرافه درمان سرطان با زهره ی خرس (كیسه صفرا)حیات این گونه ارزشمند حیات وحش راه به مخاطره انداخته است.

در طب سنتی قدیم مردمان حوزه زاگرس علاوه براستفاده از زهره ی خرس و روباه برای درمان برخی بیماری ها از پیه (چربی) خرس برای درمان روماتیسم استفاده می كردند و این رویه هنوز با وجود این همه پیشرفت و پویایی در حوزه بهداشت و درمان مرسوم است.

شكار یك قلاده خرس قهوه ای قوی جثه در هفته گذشته در یكی از مناطق سرحدی بخش دیشموك شهرستان كهگیلویه بیانگر وجود تهدید جدی برای این گونه ارزشمند حیات وحش است.

این درحالی است كه روزگاری نه چندان دور كم نبود گله های خرس قهوه ای در زیستگاه های كهگیلویه و بویراحمد اما اینك نسل این گونه ارزشمند در زیستگاه های این استان به ندرت یافت می شود.

كارشناسان آگاه به محیط زیست معتقدند آنچه همواره مخاطره ای برای حیات برخی گونه های حیات وحش است، وجود تفكرات غلط در زمینه درمان است تا جایی كه برخی افراد با شكار گراز از گرمی بدن این حیوان برای درمان برخی دردهای بدنی بیماران استفاده می كنند.

آنان می گویند: برخی افراد بیمار را به نزدیكترین زیستگاه های گزار می برند و بعد از شكار این جانور بیمار را در كمترین زمان ممكن در شكم و پوست آن قرار می دهند.

انداختن بیمار در پوست یا شكم گراز در حالی است كه علاوه جرم بودن این اقدام و مشكلات بهداشتی این حیوان به لحاظ شرعی یك موجود نجس العین است.

رییس محیط زیست شهرستان كهگیلویه با بیان اینكه هنوز برخی خرافات درحوزه درمان آفتی مهلك برای جان خرس قهوه ای در زیستگاه های این استان محسوب می شود،دراین باره می گوید: حذف این نگرش غلط نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی رسانه ای است.

سید قدرت علی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دو شكارچی یك قلاده خرس قهوه ای كه اخیرا در یكی از مناطق حفاظت نشده و سرحدی مرتكب این جرم و دستگیر شده اند، انگیزه خود از این شكار را استفاده از زهره ی خرس برای درمان سرطان اعلام كرده اند.

وی گفت : این اقدامات زیان بار برای محیط زیست درحالی است كه این ادعای خاصیت درمانی زهره ی خرس به لحاظ علمی و پزشكی خلاف واقع است.

این كارشناس محیط زیست هرگونه شكار گونه های حیات وحش را ممنوع اعلام كرد و گفت: با متخلفان و شكارچیان غیرمجاز به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

علی پور بیان كرد: كوه نیر چرام و كوه سیاه در شهرستان های كهگیلویه و لنده زیستگاه خوبی برای خرس قهوه ای است و امروز بیش از پیش مردم و دوستداران محیط زیست نسبت به شكار غیرمجاز گونه های حیات وحش این مناطق حساس و همكاری دارند.

وی درخصوص نظارت برحیات وحش كوه نیر و پیشگیری از شكار خرس های این كوه گفت: در سال جاری هیچگونه شكاری از این كوه كه جزو مناطق حفاظت شده نیست ،گزارش نشده است اما حیات وحش این كوه به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری شرایط تبدیل شدن به یك منطقه حفاظت شده را دارد.

رییس محیط زیست كهگیلویه اظهار كرد:كوه نیر از جمله زیستگاه های خرس قهو ه ای، حوزه آبریز شمالی آن در شهرستان بویراحمد و حوزه آبریز جنوبی آن در منطقه سرفاریاب شهرستان چرام واقع شده است.

علی پور افزود: كوه نیز یكی از زیستگاه های كبك دری دارای یخچال های طبیعی است و دامنه آن پوشیده از جنگل بلوط، بنه، كیكم، زالزالك و مامن پرندگانی نادری از جمله عقاب، كبك، باز شكاری و پستاندارانی نظیر خرس قهوه ای،پلنگ، كفتار، شغال، روباه و گراز است.

وی با اشار ه به لزوم قرار گرفتن این زیستگاه در ردیف مناطق حفاظت شده و مراقبت اصولی از گونه های حیات وحش این كوه به لحاظ وجود گونه ی خرس قهوه ای دراین زیستگاه گفت: برای صیانت از منابع زیست محیطی و حیات وحش این كوه به ایجاد چهار پاسگاه محیط بانی نیاز است.

علی پورگفت: كوه سیاه در محدوده شهرستان كهگیلویه و لنده با 25 هزار هكتار وسعت یكی دیگر از زیستگاه های جانوری و گیاهی كهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

هقته گذشته دو شكارچی كه در سرحدات منطقه دیشموك اقدام به شكار یك قلاده خرس قوی جثه نموده بودند دستگیر و روانه زندان شدند.

افزایش مناطق حفاظت شده و پوشش زیستگاه های گونه های نادر حیات وحش در ردیف این مناطق و پیش بینی اقدامات پیشگیرانه با بهره گیری از سازمان های مردم نهاد مراقبت های بیشتری را می طلبد.

داشتن جمعیت اندك محیط بان و وجود حوزه های وسیع مناطق حفاظت شده ،شكار ممنوع و كثرت مناطق حفاظت نشده باگونه های نادر جانوری از جمله چالش های محیط زیست كهگیلویه و بویراحمد است.

معاون محیط طبیعی اداره كل محیط زیست كهگیلویه وبویراحمد گفت: استفاده از زهره ی خرس (كیسه صفرا) ریشه در یك باور و فرهنگ درمانی قدیمی دارد و در عین حال متاسفانه فرهنگ تبلیغ حفظ محیط زبست در كشور ما پایین است.

محمدرضا خدارحمی افزود: افزایش جرایم كیفری شكارغیرمجاز و در كنار آن اطلاع رسانی از اهمیت گونه های های حیات وحش دو عامل موثر در مشاركت بخشی مردمی در امر حفظ حیات وحش منطقه شده است.

وی با بیان اینكه كوچكترین شكارگونه های حیات وحش از جمله خرس واكنش مردمی پیدا می كند، شكار خرس در كوه نیر را رد كرد و گفت: این كوه به لحاظ پتانسیل های زیست محیطی برای قرار گرفتن در ردیف مناطق حفاظت شده استان پیشنهاد شده است .

خدارحمی گفت:اخیر فردی كه اقدام به شكار یك قلاده گرگ كرده بود 50میلیون ریال جریمه شد كه این تشدید برخورد قانونی راهكار موثری برای حفاظت از حیات وحش تبدیل شده است.

وی گفت: این استان دارای هفت منطقه حفاظت شده ،چهار منطقه شكارممنوع و یك پارك ملی است كه وسعت این مناطق بیش از 298 هزار هكتار است.

براساس آمار در نیمه سال جاری بیش از 194 متخلف امسال در مناطق حفاظت شده كهگیلویه و بویراحمد دستگیر شد و در این مدت 51 قبضه سلاح از شكارچیان متخلف كشف شده است.

671از عدالت نسب