۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۱۷
کد خبر: 80874628
T T
۰ نفر
درآمد هر فاز پارس جنوبی سالانه 8.5 میلیارد دلار اعلام شد

تهران - قائم مقام مدیر عامل شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، ضمن تشریح آخرین وضعیت فازهای اولویت دار پارس جنوبی، درآمد هر فاز استاندارد این میدان مشترك گازی را سالانه حدود 8.5 میلیارد دلار اعلام كرد.

'امیر سعید نجفی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درآمد هر فاز استاندارد پارس جنوبی را روزانه 11.5 میلیون دلار ذكر كرد و با اشاره به پروژه های اولویت دار این میدان مشترك، گفت: تكمیل بخش فراساحل فازهای 12، 15 و 16 ، 17 و 18(پروژه های اولویت دار) به حدود 400 میلیون دلار نیاز دارد.

به گفته وی، وزیر نفت برای فازهای 12، 15 و 16 و همچنین 17 و 18 پارس جنوبی استرات‍ژی هایی تعیین كرده است كه در این راستا، پارس جنوبی و توسعه فازهای این میدان گازی مشترك در اولویت نخست قرار گرفته و از بین همه فازهای در دست انجام پارس جنوبی، فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 با توجه به پیشرفت قابل توجه آن ها(حدود 90 درصد)، فازهای اولویت دار معرفی شده اند.

به گفته نجفی، تاكید وزارت نفت بر این است كه هر چه زودتر سكوهای این فازها نصب و راه اندازی شود و گاز از مخزن مشترك استحصال و به خشكی ارسال شود و حتی اگر به هر دلیل بعضی از پالایشگاه ها آماده نبودند، گاز استحصالی فازها به پالایشگاه های فازهای دیگر ارسال شود.

قائم مقام مدیر عامل شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در پاسخ به این سوال كه 'با توجه به فرارسیدن فصل های پاییز و زمستان، چه برنامه ای برای كاهش تاثیر آب و هوا بر اجرای پروژه ها دارید؟'، گفت: آب و هوای نامناسب و همچنین تلاطم دریا كار در فراساحل را مشكل می كند، البته با بكارگیری شناورهای مجهز به جك آپ، این نقیصه جبران می شود و به دنبال آن روزهای كمتری در حالت استند بای قرار می گیریم.



** تولید در بزرگترین فاز میدان مشترك پارس جنوبی

قائم مقام مدیر عامل شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران پیش از این در گفت و گو با ایرنا، به تشریح روند كار در بخش فراساحل فاز 12 به عنوان بزرگترین میدان گازی مشترك پارس جنوبی پرداخت و گفت: یك واحد(ترین) در طول سال جاری و كل فاز 12 در شش ماه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد.

نجفی، ادامه داد: هر سكوی فاز 12 پارس جنوبی به 12 حلقه چاه اختصاص دارد كه عملا با اتمام حفاری شش حلقه از این چاه ها، سكو قابل راه اندازی خواهد بود.

به گفته وی، در حال حاضر حفاری 5 حلقه چاه سكوی 12Aبه اتمام رسیده و با اتمام حلقه ششم، این سكو به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در فاز 12، كل بخش فراساحل بر عهده شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است كه ساخت، نصب و راه اندازی سه سكوی سر چاهی، ملحقات سكو شامل پل های ارتباطی، 440 كیلومتر خط لوله، مشعل ها و سه پایه ها و همچنین گوی شناور برای صادرات میعانات گازی(SPM) باید توسط شركت تاسیسات دریایی انجام شود.

نجفی افزود: در حال حاضر، كار خط لوله در مراحل پایانی خود قرار گرفته است و حداكثر تا دو ماه آینده، آماده بهره برداری خواهد شد.

وی در خصوص خط لوله فاز 12 پارس جنوبی تشریح كرد: هر یك از خطوط لوله سه گانه فاز 12 پارس جنوبی شامل خط لوله 32 و 4.5 اینچ می باشد كه بخش عمده این خطوط به اتمام رسیده و خطوط 4.5 اینچ خط A و 32 اینچ خط C تا یك ماه آینده تكمیل می شود.

نجفی با بیان این كه، در بخش سكوهای سه گانه نیز، سكوی نخست(12A) نصب و در حال راه اندازی است، گفت: سكوی دوم(12B) با حدود 94 درصد و سكوی سوم(12C) نیز با 97 درصد پیشرفت در حال احداث است كه به این ترتیب سكوهای 12B و 12C نیز در اواخر سال جاری بارگیری، حمل و نصب می شود و در نیمه نخست سال آینده نیز راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی های ما این است كه در اواخر آبان ماه سال جاری شاهد راه اندازی سكوی نخست فاز 12 باشیم كه این پیش بینی را به وزیر نفت و مدیر عامل شركت ملی نفت گزارش شده است.

قائم مقام شركت تاسیسات دریایی افزود: انتظار می رود به این ترتیب در مرحله نخست، ظرف یك سال آینده حداقل روزانه 50 میلیون متر مكعب گاز از فاز 12 پارس جنوبی استحصال شود.

وی در خصوص احداث، نصب و راه اندازی گوی شناور(SPM) نیز گفت: مراحل نصب گوی شناور به اتمام رسیده و در شرف راه اندازی كامل است كه راه اندازی آن نیز ظرف یك ماه آینده به اتمام می رسد.

طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ٧٥ میلیون متر مكعب گاز غنی برای تحویل به شبكه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع(ال ان جی) و تولید روزانه ١٢٠ هزار بشكه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد در دستور كار قرار گرفته است.



** آخرین وضعیت فازهای 15 و 16 پارس جنوبی

قائم مقام مدیرعامل شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران ضمن تشریح آخرین وضعیت فراساحل فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، گفت: كل این فازها تا پایان امسال و حداكثر تا دو ماه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

نجفی ادامه داد: به جز سكوها كه توسط شركت های صف و ایزوایكو در دست ساخت است، دیگر بخش های فراساحل فاز 15 و 16 پارس جنوبی از جمله نصب جاكت ها، سكوها و ملحقات آنها همچنین لوله گذاری فاز 15 و 16 بر عهده شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است.

قائم مقام شركت تاسیسات دریایی، گاز استحصالی این فاز بعد از بهره برداری را روزانه حداقل 50 میلیون متر مكعب عنوان كرد و گفت: شركت های صف و ایزوایكو طبق برنامه اعلام شده در مهر و آبان امسال سكوهای این فازها را بارگیری و آماده حمل و نصب می كنند و در مرحله بعدی عملیات نصب این سكوها توسط تأسیسات دریایی انجام خواهد شد.

نجفی با تاكید بر این كه، خطوط لوله این دو فاز به طول 230 كیلومتر نصب شده و با تكمیل عملیات زیرسطحی و هیدروتست و خشك كردن لوله ها، ظرف سه ماه آینده آماده بهره برداری خواهد بود، اظهار امیدواری كرد كه سكوهای فاز 15 و 16 به زودی آماده نصب شود و به این ترتیب كل این فازها تا پایان امسال و حداكثر تا دو ماه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با هدف تولید روزانه میلیون متر مكعب گاز طبیعی، روزانه هزار بشكه میعانات گازی، سالانه 50 میلیون تن گاز مایع 'LPG' (پروپان و بوتان)، سالانه یك میلیون تن اتان به منظور تامین خوراك واحدهای پتروشیمی و روزانه تن گوگرد در دستور كار وزارت نفت قرار گرفته است.

تاسیسات دریایی و ساحلی این فازها، شامل دو سكوی حفاری تولید هر كدام دارای 11 حلقه چاه، دو رشته خط لوله اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی 115 كیلومتر، دو خط لوله 4.5 اینچی انتقال محلول گلایكول به طول تقریبی كیلومتر و واحدهای شیرین سازی گاز و سرویس های وابسته را شامل می شود.



** نصب نخستین سكوی فاز 17 و 18پارس جنوبی در انتظار اتمام كار دكل حفاری

قائم مقام مدیر عامل شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، پیش از این در گفت و گو با ایرنا، اعلام كرد: سكوی نخست فاز 17 و 18 پارس جنوبی مدت هاست آماده نصب شده و راه اندازی آن در انتظار كنار رفتن ریگ حفاری و جدا شدن از جكت(پایه فلزی) است.

نجفی در این ارتباط ادامه داد: در فاز 17 و 18 كل فراساحل بر عهده شركت تاسیسات دریایی است كه این بخش شامل دو سكوی سر چاهی و همینطور خط لوله ای به طول 225 كیلومتر است.

وی اظهار كرد: بزرگترین مانع نصب سكوی فاز 17، تكمیل عملیات حفاری چاه های آن سكو است كه این بخش از پروژه در اختیار شركت تاسیسات دریایی نیست.

قائم مقام شركت تاسیسات دریایی اظهار كرد: به محض تكمیل عملیات حفاری و كنار رفتن ریگ حفاری، نخستین سكوی این فاز(سكوی 17) نصب و راه اندازی خواهد شد.

به گفته نجفی، سكوی 18 به عنوان دومین سكوی فازهای 17 و 18 نیز با 98 درصد پیشرفت ظرف یك ماه آینده آماده حمل، بارگیری و نصب خواهد بود.

وی اظهار كرد: عملیات راه اندازی سكوی 18 نیز حدود 150 روز زمان می برد كه به این ترتیب تا پایان امسال یا دو ماه نخست سال آینده كل این فاز به بهره برداری خواهد رسید.

توسعه فازهای 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید روزانه 50 میلیون متر مكعب گاز طبیعی ، 80 هزار بشكه میعانات گازی و 400 تن گوگرد و تولید سالیانه یك میلیون تن اتان و 1.05 میلیون تن گاز مایع (پروپان و بوتان )'LPG' در دستور كار قرار گرفته است.

اقتصام(4)**9189**1594

سرخط اخبار اقتصاد